Tjena,

Köpte ett sånt här växthus till sambon i julklapp: http://www.skanskabyggvaror.se/växthus/växthus 2015/bruka_5,0_m²_-127312
Där växthuset skall stå är det idag lagt en massa skiffersten, mest troligt bara ditlagt utan grundarbete alls för att få ha sjunka naturligt ner i marken. I de prospekt vi fick för huset så står här ett växthus men det stod inte kvar när vi flyttade in. Inte otroligt att grunden varit för kass och att det därför skevat sig och gått sönder.

Funderar på tre varianter av grund:
1. Gjuta fyra (kanske sex?) stoplar och köra reglar som det placeras på och sedan försöka få det hyfsat tätt här under. Fördel med detta är at det är billigt, går fort samt att "golvet" i växthuset förblir nuvarande skiffersten som ju också kommer vara runt om huset. Vad tror ni om detta? Kommer denna grund läcka för mycket luft och/eller vara allmät dålig ur odlingssynpunkt? Om inte, tips på att hållla det tätt och isolerat?

2. Knacka sönder/lyfta skiffersten där det behövs och istället för plintgrund gljuta en hyfsat smal klack (10-15 cm bred?) i en stor fyrkant som man sedan ställer huset på. Alltså lite som en torpargrund liksom. Fördelar: Känns något bättre ur odlingssynpunkt då det känns tätare, inte så mycket mer arbete än plintgrundsvarianten samtidigt som prislappen fortfarande är låg.

3. Gå all in och gjuta en platta. Känns spontant lite overkill för detta lilla växthusprojekt men samtidigt så är det ju bra ur odlingssynpunkt.Hur tjock platta bör jag satsa på i så fall..?

Tips på andra sätt att göra detta? Växthuset är ju trotts allt rätt litet.

Edit: Efter att ha läst vidare i instruktionerna som finns som PDF så rekommenderas ett fundament som kan köpas till, dock finns det ej tillgängligt på skånska byggvaror men det är ju också ett alternativ. En stålram som trycks ner i backen. Lätt och smidigt så sett men av det jag kollat så kostar ju detta nästan lika mycket som växthuset i sig, vilket känns i överkant. Får ju en gjuten platta för samma pengar typ.
 
Redigerat:
KristinaRT
Hade jag varit som dig hade jag fokuserat på växthuset snarare än växterna :)

Vi grävde ner till frostfritt, lade makadam, gjöt en sula att mura leca på och sedan fäste vi sockeln till växthuset i lecablocken. Kanske lite overkill, men å andra sidan vet jag att 1) grunden kommer inte sätta sig 2) växthuset kommer inte gå sönder pga att grunden satt sig och 3) växthuset kommer inte blåsa bort när det stormar :)

Grunden är viktig, om man bara sätter allt i marken utan ordentligt underarbete riskerar man sött ingar och att växthuset går sönder.
Odla kan man göra i det mesta, så för växternas skull behöver du inte tänka på grunden.....
 
Bumpar den här tråden igen då vi förhoppningsvis fått rensat nu till helgen.

Finns ju färdiga ramar/fundament i stål/alu att köpa, men ingen har något hemma och det är väldans lång leveranstid.

Då huset är metall och glas så känns ju den enkla varianten med plintar och träram rätt dålig då ju trä har en tendens att röra sig. Eller är jag bara nojig?

Som jag är inne på nu:
Gräva ut en ram för sådär 1-2 lager leca. Ett lager makadam underst (hur tjockt lager ungefär?) och då vi inte får tag i tombola så funderar jag på att lägga lecan direkt på makadamen och blanda betong i hink för att sammanfoga. Två lager leca under mark och ett lager ovan mark, med armeringsjärn i mellan dessa tre.

Det är ju endast 5m2 men totalvikten på glasrutorna är sådär 160 kilo, så huset väger ju en del.

Låter detta genomförbart? Varit inne på att köra träram där jag drar ihop en massa reglar för att få till en bra tjocklek, är detta alternativ vettigt? Hade det varit kanalplast hade jag inte varit lika nojig då detta både väger mindre och kan röra sig, men glas är ju lite känsligare.

