Hej!

Vi ska nu flytta in i ett hus som har jordvärme från början av 90-talet indraget kompletterat med en separat elpatron. Vattnet värms upp i en separat vattenberedare, frågan är om det är värt att installera en frånluftsvärmepump?

  • Huset är 1,5 plants med källare och är på totalt 240 m2.
  • Byggår är 1957 det är nya treglasfönster
  • Det gick enligt energideklarationen åt 16 kWh till uppvärmning (varav 1000 kWh var till varmvattenberedning.


Min svärfar talar sig nu väldigt varm för att installera en frånluftsvärmepump för att minska energikostnaderna. Det ser ut att gå på ca 100.000 kr att installera ett sådant system. Alternativet är att istället installera fläktar för ca 10.000 kr för ventilationen och lämna uppvärmningssystemet orört.

Vad jag förstått så är frånluftsvärmesystem mest lämpade för nya täta hus?

Min huvudsakliga fråga:
Fungerar en frånluftsvärmepump bra som komplement till jordvärme och vilka besparingar kan man tänkas uppnå med detta? Är det verkligen värt pengarna?


tacksam för svar!
 
Ovanligt system men det borde fungera bra.

Det kommer inte att löna sig då frånluftvärmepumpen har sämre COP än markvärmepumpen, så du får egentligen ingen besparing för pengarna.

Om fallet är att markvärmepumpen inte räcker till blir läget ett annat.

Men då är det troligen lönsammare att byta den
 
Vad är det för värmepump idag och hur lång kollektor i mark?
För 100k så går det att göra så mycket bättre system än FLVP.

Tycker dock att energibehovet är lite väl lågt för huset. Beräknat på en pensionär som inte duschar och klär sig varmt? Kall källare förmodligen? 1000kWh för varmvatten täcker ju knappt förlusterna i en gammal VVB... Iofs så kommer ju förlusterna tillgodo om den inte står i ett garage. Men ändå.
 
Redigerat:
Det är två medelålders personer som flyttar ut, vi som flyttar in är två vuxna och två små barn. Vi tenderar att duscha och bada mer än genomsnittet skulle jag tror och föredrar väl att inte ha det kallt för att spara pengar. Om det ligger ovanligt lågt nu kan vi med andra ord räkna med en saftig ökning av energiförbrukningen.

Pumpen heter Marcus och är av en ganska liten kaliber om jag förstått saken rätt, jag kan kontrollera exakt vad när jag åker till huset idag.

Men vid ökat energibehov är det kanske en bättre idé att uppgradera värmepumpen än att installera frånluft då?
 
  • Gilla
EmilEk A.S.
  • Laddar…
Om ni nu ska göra en uppdatering av värmesystem så: För 100k skulle jag kompletera jordvärmen med en ny parallelkopplad markslinga samt en ny värmepump. Plöja ner slang är inte så dyrt. Hur mycket slang som behövs är svårt att säga då vi inte vet hur mycket det ligger i mark idag. Förutsatt att plats finns.
För 100% effekttäkning!

Edit/tilägg: Om det är en Markus VP så kan det vara med största sanolikehet en direktkondenserande gasfylld markslinga. Då spricker mitt förslag ovan som är en brine lösning.
 
Redigerat:
Nu har jag kontrollerat lite saker: Det är en Markus 2500, det är två slingor på vardera 32,5 m. Jag tror att jag lutar åt att låta saker vara som de är och se hur siffrorna ser ut efter att vi har bott där i ett år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.