R
Så var plötsligt det lilla förtroende jag hade för hantverkare borta!

Anlitat hantverkare för att avjämna/flytspackla ett ojämnt betonggolv och lägga golv i kök och sovrum. Vi hade själva köpt in ett fanérgolv ala tarkett (golvabia), vi ville ha det för vi gillar mönstret osv. Vi är medvetna om att det inte alls håller samma standard som en parkett, men det kändes ok för oss.

Vi hade egentligen kunnat lägga golvet själva, har redan gjort det i ett rum. Men den offerterande firman ville göra både flytspacklingen och sedan golvläggningen för att kunna garantera ett bra jobb. Flytspacklingen var nödvändig. Golvet var redan inköpt. Vi tyckte det kändes som en bra deal, tryggt att de ville ta ett helhetsansvar. Så vi bestämde oss för att satsa, trots begränsad ekonomi.

Men det blev inte bra. Slutbesiktning är ej gjord, men vi ser redan nu hur det sviktar på flera ställen och golvet ligger övergående på 0-3 mm från väggen = för tight. På ett par ställen knastrar det konstigt från underlagsplast och kork. De har dessutom kapat dörrfodren ca 0,5-1 cm över golvytan, och ej helt horisontellt. Mycket ovackert, slarvigt.

Jag är själv väldigt händig och är faktiskt helt säker på att jag skulle gjort det bättre själv. (Så ska det inte behöva kännas när man anlitar folk som säger sig vara yrkesmän). Men är gravid och har inte mycket tid till övers så kände att det är värt att satsa pengar på att få detta proffsigt utfört. Istället lämnar de oss med magont och en känsla av att ha blivit lite lurade.

Arbetsledaren har hållit en ganska otillmötesgående attityd och klagat på att golvet är billigt och är dålig kvalité, att det spricker osv (329kr/kvm online). Att man inte kan räkna med att ett så gammalt betonggolv går att få ett perfekt resultat med. Men fanérgolvet är nog av rätt bra kvalité för att va fanergolv, det sprack bara på ett litet ställe, och bad vi dem göra om direkt när vi såg det (upptäckte det för att arbetsledare klagar rop golvet).. Och ev miss i flytspacklingen går enkelt att kolla av med laser och fylla i med handspackel. Mindre "svankar" i golvet går att stötta upp med lumppapp. Tog för givet att detta skulle ske, men såg inte ens en rulle lumppapp på plats..

Så mina vänner (nu när jag fått skriva av mig) vad ska jag kräva på besiktningen? Kan man förvänta sig ett bättre utfört jobb eller ska jag svälja att vi valt ett billigt golv och inte kan förvänta mig ett bättre slutresultat? Varför tog firman på sig jobbet om de inte trodde att det skulle funka? Köket har en del vinklar och vrår som kräver specialkapningar. Varför använde de inte lumppapp eller annat för att bygga upp under de partier där det behövdes, sånt ser/kollar man ju medan man lägger (trodde det var standard/fackmannamässigt)?

Jag vill få de sviktande partierna åtgärdade och kanterna kapade till minst 5 mm från vägg. Helst dörrfodren reparerade också. Är det för mycket begärt, vettigt att kräva?

Hur mycket slits klickfogarna av att ta upp och sen lägga golvet igen?
 
R
God morgon! Jag skulle bli väldigt glad om jag fick lite input i detta! :)
 
S
Jag är själv elektriker, men efter så mkt jag varit med om på byggen så har mitt förtroende för hantverkare också sjunkit i botten. Tror helt seriöst det går 20 dåliga snickare på en bra.

rycker du ska kräva en total omläggning plus åtgärdande av dörrfoder, du har beställt en tjänst som de misslyckats med helt.
 
Ett golv för 329:- m/2 ska inte spricka. Jag har parkettgolv hemma för 179:- m/2 som varken knastrar eller spricker.

Mitt var lite svårare än normalt att lägga, men det får man ta. Ett par minuters tid per golvrad så är det fixat.

Ett taffligt lagt golv hade jag inte betalt för. Det är en enkel procedur som de flesta klarar av.
 
Så han menar att de snett kapade fodren blev så för att betongen var gammal och golvet av dåligt kvalitet? :wow: Det var nog den sämsta ursäkt för ett slarvigt arbete jag hört på länge.
Jag skulle kräva att de gör om, spricker golvet sönder under omläggningen är det deras huvudvärk. Eller jag skulle snarare hellre vilja att de köpte in nytt golv åt mig och lagt det själv efter att kulan försvunnit, för vem vet var de hittar på nästa varv.
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
R
Känns bra att höra att ni håller med. Vi får hoppas att det går att resonera med firman. Man blir ju bara så jäkla less över att behöva bo i vardagsrummet utan spis o diskmaskin i ytterligare några dagar.... Trodde vi skulle kunna flytta in i rummen idag! (Arbetet skulle vara slutfört igår).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.