Hej, har försökt läst på om spikpistoler,
Ska sätta ca 100kvm innepanel 17mm finsågat på vägg och pärlspont i tak
sen lite lister och foder på det.
Det jag trodde blir bäst och lite allsidigt är i storleken:
Finish Nailer 15 Gauge
35-63mm
tex en Bostitch N62FNB-E

Men nu börjar jag tveka, är ju ganska stora spikskallar, är stort behov av lite guidning :confused:
 
Om det är allt du ska sätta så hade jag satt det för hand. Det finns ju panel-clips för osynlig spikning.

Själv kör jag med senco finish pro 18 med tryckluft (finns med batteri) och den tar 15-50mm med diameter på 1,2mm.
 
Mitt projekt var mindre än så, ca 40kvm tak ock 30kvm väggar men ångrar inte en sekund att jag valde spikpistol, fan va snabbt och enkelt det går om man är ensam..

Köpte en "billig" Basso B16/50L-F1 , inga större problem, bara man smörjer den, tycker inte spikhuvuden stör alls, går inte att ta ner panelen utan att bryta sönder den så den lär inte ramla ned i första taget...

Hade dock bara en "leksakskompressor" och det gjorde att trycket skiftade lite för mycket. Har man jämt tryck kan man nog få nästan varenda spikhuvud precis lagom djupt..

Till lister använde jag dock skruvdragare..
 
Nej tänket köpa en pistol,
Blir en del annat i snarframtid och vill att det ska gå fort samtidgt spara på kroppen.
Just det blir 25kvm pärlspont innertak med.
Var en massa grossister på xl bygg så jag snackade med dom.
Dom sa att 1,2 inte duger till innertak, risk att det ramlar ner.
1,6 skulle jag sikta på, dom hade en bosch gsk 63 som verkar rätt.
Men jag dom ska tydligen sluta med spik pistoler, så jag letade lite och hittade en
Dewalt dpn 1664, 25-64mm dyckert 1,6mm
Syn punkter på en i den storleken?
 
ason skrev:
Nej tänket köpa en pistol,
Blir en del annat i snarframtid och vill att det ska gå fort samtidgt spara på kroppen.
Just det blir 25kvm pärlspont innertak med.
Var en massa grossister på xl bygg så jag snackade med dom.
Dom sa att 1,2 inte duger till innertak, risk att det ramlar ner.
1,6 skulle jag sikta på, dom hade en bosch gsk 63 som verkar rätt.
Men jag dom ska tydligen sluta med spik pistoler, så jag letade lite och hittade en
Dewalt dpn 1664, 25-64mm dyckert 1,6mm
Syn punkter på en i den storleken?
Den storleken blir bra, det sitter nog även med 1,2mm men 1,6 är det som rekommenderas.
Spikpistoler kan du spara bra pengar på att beställa från USA om du inte har superbråttom.

Kolla även av ebay.de eller idealo.de efter den modell du bestämmer dig för. :)
 
Jag satte upp ca 100 kvm råspont som innertak i vårt förra hus med 1,2 mm dyckert, dvs 18ga pistol. Det taket satt uppe utan problem och jag ångrar inte att jag köpte dyckertpickan efter ca 12 000 dyckert i taket...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.