Vi har haft samma problem med våra Miele-maskiner. Problemet kan komma tillbaka så det är bra att köra klorintvätt i 40 grader emellanåt. Gummibälgen som Miele har på sina maskiner samlar åt sig massor med smuts och mögel i sina skrymslen så där rengör jag med en disktrasa och skruvmejsel för att skrapa bort smuts i skrymslen.

Jag brukar hälla i klorin i trumman, sedan startar jag ett program och låter den pumpa in vatten och därefter häller jag i mer klorin i tvättmedelsfacket. Sedan får den gå i någon minut och rotera runt klorinvattnet i trumman, därefter stänger jag av maskinen och låter den stå i några timmar innan den får gå färdigt sitt program.

Steg 2. Släng in 3-5 diskmaskinstabletter i trumman och kör 95-gradigt program.

Electrolux säljer tvättmaskinrengöringsmedel som i alla fall får maskinen att dofta gott.
 
  • Gilla
anno2069 och 1 till
  • Laddar…
för att undvika att det kommer ny påväxt i maskinen ska man använda tvättmedel utan zeoliter. Nya vattensnåla maskiner och zeoliter i tvättpulver bidrar till påväxt och dålig lukt. Välj flyttande!
gaia
 
... och byt tvättmedel då och då ...
 
Har börjat köra med flytande galltvål. Ännu håller sig lukten borta efter rengöringen
 
det dröjer innan ny odling växer upp i maskinen. Känner inte till galltvål men själv skulle jag inte använda någon tvål alls för tvålar kan ge tvålrester som sätter sej inne i maskinen och om några månader är lukten tillbaka. Galltvål passar kanske bättre till handtvätt ?
Varför inte välja en flytande tvättmedel som fått bra omdömen i tester fex Formil (lidl) eller Ariel?
gaia
 
Y
Nu blev jag peppad att rengöra min tvättmaskin. Plockade loss ett lock över sköljmedelfacket och hittade endel gele-gegg som man annars inte såg. Rengjorde luck-listen, kollade renssilen, lite klorin i facken. 95 gradig temperatur. och diskmedeltablett i trumman.
- så nu lär det väl bli en spännande kemisk reaktion. :)
 
  • Gilla
självklart och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Skippa diskmaskinstabletten och kör med bara klorin är kemistens tips.

Klorin innehåller natriumhypoklorit som stabiliseras av högt pH som diskmaskinstabletten ger. Det gör att natriumhypkloriten blir mindre aktiv. Diskmaskinstabletten inaktiverar således effekten av klorinet. Motsatt effekt ger syra men det ska ni inte blanda med klorin eftersom att giftig klorgas utvecklas!
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
peternicklas
Läste inte rubriken så noga:surprised:
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Klorin var väl till tvättmaskin istället för rengöring av tvättmaskin med diskmedelstablett. Tror inte klorin nämnts tillsammans med diskmaskin.
 
A
gaia skrev:
det dröjer innan ny odling växer upp i maskinen. Känner inte till galltvål men själv skulle jag inte använda någon tvål alls för tvålar kan ge tvålrester som sätter sej inne i maskinen och om några månader är lukten tillbaka. Galltvål passar kanske bättre till handtvätt ?
Varför inte välja en flytande tvättmedel som fått bra omdömen i tester fex Formil (lidl) eller Ariel?
gaia
Flytande tvättmedel surnar i stillastående vatten som i pumpen
Electrolux har en bulletin om detta då det är ett stort problem
lösningen är att köra en 90C tvätt med diskmaskins tabletter
 
X
FG FG skrev:
Vi har haft samma problem med våra Miele-maskiner. Problemet kan komma tillbaka så det är bra att köra klorintvätt i 40 grader emellanåt. Gummibälgen som Miele har på sina maskiner samlar åt sig massor med smuts och mögel i sina skrymslen så där rengör jag med en disktrasa och skruvmejsel för att skrapa bort smuts i skrymslen.

Jag brukar hälla i klorin i trumman, sedan startar jag ett program och låter den pumpa in vatten och därefter häller jag i mer klorin i tvättmedelsfacket. Sedan får den gå i någon minut och rotera runt klorinvattnet i trumman, därefter stänger jag av maskinen och låter den stå i några timmar innan den får gå färdigt sitt program.

Steg 2. Släng in 3-5 diskmaskinstabletter i trumman och kör 95-gradigt program.

Electrolux säljer tvättmaskinrengöringsmedel som i alla fall får maskinen att dofta gott.
Intressant! Vi har rejäl unken lukt i trumman, har testat allt förutom klorin. Räcker det att köra på 40 grader, ska man inte köra 90 grader med klorin?
Hur mycket klorin häller du i trumman och sedan i tvättmedelsfacket?
Ska man köra ett program direkt efter med 3-5 diskmedelstabletter?
 
X Xious skrev:
Intressant! Vi har rejäl unken lukt i trumman, har testat allt förutom klorin. Räcker det att köra på 40 grader, ska man inte köra 90 grader med klorin?
Hur mycket klorin häller du i trumman och sedan i tvättmedelsfacket?
Ska man köra ett program direkt efter med 3-5 diskmedelstabletter?
Det räcker med 40 grader till Klorin.
Ta en hel flaska i trumman. Låt maskinen vispa runt det i någon minut sedan stänger man bara av och låter den stå över natten. Låt den köra klart. Sedan kör man 90-gradigt program med diskmaskinstabletter efteråt för att bli av med klorlukten.
 
X
FG FG skrev:
Det räcker med 40 grader till Klorin.
Ta en hel flaska i trumman. Låt maskinen vispa runt det i någon minut sedan stänger man bara av och låter den stå över natten. Låt den köra klart. Sedan kör man 90-gradigt program med diskmaskinstabletter efteråt för att bli av med klorlukten.
Ok tack! Den tar ju in vatten det första den gör men det måste den väl få göra, dvs klorinet blandas upp med vatten? Ska jag strunta i att hälla lite klorin i tvättmedelsfacket? Gör väl inget om den får vispa runt en längre tid? Är väl bättre tänker jag, då jag misstänker att hela utsidan av min trumma är täckt med mögel/bakterier?
Det är inte risk att hela badrummet luktar klor om det står hela natten?
 
  • Gilla
Muddler Minnow
  • Laddar…
Det är inte alla luktproblem som löses av klorin/diskmaskinsmedel/citronsyra kuren..

Är värmaren kass så hjälper det bara högst kortsiktigt, kolla genom att känna med handen på luckglaset mitt i programmet, är det kallt så hjälper inte husmorstipsen...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
X
I InsidersUnited skrev:
Det är inte alla luktproblem som löses av klorin/diskmaskinsmedel/citronsyra kuren..

Är värmaren kass så hjälper det bara högst kortsiktigt, kolla genom att känna med handen på luckglaset mitt i programmet, är det kallt så hjälper inte husmorstipsen...
Jo då det blir varmt, har kört flera 90 grader och känt på luckan och den är riktigt varm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.