Vi skall bygga ett Attefallhus och har problem med höjden (max 4m från mark).
Så jag kollar allt som har med höjden att göra...

Huset är "öppet till tak" dvs sadeltaket är isolerat mellan takbjälkarna, sen kommer innertakpanelen.
På bjälkarna ligger 22 mm råspont och sen underlagspapp och där skulle vi lägga Plannja Regent plåttak (ser ut som tegeltak). Plåtsjoken går från nock till takfot i ett stycke.
Enligt bygganvisningarna så skall man sätta både strö och bärläkt och sen skruva plåten ovanpå detta. Dvs lika som om man la tegelpannor...

Det ökar höjden med c:a 55 mm (50 mm läkt och taklutning 25 grader ger 55 mm vertikalt).
Men jag förstår inte vitsen med läkten, plåten är ju helt vattentät och ligger från nock till fot så det kan helt enkelt inte komma in nåt vatten där...

Såg en kort notis i Plannjas montagevisning från 2016 där det står att man kan montera plåten direkt mot pappen, när man renoverar gamla tak.
Så här skriver de på sid 6:
PÅ SPONTADE BRÄDOR/PLYWOOD
....
Shingel, papp, plana plattor
...
Plåten kan läggas direkt på det gamla taket, under förutsättning att taket är tätt, plant och att råsponten är i så pass bra skick att fästdonen förmår pressa ner plåten mot underlaget som skall vara minst 17 mm tjockt.

Eftersom detta tak är nybyggt så är ju läget mycket bättre är vid en renovering, så då är frågan ifall det är OK att bara köra på taket direkt på pappen?

Är det någon här som gjort på detta vis och kan rapportera resultatet?
 
Nej det är inte okej att lägga plåten direkt mot pappen!! Det kan komma in vatten/snö under plåten och den viktigaste anledningen är att skulle skruven läcka så läcker det ju inte in i huset då pappen är hel under.
 
Ni skulle ha valt en annan undertakslösning från början ist för att komma med riktigt dåliga lösningar på slutet :)
Den där lösningen gör att kostnaden för råspånt och pappblir bortkastat
 
Om du istället för råspont lägger väv på taket kommer den att hänga ner lite mellan takstolarna och du klarar dig med bara ströläkt. Då sparar du 19mm såspont + 25mm bärläkt + papp ~ 45mm

Se till att få en så låg nockplåt som möjligt, fantompannorna har ofta en rätt bullig historia i nocken. Eller bygg med pulpettak med bandad plåt så får du ut maximal volym under taket.
 
Jag har 400m2 plåttak på mitt hus som ligger direkt på undelagspappen, det är helt enligt tillverkarens rekommendationer.
Dock är det ett falsat plåttak (www.falsat.se) , men borde väl funka med annan plåt också?
 
Gabbe1 skrev:
Jag har 400m2 plåttak på mitt hus som ligger direkt på undelagspappen, det är helt enligt tillverkarens rekommendationer.
Dock är det ett falsat plåttak (www.falsat.se) , men borde väl funka med annan plåt också?
Skillnaden är att den typen av tak har dold infästning
 
Kan du sätta tunnare läkt och välja 22 mm farmarskruv? Om du väljer en ströläkt som är 10 mm tjock och en 15 mm tjock råspont som bärläkt så har du 3-4 mm till godo med en 22mm farmarskruv. Som ströläkt skulle du t.ex. kunna klyva upp en vanlig tryckt regel i cm-tjocka skivor med bordssågen. På det sätter sparar du 25mm höjd.

Alt lägger du en ytpapp istället för plåt. Eller gräv ner allefallaren en bit i marken.
 
  • Gilla
ByggOla2
  • Laddar…
pelpet skrev:
Kan du sätta tunnare läkt och välja 22 mm farmarskruv? Om du väljer en ströläkt som är 10 mm tjock och en 15 mm tjock råspont som bärläkt så har du 3-4 mm till godo med en 22mm farmarskruv. Som ströläkt skulle du t.ex. kunna klyva upp en vanlig tryckt regel i cm-tjocka skivor med bordssågen. På det sätter sparar du 25mm höjd.
Ringde Plannja idag och de ville inte rekommendera direktmontage mot pappen när det handlar om Regent-profilen. Det behövs ventilation för ev inläckande vatten sa de...
Så jag får väl bita i det sura äpplet och sätta läkt. Dvs byggaren får sätta läkt, jag skall inte snickra själv.
Vet inte om de vill greja med tunnare läkt dock.
pelpet skrev:
Alt lägger du en ytpapp istället för plåt.
Jag ritade huset med papptak först (för att få taket lägre) men sen visade det sig att dels tyckte familjen att det skulle se ut som de andra husen (dvs tegeltak) och dels läste jag att man inte kan ha papptak om man har isolerat tak.
Tydligen handlar det om att luften som skall ventileras ovanför isoleringen men under råsponten inte har nånstans att ta vägen...
pelpet skrev:
Eller gräv ner allefallaren en bit i marken.
He-he...
Detta hus står i en sluttning och tanken är att utnyttja detta för att ha ett sovrum med sovloft ovanpå i nedre delen (60 cm golvnivåskillnad). Då krävs det mer än 4m på den sidan av huset medan den andra sidan kan ha lägre takhöjd. Takåsen är ju horisontell så medelhöjden blir neråt 4 m är det tänkt.
Men det är jädrans på håret att det går.
Har berggrund och omöjligt att gräva neråt, så enda möjlighet är att fylla upp runtom i så fall.
 
  • Gilla
OLY
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.