Vi flyttade in i vår bostadsrätt för ett år sedan och då var en halv mosiakplatta av i tröskeln till duschen.
Några månader senare började fler och fler plattor att lossna och nu ser det ut så här!

Misstänker att det finns fukt i badrummet. Vad tror ni? Är det mögel?Tips?
Det gula som ser ut som lim eller vad det nu ser ut som var så när vi flyttade in. Bortse från kalket 😆


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ju ut som det saknas tätskikt där du lyfter mosaiken när är det byggt?
 
Jag må vara okunnig på sådant här, men det tycker jag med :eek:

Har ingen aning om när badrummet har gjorts om...

Med tanke på att det inte har lagts en väv under trädäcket på vår altan, så kan man undra hur noga de har varit med resten av bostaden (och då t.ex duschen). Detta är vårt första köp, så med det kommer nybörjarmisstag.

Vad borde vi göra? Egentligen finns inte pengar för en badrumsrenovering just nu, men hälsan går först, så det får lösa sig på något sätt.

Vad kan det gulvita vara? Lim?
 
Redigerat:
Och ska tapeten verkligen släppa sådär? Och ska man verkligen ha trälister så nära duschen? :| Känns som ett "hifshafs"-bygge
 
Är det bruna under mosaikplattorna trä?
 
S
Saknas det verkligen tätskikt bakom kaklet så har du nog en riktig mögelhärd bakom kaklet o framförallt klinkersen. Kan det verkligen vara så illa? Är det trä vi ser när du lyfter på mosaiken?
 
  • Gilla
Gina Cinnamoni
  • Laddar…
jag har tyckt att det har liknat trä, men jag får kolla en gång till. Idag stängde jag igen dörren och sa att ingen i familjen får gå in där mer tills vi har en lösning :rolleyes: Tänkte likadant som er...att om det är trä, så är det illa!


Förresten i taket....ska det vara mellanrum mellan skivorna? Ska försöka beskriva det närmare när jag har kollat på det igen...
 
Gina Cinnamoni skrev:
jag har tyckt att det har liknat trä, men jag får kolla en gång till. Idag stängde jag igen dörren och sa att ingen i familjen får gå in där mer tills vi har en lösning :rolleyes: Tänkte likadant som er...att om det är trä, så är det illa!


Förresten i taket....ska det vara mellanrum mellan skivorna? Ska försöka beskriva det närmare när jag har kollat på det igen...
Trä!! ��
Hur kan man placera TRÄ där?!
Och som det ser ut på kanterna...det kan väl inte vara rätt?! Det ser ut som smuts men det går alltså inte bort...

Hur gör man nu när det visar sig vara trä?!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hur går man vidare? Tar hit någon som tittar på det? Vem isåfall?
 
Att listen är i trä är nog inte hela världen. Det är ju bara att byta ut den när den svullnad upp.

Om det däremot är limmat mosaik direkt mot trä i duschen är det desto värre.
 
  • Gilla
Gina Cinnamoni
  • Laddar…
Tack för alla svar! Hur går man bäst vidare?
 
Gina Cinnamoni skrev:
Tack för alla svar! Hur går man bäst vidare?
HM1214C1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skämt å sido. Vill du veta om det är risk för vidare fuktskador eller vill du ha hjälp att fixa till det?
 
Har du torpargrund så du kan krypa in under huset och titta ?

Det gula ser ut att vara en missfärgning som man sedan försökt täcka över med hjälp av vit silikon som i sin tur också börjat gulna.
 
Redigerat:
Det kan vara så att "tröskeln" med mosaik vid duschen är ditsatt ovanpå ett tätskikt, alltså att man inte har dragit upp tätskiktet över tröskeln eller att den är ditsatt efteråt när man upptäckte att fallet i duschen var fel så att det rann ut på golvet vid duschning. Som det verkar av bilderna så har fukten trängt ned under fixet till träet och då har fixen släppt från underlaget som verkar poröst. För att säkert veta hur det är med tätskiktet så måste man riva klinkersen och mosaiken i duschen.

Möglet i kakelfogarna kan tyda på bristfällig ventilation eller dålig städning. Prova att skrubba bort det svarta med klorinlösning och se om det kommer tillbaka.
 
Främst vill jag veta om/hur det går att åtgärda enkelt och om duschrummet ändå är ok att använda. Går inte det, så får jag ta det därifrån :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.