Eller har ni andra alternativ till lösningar som inte kostar skjortan?
 
Byggt nytt odlingsområde, har använt mig av 63x235 mm "timmerpanel" ställt fyra hörn i tryckimpregnerat 70x70 som har längden 250 mm och ställt "panelen" på högkant som en ram med tryckta hörn som går ner i gruset 15mm, målat furupanelen med svart bets och ställt växthusen ovanpå! Fungerar utmärkt, inga rötskador och ingen fukt att tala om..
Dessa "ramar" stod ute i vintras utan växthusen på dem, det enda som behövs är att med tiden bättra på färgen på insidan, mera fukt där än från utsidan. Sedan har trä den beskaffenheten att om man använder det rätt så håller det länge med förutsättning att det sköts om ibland!
Mvh P-A
 
Med andra ord så är plintar och träram ett vettigt alternativ?
45x220mm impregnerat på högkant, eller tycker du man skall satsa på icke impregnerat och, som du säger, sköta det med färg/olja?
Edit: Kan ju också köra dubbla 45x220 och bulta ihop dem. Det skall väl ändå räcka till, tycker jag om du anser att dina 63x235 räcker?
Fick ju hopp om livet nu, om det innebär att jag kan köpa färdiga plintar och köra trä. Skulle ju till och med kunna bli klart i helgen i så fall :)
 
Träramar är en bra konstruktion!
Enkelt och relativt billigt, tänk på att det blir en tröskel in i växthuset om du inte gräver ner ramen. Jag har mina ramar liggande i grusbädd som är dränerad.
 
Det ligger stenplattor här idag, inga vanliga plattor utan någon tjockare variant som jag funnit är ganska spröda. Stora jäkla härken. Har varit inne på att försöka få ur något här för att gräva ner ramen men samtidigt vill vi också ha växthuset på plats så snart som möjligt så det blir nog direkt på plattorna. Eventuellt ett lager grus på plattorna och sopa bort det som blir över om det inte skulle ligga stadigt och bra.

Snackade med lokala sågen och han sa att ek är det enda som duger mot väder och vind. Blev 10x10 cm ek-balkar som nu då blev en ram med ytterkant på 192x254 cm. Till mycket förmånligt pris dessutom, tack för det!

Ek har ju dock en tendens att röra sig (även om ju dessa balkar iofs är ganska klimatiserade) vilket ju såklart inte är jättebra. Nu är det ju rätt kraftiga prylar, men funderar på lösningen med hänglen och livrem;
Kanske att man skulle lägga 500 spänn på att köpa 4 såna här och skruva på insidan? Dessa borde väl hjälpa till att hålla dem i schack, eller är det för klent/overkill? :)

http://www.bauhaus.se/vinkeljarn-25x25x3mm-2m.html
 
Redigerat:
Jag har bara fäst/borrat små hål i aluminiumramen, bottendelen och förankrat växthuset med rostfria skruv, 3 på vardera långsida 2 på gavlarna, det är meningen att hela ramen skall kunna röra sig lite, annars spricker glaset, så att fästa vinkeljärn förstår jag inte vitsen med. Att ek är det enda som är beständigt är fel, fura som inte är frodvuxen, med andra ord en bra norrlandsfura med hög halt av kåda är lika bra, gran som är värmebehandlad och oljad är också lika bra, bara en liten input, hela mitt odlingsområde är byggt av björk, flambjörk som är behandlad och svartlaserad, den kommer att hålla minst 20 år, det är odlingslådorna jag gjort av björk, de som står utomhus, sedan har jag klätt insidan av lådorna med platonmattor, för att få en luftning mellan trä och jord. Ek är bra men dyr, det går med nästan vilket träslag som helst, om man behandlar det rätt. Jag vill påstå att lärken är bättre än ek i ett växthus, det är en smaksak.
Lycka till......
Mvh P-A
 
Ja, det är ju det. Om ramen skall röra sig skall man ju ha så få skruvar som möjligt :)

3 på långsidor och 2 på kortsidor, hur stort växthus har du?

