Jag har jätte tråkiga väggar i min källare. När man byggde huset har man bara smetat ut murbruket på väggarna och därefter målat väggarna med en glansig färg, troligtvis någon typ av plastfärg.
Jag har försökt knacka ner murbruken men den sitter stenhårt fast på väggen så det kommer att ta en evighet att få bort bruket. Testade att slipa av väggen med en vinkelslip + diamantskiva med ställbart varvtal. Även på den lägsta varvtalet var det svårt att jämna till ytan utan att få djupa slipmärken. Dessutom blev resultatet ett nästan ogenomträngligt moln av slipdamm.
Har letat efter något verktyg som skulle gå att använda till att slipa av väggarna ”ca 80 kvadratmeter” men jag kan inte hitta någon maskin som skulle passa mig.
Hur skall jag göra för att slipa ner väggarna ca 3 millimeter så jag kan lägga på ett nytt lager och måla ytan med en färg som släpper igenom fukt. I några rum kommer jag att klä väggarna med heltäckande mattor. Var inne på att jag skulle ta en plywoodskiva ca 20 x 40 cm och montera fast ett hundratal dubbar av den typen man använder till bildäck?
 
Saneringsfräs som du kopplar till dammsugare.
thumb.php.jpg
 
var hittar man denna maskin om man vill köpa denna?
 
V
Har precis slipat ca 40kvm med en sådan. Hyrde den och dammsugare samt dammfälla. Se till att täta ordentligt för det dammar något fruktansvärt även om man har dammsugare och dammfälla. Tog ca en dag att göra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.