Jag tänker skaffa en sådan här när jag får fiber.
http://www.dialgizmo.com/index.html
För att kunna fortsätta använda denna.
20160501_174541 (3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hsd
var finner man en sådan burk så det går att använda nummerskivetelefon
 
Gällande pulserna så är antalet pulser gällande siffra plus ett. Så siffran 0 blir en puls, siffran 9 blir tio pulser.

På bla nummerskivetelefoner så kunde man ringa genom att slå på klykan i grupper, varje grupp motsvarade en siffran, mellan varje grupp kunde man vänta ca en sekund.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
hsd skrev:
var finner man en sådan burk
Se inlägg #16
 
tommib
Demmpa skrev:
Gällande pulserna så är antalet pulser gällande siffra plus ett. Så siffran 0 blir en puls, siffran 9 blir tio pulser.

På bla nummerskivetelefoner så kunde man ringa genom att slå på klykan i grupper, varje grupp motsvarade en siffran, mellan varje grupp kunde man vänta ca en sekund.
Ja, miss av mig. Det var så länge sedan.

Just detta med att ringa med klykan var ett plot device i När Lammen Tystnar, där Hannibal Lecter får en telefon i sin cell som bara går att ringa in till (den saknar knappar). Han ringer dock ut genom att bryta/sluta kretsen med klykan.
 
jordraketen skrev:
Ja du, det är en sån här. Tidigt 80tal skulle jag tippa.
[bild]
Skulle gissa att telefoner med * och # har tonsändare. Det finns Diavoxer som saknar dessa knappar och borde därför köra pulser.
 
Eld skrev:
Jag tänker skaffa en sådan här när jag får fiber.
[länk]
För att kunna fortsätta använda denna.
[bild]
Du kan inte använda just den omvandlaren till den telefonen.

I Sverige så ligger 0 före 1 på fingerskivan och då är 0=1 puls, 1=2 pulser, 2=3 pulser o.s.v.
Men i USA så ligger 0 efter 9 på fingerskivan. Då är 1=1 puls, 2=2 pulser, 3=3 pulser ända tills 0=10 pulser. Och enligt bilderna på din länk så utgår den omvandlaren från en Amerikansk fingerskiva.

Du måste alltså hitta en annan omvandlare som utgår från en Svensk fingerskiva, eller byta ut fingerskivan till en Amerikansk sådan.
 
Omvandlaren är konfigurerbar så att man kan välja plats för nollan. Nya Zeland har samma standard på fingerskivorna som Sverige.
 
Okej. Då är det inga problem. :)
 
Så här gör man.
Namnlös.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag misstänker att många moderna grunkor som ska omvandla analoga telefoner till IP inte heller klarar för många telefoner samt att de kan ha problem att orka driva ringklockorna på äldre telefoner.

arneri68 skrev:
Skulle gissa att telefoner med * och # har tonsändare. Det finns Diavoxer som saknar dessa knappar och borde därför köra pulser.
Precis så tror jag att det var, för jag minns att jag hade en sådan med fyrkant+stjärna men inte R, R motsvarade en "nolla" dvs en puls.

Televerkets gamla apparater är ju av en fantastisk kvalitet, jag har nånstans i någon låda sparat ett par vanliga med nummerskiva, en kobra och jag tror även en diavox. Ska försöka orka "koppla upp" dem nån gång, de är ju mycket "härligare" att prata i än mobiler. Att ringa med nummerskiva kräver dock lite tålamod. :)

Ang detta med "tungan" i jacken, och piggen på kontakten. Vissa telefoner har "korsat" det övre och undre stiften, om man då tar bort tungans funktion i jacket så att det övre alltid är hopkopplat med det undre så blir det kortslutning när man ansluter en sådan "korsad" telefon. Vissa andra senare telefoner (aldrig televerkets är jag nästan säker på) har som nån noterat inte implementerat funktionen som "bryter" stiften, utan de är alltid förbikopplade, ofta då med bara 2 trådar i sladden från jacket till telefonen. Resultatet av det är att man kunde lyfta en annan lur och vara 2st i samma hus som pratade i telefonen samtidigt. Med "televerkets" telefoner och kopplingar så är det alltid den som ligger före i slingan som kommer "ta över" samtalet och bryta alla efter i slingan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.