Mor å far har fått in fiber i huset.

Nu tänkte vi koppla in bredbandstele på husets bef teleslinga.
Men första jacket är på "fel" ställe.
Tänkte koppla väck ink kabel från bef första jack.
Göra jacket närmast routern till nytt första jack genom att ansluta kabel från router till Nedre plintar i jacket. Därifrån är det sen utgående kabel till övervåning kopplad på övre plint.
Men hade behövt koppla vidare från det "nya förstajacket" till det "gamla förstajacket".
Kan jag lägga dom kablarna på övre plint parallellt med dom till övervåningen, eller jag behöver dra i ny kabel från övervåning, tillbaka till "nya förstajacket", skarva med bef kabel tillbaka till "gamla förstajacket" så det blir en serieslinga?
 
Det gör inte om du använder andra jacket om det inte sitter något inkopplat i första.
 
Det funkar att lägga parallellt men det kanske inte är rätt.

Om det är fyra trådar i kabeln mellan gamla och nya går det att göra det rätt.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
larsbj skrev:
Det funkar att lägga parallellt men det kanske inte är rätt.

Om det är fyra trådar i kabeln mellan gamla och nya går det att göra det rätt.
Ja de har du rätt i. Borde ju vara en 2p kabel med 4 trådar där i nuläget. Har ej kollat så noga ännu. Vila middag först!
 
Det var bara draget 2 trådar i mellan jacken. Kopplade parallellt där tillsvidare. Men upptäckte att det inte funkade riktigt med deras gamla analoga telefoner. Det var kopplingston, det ringde i den och gick att svara, men inte ringa ut. Vad kan det bero på?
Sen funkade det inte heller om jag satt i en trådlös tel med ett "mellanpluggsjack" och den gamla tel i detta. Då funkar den trådlösa som den ska, men den gamla är helt död.

Kan det vara så att gamla analog telefoner kräver mer ström än vad som finns tillgängligt via fiber/router, och därmed uppstår dessa problem??
 
Vet inte om jag är ute och cyklar nu…

Ett telefonjack fungerar ju så att inkommande signal kommer in på de undre stiften och de övre stiften går vidare till nästa telefonjack i kedjan. När du stoppar in en stickpropp i jacket gör plasttungan att förbindelsen mellan de undre och övre stiften avbryts och signalen går genom telefonen istället till nästa jack.

Men vissa moderna telefoner har bara två ledningar i kabeln mellan telefonen och proppen. Det finns inget anslutet till de övre stiften i stickproppen. Om du ansluter en sådan telefon till en kedja med seriekopplade jack så kommer alla jack som sitter efter denna telefon vara döda.
 
Är det pulsval eller tonval och telefonerna du försöker ringa från?
 
Ja du, det är en sån här. Tidigt 80tal skulle jag tippa.
image.jpg
 
jordraketen skrev:
Ja du, det är en sån här. Tidigt 80tal skulle jag tippa.
[bild]
Enligt Wikipedia så heter den telefonen Diavox och av de fyra miljoner telefonerna som tillverkades för televerket så var tre miljoner av tonvalstyp. Är telefonen av pulsvalstyp så borde det fortfarande gå att svara i den men inte att ringa ut med den.
 
Och hur kan man veta vilken det är?
 
Ring till telefonen från en mobil och när du svarat trycker du på någon av knapparna. Piper det i mobilen är det tonval. Säger det pa-pa-pa-pa är det pulsval. Den utrustning vi fick från operatören klarar inte pulsval. Antar att de kan spara några kronor på att dela ut enklare utrustning.
 
Om jag minns rätt för den modellen har den med tonval en R-knapp medan den med pulsval saknar det.
 
Om man vill fortsätta använda en pulsvalstelefon så kan man antingen använda en lös tonsändare som man håller mot mikrofonen eller köpa sig en dosa som man sätter mellan telefonen och jacket i väggen och som "översätter".

De finns till och med dosor att köpa som gör om en gammal pulsvalstelefon med fingerskiva till en IP-telefon.
 
tommib
Man kan höra det genom att lyfta på luren och trycka på knapparna, man behöver inte ens ringa till telefonen. Om det är tonval så hör man en ton när man trycker på knappen, om det är pulsval hör man "knatter". 1 puls för 1, 9 pulser för 9. Prova att lyfta på luren och trycka på knapparna. Sannolikt är det precis som gunric säger att IP-telefoniutrustningen inte är byggd för att klara pulsval.

Är det inte dags att uppgradera lite om det är en pulsvalstelefon?
 
R-knappens funktion är kopplad mot utökade funktioner i företags-/axe-växlar, för funktioner som pendling mm.

En del (många?) telefoner konstruerades med både puls och tonval, man ändrade funktion genom att slå om en lite brytare, på bak-/undersidan, vid brytaren stod det ofta "P" & "T".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.