Vilken dimmension bör man ha till syllen för golvskenorna?

Idag ligger där en 70*70 tryckt då det är ett bröstat uterum. Bör jag byta till 90*90 för 115mm skena från Wilab? (ska bli helglas runt om) eller hade ni bara laskat på från utsidan. (får gräva ut och så isåfall). annars blir det till att plinta om då det är 70 plintar idag..

Sen har jag ett hålmått på 3440 och partierna är 3450. detta är på 4 dörrar. kan man jämka 1 cm med dörrarna eller man bör flytta vad som i detta fallet blir hörnstolpen?
 
Jag hade bara salat på från utsidan
På 4 dörrar kan du lätt jämka 1 cm
 
Tänkte på att dörrarna kanske inte "tätar" ordentligt när de inte är riktigt stängda..
 
Överlappet på dörrarna brukar va profilen bredd, ca 20mm. Så om du jämkar 1cm på 4 dörrar tappar du 3mm per dörr.
Det är alltså fortfarande ca 17mm överlapp.

Du bör dock inte ta det jag skriver för en absolut sanning, kolla med Willab också! :)
 
jarlhov skrev:
Vilken dimmension bör man ha till syllen för golvskenorna?

Idag ligger där en 70*70 tryckt då det är ett bröstat uterum. Bör jag byta till 90*90 för 115mm skena från Wilab? (ska bli helglas runt om) eller hade ni bara laskat på från utsidan. (får gräva ut och så isåfall). annars blir det till att plinta om då det är 70 plintar idag..

Sen har jag ett hålmått på 3440 och partierna är 3450. detta är på 4 dörrar. kan man jämka 1 cm med dörrarna eller man bör flytta vad som i detta fallet blir hörnstolpen?
När du skriver att du måste plinta om, för att det är 70mm plint, du vill lägga dit en 90 på platten som syll.
Om jag förstår dig rätt så skall bröstningen bort och du vill ha hela, syll till hammarband höga partier, har du allt upphöjt en bit från marken eller är det bara en liten diff mellan mark och blivande syll?
Om du har en yttre bärlina, under golvet, är det bättre att lägga en 28mm x 120mm tryckt på platten, på det befintliga golvet. Sätt en till regel mot bärlinan så trycket fördelas utåt mot den punkt glaspartiet ligger och eller bygg en liten låda, två av rätt dimension bjälklag med kortlingar mellan, parallellt med bärlinan.
Annars underlättar det med en bild som visar förutsättningarna samt dina nya önskemål!
Mvh P-A
 
Hej,

Det ligger idag plattor i uterummet och mått mellan syll och bärlina är 2000 så där är inte utrymme att lägga en regel på platt. dvs antingen byter jag syllen mot en 90 syll och åker på att byta plintar. eller så salar jag på den 70*70 som ligger där idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.