Hej!

Kan man få igenom en stuga med en planlösning som i en villavagn dvs väldigt kompakt? Gäller funktionsmåtten också för mindre stugor på ca 30kvm? Tanken är att först bygga en liten stuga för att senare kunna bygga villa på samma tomt och ha stugan som gästhus.

Alternativet är ev att söka bygglov för en villavagn men de känns så otroligt fula....

Kan man söka bygglov för både stuga och villa och först få slutbesked på gäststugan så att man kan bo där under uppgörandet av villan? Krävs två separata bygglov? Blirdet någon skillnad ekonomiskt?

Finns massvis med möjligheter med tillfälligt boende när man bygger men de flesta verkar innebära små krångliga lösningar med husvagn o dusch eller dya tillfälliga lov, bodar etc.
 
Hemmakatten
Sök bygglov för både gäststuga och bostadshus. Börja med gäststugan och få slutbesked på en. Huset måste påbörjas inom två år från det bygglovet vunnit laga kraft och avslutas inom fem år.
 
O
Det finns risk för att stugan måste vara handikappanpassad. Eftersom det är det ända boendet på tomten till en början..
 
Om det gäller fritidshus slipper ni handikappkrav och energiberäkning om jag inte minns helt galet.
 
O
Jonatan79 skrev:
Om det gäller fritidshus slipper ni handikappkrav och energiberäkning om jag inte minns helt galet.
Det krävs handikappanpassning när du bygger Attefalls hus...
Jag är ganska övertygad om att fritidshus har dessa krav.
 
Boverkets byggregler(BBR): I Boverkets byggregler, BBR, finns tillämpningsföreskrifter till lagen och förordningen. Boverkets byggregler gäller när man bygger nytt eller ändrar en byggnad, inklusive ändrad användning. De flesta reglerna finns i avsnitt 3, men det finns också regler i avsnitt 8.

Byggnader ska vara tillgängliga och användbara för personer med rörelse- eller orienteringsnedsättningar. Ett attefallshus som är ett komplementbostadshus och ska användas för permanentboende ska vara tillgängligt och användbart för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. Tomter avsedda för bebyggelse ska vara tillgängliga och användbara om det inte är orimligt med hänsyn till terrängen och förhållandena i övrigt. Det gäller även gator, torg, badplatser med mera.

Fritidshus med högst två bostäder är undantagna.

http://www.boverket.se/Tillganglighet/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.