Kom nyss på att jag ju kan göra lite större hål o aluminiumet och sedan köra med brickor under skruvhuvudet (och inte dra åt det för kung och fosterland) så får de lite med spelrum om ramen rör sig.

Edit: Gällande träslaget så sa han "du skall inte lyssna på förståsigpåare, lärk är inte i närheten av ek, det är det absolut bästa mot röta". Hurvida det är sant eller inte låter jag vara osagt dock.
I.o.m. att jag fick så bra pris så spelade det ingen större roll ändå. :)
 
Redigerat:
Jag är uppvuxen med sågverk, ek har bra egenskaper men det är ett hårt träslag, du behöver borra i ek för att det skall bli bra med att fästa skruv, ek är absolut inte dåligt, missförstå mig inte på den punkten, ek är bara inte det optimala för ett växthus, bra men inte det bästa, enligt mig, men jag hör väl till förståsigpåarna....:rolleyes:
Det går bra med vad som helst, nästan!
Varje växthus är mer än dubbelt så stora som ditt! ^^
Kommer att skicka lite bilder så småningom, när de är klara till rätt forumdel...
Ha det gott!
 
Har just satt upp ett Bruka 6.2 m2. Har lagt 15 cm makadam som jag hoppat på för att få ihop och sen mursten 19x19x19 ett lager runt om som sockel. På det tryckimpregnerat 4,5 x 9 som skruvats fast i stenen. Aluminiumskelettet är skruvat mot trä med rostfri skruv OBS skruva så långt ut det går så att inte rutorna vilar mot skruvskallarna! Allt kan röra sig eftersom glasen inte sitter dikt an mot aluminiumskelettet så jag är inte orolig för de små rörelser som kan förväntas!
 
Det blev ett ganska tunt lager makadam direkt på plattorna (3-6 cm?) då dessa inte ligger helt i våg och för att eventuellt vatten skall rinna under bygget så gott det går och la träramen på detta. Monterade växthuset och borrade (såklart) och fäste det med 8st 10cm långa hantverkarskruv, två på långsidor och två på kortsidor.
Platsen ligger bra i lä så någon vidare förankring i marken kändes överflödig.
Jättenöjda än så länge iaf. :)
 
Förlåt för trådkapningen, står inför samma angenäma problem och känns onödigt att skapa en ny tråd.

Jag har samma växthus som du, fast med glas av plast.

Markduk och paddad makadam i botten. Duger det sen om jag mura ett varv av de små lecablocken 9x19x59 och fyller på med makadam till kanten? Eller kommer det att bli en alldeles för vek konstruktion?

Edit: stavfel
 
Redigerat:
majkball skrev:
Förlåt för trådkapningen, står inför samma angenäma problem och känns onödigt att skapa en ny tråd.

Jag har samma växthus som du, fast med glas av plast.

Markduk och paddad makadam i botten. Duger det sen om jag gjuter ett varv av de små lecablocken 9x19x59 och fyller på med makadam till kanten? Eller kommer det att bli en alldeles för vek konstruktion?
Tänker du mura med leca så måste du ha i åtanke att det inte går att "mura" ett varv, det måste vara flera varv som låser hela murkonstruktionen. Annars kan du ställa ett varv med leca och ha en L- profil av plåt som förankras i lecablocken, skruva fast stommen i profilen sedan, så håller det.
 
Tack för ditt svar. Det blir två varv med armering emellan.

Problemet är att dessa små leca block inte har någon urgröpning/fack för armering. Kan man ändå armera i fogen?

Antingen kör jag två varv med små leca block enligt metoden ovan med armering i fogen (kanske bygga fogen lite högre om det blir trångt).

Eller så lägger jag de små leca blocken liggande, och köper till större leca blcok (19x19x59) för andra varvet. Då harjag urgröpningen för armeringen på plats.

Funkar båda dessa alternativen, eller bör jag undvika något av dem?

LecaGrund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sawjac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.