Hemmakatten
Budgeten är den enskilt viktigaste årsmöteshandlingen. Budgeten ligger till grund för kommande års verksamhet och styrelsen ska se till att följa budgeten och vid nästa årsmöte skall utfallet redovisas.
 
C
Odjuret skrev:
Nu har du väl fått nått om bakfoten... I en brf så äger alla en liten bit av föreningen... Så om en brf är medlem i något så är alla boende medlemmar...
Nä, Snickerick har rätt. En BRF är en juridisk person som självständigt står för sina förbindelser med andra parter. De är inget som BRF-medlemmarna har något att göra med.
 
O
Jag har under mina år i styrelsen i en brf aldrig lagt fram budgeten för folk. Inte mer än det sim står i årsredovisningen
 
O
cpalm skrev:
Nä, Snickerick har rätt. En BRF är en juridisk person som självständigt står för sina förbindelser med andra parter. De är inget som BRF-medlemmarna har något att göra med.
Men det är väl medlemmarna som äger föreningen? Styrelsen är tillsatt av medlemmarna för att föra deras talan. Men visst den är en egen juridisk person. Men det är medlemmarna som styr. Den lever inget eget liv. Styrelsen består av medlemmar i föreningen
 
C
Odjuret skrev:
Men det är väl medlemmarna som äger föreningen?
I en BRF ja, men det innebär inte att medlemmarna som enskilda individer får samma ställning gentemot tredje part som föreningen själv. Precis som att du t.ex. inte kan gå på SEB:s och Ericssons stämmor och rösta bara för att du äger aktier i Investor.

Odjuret skrev:
Jag har under mina år i styrelsen i en brf aldrig lagt fram budgeten för folk. Inte mer än det sim står i årsredovisningen
Det är annorlunda för samfällighetsföreningar som enligt lag måste besluta om budget (formellt utgifts- och inkomststat) på stämman.
 
O
cpalm skrev:
I en BRF ja, men det innebär inte att medlemmarna som enskilda individer får samma ställning gentemot tredje part som föreningen själv. Precis som att du t.ex. inte kan gå på SEB:s och Ericssons stämmor och rösta bara för att du äger aktier i Investor.


Det är annorlunda för samfällighetsföreningar som enligt lag måste besluta om budget (formellt utgifts- och inkomststat) på stämman.
När man börjar prata om aktier och bolagstämmor så finns det inte mycket mer att säga... Då inser jag att man inte riktigt vet vad man talar om...
 
C
Odjuret skrev:
När man börjar prata om aktier och bolagstämmor så finns det inte mycket mer att säga... Då inser jag att man inte riktigt vet vad man talar om...
:x
Om du har problem med min liknelse får du allt kosta på dig att vara lite saklig.

Aktiebolag, bostadsrättsföreningar och samfällighetsföreningar är juridiska personer där samma grundläggande principer gäller för relationen mellan den juridiska personen, dess andelsägare och den tredjeman som står i rättsförhållande med den juridiska personen.

Så på vilket sätt var liknelsen irrelevant eller felaktig?

Eller menar du att alla som pratar om aktier och bolagstämmor i allmänhet inte vet vad de talar om?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.