Hej Ulrica!
Har just flyttat in i ett Fiskarheden ;D som vi byggt själva.
Toppenhus, toppenföretag, aldrig några problem.
Värme .... det kan nog variera en hel del i prisberoende på vad du väljer. Vi har golvvärme på över och ndervåning med en markvärmepump som värmekälla samt ett ventilationsaggregat med till och frånluft med återvinning. Allt funkat toppen. Blir lite dyrare en frånluftsvärmepump medn det är det värt.

// Peter
 
bygger en "svanen".
Det enda vi köpt är stomresning samt takläggning. Därefter har vi påat på själva (jag och far). När stommen var rest höll vi på i 7 månader innan vi kunde flytta in.
Ja det stämmer golvbeläggning ingår inte d.v.s det du går på, till övervåningen ingår spångolvet och på nedervåningen är det betongplatta, badrummet är lika alla andra rum ingen beklädnad på väggar och golv.
Värmen ingår inte heller i grundpriset.
Men du kan få priser på allt från Fiskarheden och dom kan ordna med leverantörer om du vill.
Vi tror att vi sparar ca 0,5 Milj på att göra allt själva.
Men istället så gör man det lite extra så vet ej om det blir billigare (men bättre och mer). förutom tomt och markarbeten tror jag det kostar ca 1,4 men då har vi även byggt ett isolerat garage på 85m3 med golvvärme.

Det är mycket annat som ingår som standard. Furudörra, furupanel i tak, furulister, massiva fina furublombrädor, kök, vitvaror, tvättmsk, torkskåp, tvättbänk i tvättstuga.

Vad funderar ni på för husmodell?
 
Hej!

Jo allt kommer i brädhögar, endast takstolar är färdiga.
Har lite bilder men vet ej om jag kan få ut dom här??
En normalhändig klarar av det. Man bör ha bra tålamod bara för det tar sin lilla tid. Vi har bara jobbat kvällar och helger, så man blir dålig kompis (alltid borta).

// Peter
 
Vi tittade också jättemycket på Spoven, och det är ett av de vackraste hus jag sett hos någon hustillverkare. (planlösningen är inte den bästa, fast det hade man ju kunnat påverka.)

Vi har begränsad budget, tomten kostade oss mer än hälften av våra medel, så vi valde till slut ett svanen med förhöjd takhöjd i entreplan och fasad som Doppingen. Sedan ritade vi om litet och lade till litet.

Vi har åtagande 1 och 3, resten färdigställer vi själva. Räknar med att det tar ett par månader.

Vår grundgjutning är klar nästa vecka, byggsatsen levereras vecka 35.

Nöjda med husleverantör och säljare. Ska bli intressant att se vad entreprenören för etapp 1 och 2 kan leverera.


Vi bygger i Stockholm.

/eva
 
De har inget kontor i Stockholm. Vi har skött det mesta, från första kontakt till löpande frågor ang köksritningar etc, via telefon/mail. För kontraktsskrivning och ifyllande av leveransorder (där man specificerar tillval etc) kom försäljaren hem till oss. Vi har alltså träffats två gånger. Vi fick frågan om vi ville komma till deras huvudkontor, men ingen av oss hade möjlighet att komma ifrån jobbet vid den tiden. Jag ska tillägga att jag alltid fått snabbt svar från dem när jag mejlat mina frågor. Och en anledning till att det positiva intrycket från starten, var hur snabbt de svarade på våra många mejl med allmänna förfrågningar om både stort och smått och priser på allt möjligt, långt före det var ens säkert att vi skulle köpa hus från dem.

Ändring av invändig planlösning kostade ingenting för oss, ändringarna innebar inget ytterligare material (inga extra dörrar, garderober eller så). Men tillval kostar förstås. Vi valde tex. råspont i alla väggar, både ytter- och innerväggar, energiklassade vitvaror, antika takpannor, grundmålad fasad, bredare innertrapp med sättsteg etc.

Vi hade gått igenom vilka vitvaror vi ville ha före säljarens besök hos oss, vilket nog var bra. Vi hade både namn och nummer på varor som vi sett ut tidigare. Samt köksfläkt och köksbänk och diskbänk och sådant.

/eva
 
Ett tips om man bygger med Fiskarheden är att kolla vad lokala snickare på orten ska ha för att resa/bygga deras hus då Fiskarhedens åtaganden är rätt dyra!

Enligt våra beräkningar sparar vi åtskilliga tusenlappar på åtagande 1 och 2 den vägen :)

/Milli
 
Vi har inte kommit så långt att vi beställt hus ännu.
Men förhandlingar pågår :)
Min sambo är elektriker så han har bra kontakter med snickare och jobbar nu med en snickare som ska sätta upp ett Fiskarheden i höst. Fungerar det bra får han sätta upp vårt nästa sommar.
Vad jag har hört/läst fungerar det bra för "icke fiskarheden" snickare att sätta upp deras hus.

Vad gäller slutbesktningen vet jag inte hur det är.

/Milli
 
Fiskarheden har inga "egna" snickare/andra hantverkare som utför stomresning osv, utan de förmedlar kontakt med oftast lokala firmor som utför jobbet.
Fiskarheden i sig levererar endast materialet.

Så det kan vara idé att kolla runt med olika firmor vad de tar för samma jobb, då Fiskarheden oftast har ett färdigt pris som man får betala för en stomresning där kontakten har förmedlats via dem.

Det ska dock inte vara svårt för en yrkesman att utföra resningen även om han inte gjort det tidigare. En fördel om man tar resningen via fiskarhedens kontakter är att de hantverkarna oftast gjort det ett antal gånger tidigare så att det kan gå fortare=billigare (?)..

Tar man en stomresning via fiskarheden ingår tex kostnad för lyftkran, den kan du behöva ordna själv om man tar via en annan snickare, men behöver kanske inte blir dyrare för det, beroende på vilka kontakter man har.

Så det lönar sig att jämföra och därmed spara pengar..
 
Vi funderar på att bygga ett fiskarhdenvillan hus. Men vi har fastnat för huset "Doppingen". Någon som har någon som vet något om det huset. Vad jag kan få ut av planritningarna så är det ganska likt "Svanen" fast mindre. Vi tänkte nog gå in och göra en del ändringar.

Vi har snickare i släkten så vi ska försöka göra så mycket som möjligt själva. Kan man använda egen snickare till stomresningen? Eller är det säkrare att anlita genom Fiskarheden?

 
och just det. Vilket är säkast? Ta in en som kaklar badrummet åt en eller göra själva? Gäller fösäkringar om jag tar in min far som är snickare som har kaklat massor.
 
Är det någon som vet om branden i sågverket i Fiskarheden berör och hur det blir för oss som har beställt /skrivit på för hus!?
 
Alltså om sågverket hör ihop med fiskarhedenvillan , isåfall känns det lite jobbigt när man precis har skrivit på.
 
Jag tror Fiskarheden villan bygger sina hus i Borlänge, men de kanske har affärer med sågen i fiskarheden ändå, det vet jag inte. Hoppas att huset inte blir försenat för er!
 
På hemsidan så står det uppdaterat att Fiskarhedenvillan inte kommer drabbas av denna branden... var själv lite orolig då jag väntade fler leveranser därifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.