Har precis blivit klar med all nerrivning av badrummet.

Vid inspektion av avloppsbrunnen blev man som ett frågetecken i ansiktet... :question

Klämringen finns men systemet går ut på att tagarna hakar i lämplig motsvarighet
på den andra änden av klämringen som inte har synliga taggar.
(Jag har separerat klämringen med hjälp av en mejsel).


Är det någon som vet vilken slags brunn detta är (bifogar bild på brunnen också)?

Är den giltig att använda för tätskikit osv? I så fall behövs en förhöjningsring när golvvärme + flytspakel kommer på eller ska man bila upp golvet och sätt en ny brunn?

Som sagt....Hjälp....

//Dontino
 
  • Klamring.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på brunn

//Dontino
 
  • Brunn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterliggare en bild på brunnen med "skyddet" borttaget.

//Dontino
 
  • Brunn-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser precis ut som den som jag just rivit ut från mitt gamla badrum. Det var byggt -88, så det är nog risk att du måste byta.
:-X
 
Står det ingen tillverkare på vattenlåsdelen du tagit upp. Den påminner om en Purus brunn som jag har.

/M
 
C
Marlon Brando skrev:
Det var byggt -88, så det är nog risk att du måste byta.
Med tanke på att golvet till vänster om brunnen ser ut att vara vattenskadat så är det nog stor risk att brunnsbyte är det minsta problemet. Läge för en fuktmätning?
 
Tack för alla svaren.

Det är ingen vattenskada utan en massa sk-t som har legat där (som jag har tagit upp från brunnen) men plockat bort för att ta bilderna (vill inte att Ni ska få samma magkänsla som mig ifrån de sakerna jag hittat i brunnen).

Jag har fösökt titta på vattenlåset men hittar inget märkesnamn.
Har bestämt mig för att bila upp brunnen men frågan är vilken brunn man ska välja istället samt hur mycket behöver man bila upp då detta är en brunn med sidoavlopp.

Jag måste trots allt höja brunnen så blir det inte en "knäck" i avloppet om jag bilar upp enbart brunnen eller kan man lösa det på något sätt?
 
Titta på brunnar från Jafo och Purus, två stora tillverkare. Bra info finns på bådas hemsidor. Mig veterligen är det ingen störres skillnad på dessa två - som aftonbladet och expressen ungefär....

Standardbrunnen från Purus heter iaf Oden och är en vanlig brunn med sidoutlopp på 75mm. Lättast är ju att skaffa den nya brunnen och sedan bila ut så mycket som behövs.

Det finns ju också brunnar som är till för renoveringsjobb som bygger betydligt mindre (både Jafo och Purus har).
 
Tack för tipsen kring Purus o Jafo.

Purus har en brunn som heter Flex. Borde inte denna ta hand om "knäcken" som jag beskrev tidigaregenom att stoppa brunnen i befintligt avloppsrör och sedan höja den till önskad höjd (i detta fall 12-15 mm ovanför befintligt golv för golvvärme + spakel)?

//Dontino
 
Ja en sådan kan du säkert använda. Fast det är antagligen billigare att köpa en vanlig brunn+förhöjningsring skulle jag tro.
 
MathiasS skrev:
Ja en sådan kan du säkert använda. Fast det är antagligen billigare att köpa en vanlig brunn+förhöjningsring skulle jag tro.
Tack för alla svar MathiasS!

Känns lite bättre att köpa en orginalbrunn (Flex) än att bygga ihop en brunn för ändamålet.
 
Dontino skrev:
Tack för alla svar MathiasS!

Känns lite bättre att köpa en orginalbrunn (Flex) än att bygga ihop en brunn för ändamålet.
Ja det blir antagligen finfint.

Slå en signal till Purus (eller Jafo) och berätta vad du vill göra - då får man alltid lite bra tips från folk som gjort detta mer än bara någon gång. Alltid bra att få lite extra kött på benen.
 
Livet leker just nu.. :)
Fick tag i en kunnig person på K-rauta (som inte enbart var en försäljare utan visste vad han pratade om) ang VVS.

Har fått all info man kan önska sig nu. För en gång skull en service-anda som är svårt att hitta nuförtiden.

//Dontino
 
Nu äntligen är brunnen uppe "i det fria". Det var en Purus /50-brunn.

Vet ej om den är/var godkänd men vem bryr sig nu........ :cool:

Sätter upp en bild snart (om det kan vara av något intresse) på brunnen.

Dags att billa upp toa-avloppet för att flytta det ynka 14,5 cm.... >:(

//Dontino
 
Som en upphängd trofé........ ;D

/Dontino
 
  • trofe.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.