Jag har grävt en grop åt mig själv. Där ska in en ny vattenledning i väggen, tillsammans med de befintliga. De ligger typ 600 mm från källartrappsmuren, so i sin tur är isolerad med ett par skivor ull av något slag (årsmodell 1977 rimligen). Bör jag gräva en halvmeter till och byta ut isoleringen mot cellplast, när jag ändå har en grop öppen? Eller gör det nada skillnad?
 
  • Dsc_2330.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där mattan är ju bland det sämsta du kan ha mot vägg då den håller kvar fukten. Sen är ju frågan varför du ska ha värmeisolering runt en trappstödmur? Jag skulle nog slita bort den .
Annarsj smart tänkt att passa på när du har en grop öppen. Om du har problem med dräneringen skulle ju en idé kunna vara att gräva ner o kolla dräneringen o koppla på pumpbrunn och dra ut el genom vägg tillsammans med pem och sätta uttag ibrunnen för att ha möjlighet att koppla pump samt som ev framtida kopplingsbrunn...
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Antar att du har isoleringen där för att inte tjälen ska skjuta in från sidan och frysa ledningen.

Om isoleringen är av ull så kan det vara stenullskiva, och det känns jäkligt dumt att ha kvar den när du nu har en grop där.

Så jag hade bytt till markisolering direkt.
 
  • Gilla
Strip och 1 till
  • Laddar…
Ja , just det . De e klart att det är så....:x
Precis sätt markisolering mot muren.. Sen ser ju djupet också lite halvtveksamt om det är frostfritt. Men det är ju beroende på var du bor å så. Du kan ju lägga nån skiva på ledningen också ..
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Skulle tro att det är för att skydda ledningarna, ja. Det där med att gräva ner ull verkar inte genomtänkt, men jag tänkte det ä bäst o fråga forat innan jag byter dem :)
Jag har några skivor cellplast av samma sort som jag lade under garageplattan, det funkar säkert bättre. Här i Västergötland går inte tjälen ner speciellt djupt, men jag lägger nog en skiva över rören också, som en extra försäkring. Dräneringen funkar någorlunda, den mesta fukten kommer nog från stuprör i närheten och det tänkte jag fixa i sommar.
 
(y)
 
  • Dsc_2347.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.