Har en sommarstuga som vi bor 6 månader per år, på vintern slår jag av all värme. Skulle behöva köpa en ny varmvattenberedare som uteslutande kommer att användas under sommarhalvåret, Förslag på vad jag skall köpa önskas
Med vänlig hälsning
kenneth lundgren sundsvall
 
Jag har en liknande lösning i min stuga, där jag tömmer hela systemet efter varje säsong och håller ca 10 grader i huset vintertid. Vad jag vet är det ingen speciell vvb som behövs för ändamålet, utan håll dig till de välkända märkena och dimensionera efter behov.

Jag tittade en hel del på genomströmningsvärmare innan jag köpte vvb. Det vore väldigt bekvämt men jag kom fram till att de inte är tillräckligt effektiva ännu för att fylla det behov jag har i stugan.
 
  • Gilla
kengren51
  • Laddar…
En tredjedel av elförbrukningen är varmvatten. I början av 80-talet hade jag solfångare, det gick bra när det var soligt väder. Skulle vilja ha någon form av värmeväxlare till varmvattnet, det är ju i stort sett halv året det gäller.
 
Köpte en Nibe Eminent 100l som är så otroligt imponerande bra, kan komma ut till huset 7-10 dagar efter att jag stängt av vvb:n och fortfarande ha varmvatten!
 
Nibe är ju alltid ett säkert kort, brukar gå att göra fynd på blocket, då livslängden normalt är mycket lång så är det i regel inga problem att köpa en som kanske är 5 år. En 55 liters torde räcka långt i stugan, omni inte är 20 minuters duschare.
 
D
Om du kallställer huset på vintern (och stänger av VVB) så tänk på att köpa en beredare som har enkel tömning av beredaren (t.ex. Nibes ES beredare), om du nu inte tömmer med kompressor.
 
  • Gilla
kengren51
  • Laddar…
Har följt erat råd och idag beställt en Nibe på nätet
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.