isolde skrev:
Det har skrivits mycket här på forumet om Castorama, men Castorama är lite som fd Konsum med sitt Blåvitt-sortiment. Där finns varor för Folket. Det är inget fel på deras byggmaterial, byggkemi och mycket annat, men är du ute efter finare kakel och klinker, braskamin eller vattenblandare, gör du klokast i att leta dig till lite dyrare butiker.

Det lönar sig att handla det mesta, förutom vitvaror/elektronik, träfönster, stenull, klickgolv och säkert några andra kategorier som jag inte kommer på just nu.

Transport fixar du via ett polskt åkeri. Fraktpriser kan skilja sig avsevärt mellan olika åkerier.
Tackar så mycket för ditt inlägg! Så att prata med ett närliggande åkeri är inga problem? Kör dom sakerna ända fram till dörren samt lossar?

Saker jag är ute efter är just fönster, kakel/klinker, braskamin, kanske jaccuzi/duschvägg, handfat, toalett, takpannor vet jag inte om det lönar sig pga. vikten. Innerdörrar, sen allt underredsarbete som fogmassa etc.
 
Vikten är sällan något problem. Du beställer antingen 24 ton (en hel trailer), en halv, eller pallvis. Mest fördelaktigt är naturligtvis att beställa en hel trailer, som kostar ca 16000 kr upp till Mellansverige. Skriv upp allt du tänker handla, uppskatta vikt (eller antal pallplatser), addera fraktpriset, och kontrollera att det fortfarande blir en god affär.

Långtradaren kommer naturligtvis dit du bor, förutsatt att vägen är framkomlig. ;)
Så gott som inga långtradare i internationell trafik är utrustade med bakgavellyft, så lossing får man ordna själv. Lämpligast be någon bonde i närheten att hjälpa till med sin traktor/frontlastare.
 
16 000 är en del faktikst, men är takpannor billiga och man ska ha både kakel och fönster så lönar det sig nog.

Dock läste jag i tråden som berör detta att en person hade haft polacker hemma som mätt fönsterna, åkt hem och tillverkat dom sen kommit tillbaka och demonterat/monterat fönster för under 30 000:-. PVC fönster var det då givetvis. Försöker hitta lite information om detta, väldigt billigt och smidigt lät det iaf.
 
någon som har något tips på fraktbolag man kan använda sig av?
 
Hej Mikael.S
Var det engelska som gällde i dina kontakter med byggmaterial.pl.
Jag har försökt vid ett par olika tillfällen att kontakta dem via mail, både på engelska och svenska utan resultat tyvärr. Jag vill bygga garage i lättbetong, och deras priser är ju helt rätt.
Mvh John
 
John B skrev:
Hej Mikael.S
Var det engelska som gällde i dina kontakter med byggmaterial.pl.
Jag har försökt vid ett par olika tillfällen att kontakta dem via mail, både på engelska och svenska utan resultat tyvärr. Jag vill bygga garage i lättbetong, och deras priser är ju helt rätt.
Mvh John
Hej.
Det var engelska som gällde. Och de ringde t.o.m. och frågade något om min beställning för de undrade om en sak, och det var också på en bra engelska.

/Mikael S
 
jaha du, det låter ju som det är lönt att försöka kontakta dem igen. Tack för ditt svar.

//john b
 

Bästa svaret

F
Hej.
Ny här men har varit här och tittat ett par år. Tänkte att jag skulle bidra lite med information.
Jag har köpt 3 fulla långtradare med byggmaterial från byggmaterial.pl eller som dom heter nu byggbay.se
Man måste betala i förskott, kändes lite avigt första gången. Satte in pengar på deras konto i Polen från mitt
och allt fungerade som utlovat. Har köpt lättbetong, fönster, puts, färg etc. Synd att det bara går att lasta 24 ton på en bil för man fyller den snabbt. Fick problem med att ett fönster hade fått en spricka vid transporten, men fick ett nytt via UPS på ett par veckor utan någon kostnad för mig. Annars var allting utmärkt kvalitet utan skrapmärken etc. Det är engelska eller tyska som gäller, hans engelska kan vara lite svår att förstå ibland men med en verifiering med mail så är det inga problem. Med tanke på prisskillnaden(mycket men inte allt) så kan det vara värt med den extra ansträngningen. Ska man tjäna bra på det så får man planera lite och se till så man fyller lastbilen. Kan bara rekommendera dom, för han har det mesta och håller vad han lovar.

Fakathong
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Någon som hört talas om Bygg Bay?
Har bra priser på Ytong bla.
 
Ursäkta, skulle läst lite bättre innan jag frågade........såg ovan inlägg ;-)
 
Jag köpte 51 pallar lättbetong och lim på byggbay.se (2 bilar) satte in pengarna och så fort dom hade dom kunde man få grejerna efter ca en vecka, väldigt kunniga och snabb service. lite jobbigt att sätta in pengarna i förskott men det fungerade kanon för mig iaf så det verkar vara ett seriöst företag.
 
är på jakt efte golvspån för värmegolv...den enda sdan ja vet om är byggbay, men dom verkar inte ha spån alls:(

tips ?
 
Jag skall köpa ~690kvadrat cellplast(100mm tjock) för mina två grunder jag skall gjuta i vår, även armering osv.

Är det värt att ta något från Polen tro? Priserna tycker jag inte verkar vara så speciellt bra ändå, visst billigare än här men det är ju lite bökigare med.

EDIT. Behöver även Gips, OSB osv. för 132 kvadrats garage.

Alla tips på bra inköpsställen är välkomna!

MVH Theo
 
Redigerat:
Är det någon som har färsk erfarenhet av Byggbay.se?
Skall handla material till en stuga på 60 kvadrat och priserna är minst sagt lockande.
 
Hej. Jag kan bara vittna om (utan detaljer, det kan bli mer gnäll från svenska lev.) att det är lönande att köpa i Polen. Jag köpte lättbetongblock m. tillbehör av känt märke och även puts till 2 hus. Om jag haft tid, hade jag gjort som Fakathong och köpt det mesta där. Sätt upp ett XL-ark, begär in offerter och jämför priser mellan Sverige och Polen. För min del, köpte jag av en store leverantör i södra Polen som ombesörjde frakter osv. Inbesparingarna på byggvaror till ett helt hus är 25-50% beroende på vad det är. Väg också in hur reklammationer kan hanteras. MEN, "planning is all". Å andra sidan kan man avlöna någon att hjälpa till med materiallistor och förfrågningar, det betalar sig ändå. Problemet för många som ska bygga hus är att de inte vet i detalj vad som behövs. För min del har jag ett Svenskt/Polskt bolag som tillhandahåller både arbetskraft och hjälper till med inköpen. Jag får in offerter, kollar,accepterar, får Proformafaktura och betalar. Grejorna kommer till bygget och jag sparar pengar till annat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.