Jag har kollat runt en del på olika sidor men alla märken verkar ha bade för och nackdelar och jag har svårt att välja ut vilket märke som passar vår tomt bäst så då tänkte jag höra med er inne på forumet.

Lite snabbinfo angående tomten:
Nästan 500m2 gräsyta utan några större eller brantare backar.
Fram och baksida med en gräspassage mellan dessa som är ca 5m lång och 60cm bred.
Även en gräsplätt bredvid "huvudgräsytan" som skiljs åt av en plattsatt gångväg.

Finns det någon maskin som klarar detta utan att man tex behöver lyfta den manuellt till den lilla gräsplätten?

Ge mig tips nu så jag kan inhandla en!;)
 
Vad begränsar "gräspassagen" ? Har du plattor bredvid ? Rita gärna en grov skiss.
 
yta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket enkel skiss men hoppas den rätar ut en del frågetecken.....
 
Den tomten klarar nog många typer av robotklippare. Om plattorna ligger i nivå med gräset, så kan man dra begränsningstråden enligt skissen. Själv har jag en Worx WG794E och tycker den är prisvärd och bra. Klipper fint och är mycket tyst.
Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ska man tänka på storleken på gräsytan som klipparna klarar av, ska man välja en modell som klarar samma storlek som gräsytan (I mitt fall 500m2) eller ska man ta en modell som har större kapacitet, tex det dubbla ( I mitt fall 1000m2)?
 
Beror ju lite på hur mycket man vill att den ska köra runt på gräsmattan. Enligt bruksanvisningen klarar min 1000 m2 och behöver då klippa 5,4 timmar /dag. 500 m2 tar 2,7 timmar och 200 m2 1,4 timmar. Själv kör jag tisdagar och fredagar c;a 5 timmar/ gång för en gräsmatta på c:a 300 m2.
 
Enligt worxs hemsida behöver gräspassagen va minst 1m bred annars får man manuellt lyfta över den till nästa gräsyta eller missförstår jag bruksanvisningen?
 
Det var därför jag ritade strecket över plattorna, så passagen blir lite bredare. Förutsätter att plattorna ligger i samma plan, som gräset. Samma sak gäller ju plattgången.
 
Plattorna ligger i samma plan som gräset. Kan man sätta begränsningstråden längre in under häcken än rekommenderade 35cm? På så sätt blir ju passagen liiiiite bredare.....
 
Om det gäller Worx, så ska klipparen kunna köra grensle över tråden när den kör "kantklippning". Hur det är med andra fabrikat vet jag inte.
 
peternicklas
Lite mer än halva klipparens bredd behövs vid häck. Om plattor/stensättning ligger i samma höjd som gräsmattan lägger man tråden i kanten. Worx vill ha minst 60 cm., finns en film på Youtube om detta. Det var en 794E om jag kommer ihåg rätt, det gäller ju även för de andra i den mindre storleken.
 
Utfärdar en varning dock för passagen. Jag har själv en passage som också är cirka 75 cm bred och 5 meter lång. Problemet är att när worxen studsar för många gånger på kort tid kommer den flippa ur, backa en rejäl bit och sedan göra en helomvänding. För mig resulterade det i att den backade in och gjorde spaghetti av min nyplanterade häck ibland.

I youtube-filmen som hänvisas till ovan ser man fenomenet vid 1:36 och vid 3:10.

Så min rekommendation är att se till att passagen är åtminstone en meter bred för att slippa detta. Alternativt inte ha någon passage utan istället hitta ut till framsidan via zonklippning.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.