Bryggan gav upp i vinter och jag tänkte på enklast och billigast möjliga vis ersätta den temporärt innan jag kan bygga en helt ny efter att strandlinjen har fått sig en total upprustning om ett par år.

Jag har två befintliga betongfundament som jag kan använda mig av (se bild). De står ca 4,2 m från varandra och jag undrar vilken dimension på bjälkar jag ska använda.

Bryggan blir ca 80 cm bred och jag tänker mig ett litet överhäng längst ut om jag får tag i längder som räcker till det.

brygga1.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

brygga2.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

brygga3.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var har vi spännviddsexperterna? :)
 
Om du använder 2 st 45*145 så borde det fungera - har bara en känsla att det skulle fungera
 
Skulle absolut ta 195 mm
 
K
Absolut 195
Kottla samt sätt "gavlar"
Skippa överhänget
 
jag hade kört på 3st 170mm eller 3st 195mm. ser inga problem med lite överhäng upp till en meter, förutsatt att bryggan är fäst ordentligt inne vid land, kottla
som föregående skriver
 
Tackar för tipsen! 3st 45x195 med kottlingar får det bli. Ska försöka få tag i 5,1 m så det blir ett litet överhäng. Tänkte fästa en bit gängstång med ankarmassa i fundamenten som är från strax innan stenåldern, typ. Hoppas de håller.
 
Virke är billigt är det inte bara att prova, när man håller på med ställningar så har man oftast 45*145 liggande om man ställer de på högkant så blir styrkan mycket större. Tycker att många överdimensionerar
 
Ja, det är väl för att det är billigt som man gärna överdimensionerar lite och är på den säkra sidan.
 
Det där blir på fel håll.

Gångbordet ska vara på längden, det ger stabilast brygga.


Över 4 meter spännvidd på 195, det blir svajigt, speciellt med gångbrädorna på tvären. Jag skulle försöka skaffa mig bättre förutsättningar. Ett upplag på mitten och och bärlinor OCH golvreglar så att gångbordet kan läggas på längden.
 
Lägg ut några bräder/plank och provgå - trä är mycket starkt
 
MathiasS skrev:
Det där blir på fel håll.

Gångbordet ska vara på längden, det ger stabilast brygga.


Över 4 meter spännvidd på 195, det blir svajigt, speciellt med gångbrädorna på tvären. Jag skulle försöka skaffa mig bättre förutsättningar. Ett upplag på mitten och och bärlinor OCH golvreglar så att gångbordet kan läggas på längden.
Jag ska göra det, men inte nu. Kommunen ska göra om hela strandlinjen så risken är stor att jag får riva det jag bygger nu inom två år. Jag ska bara ordna någon temporärt nu så att jag kan ha båten där i sommar.
 
F
En 80 cm bred brygga är ju inget för kräftskivan direkt. Jag hade nöjt mig med 145or och tagit att det är lite gung. Jag hade dessutom övervägt att strunta i tryckt virke. Om man ändå ska riva det om något år eller så.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Den gamla, lite trötta bryggan.

20160504_073521.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal trött brygga borta. Gängstång (möjligen något underdimensionerad) fastsatt med ankarmassa i betongfundamentet.

20160504_092947.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning följer...
 
Du ser ju ut att ha goda möjligheter att gå ner ett par ben på halva vägen där de yttersta stenarna ligger. Går det att förankra bryggan väl längst in i land skulle jag inte tveka att försöka med ett rejält övergäng utåt om det gör att du kan dyka eller hoppa från bryggan. Lite extra svikt blir en bra trampolin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.