jag har en halvgammal denon 3805 receiver med en 3910 cdspelare.
tycker ljudet är helt okej i mina B&W 604.

jag kommer uppgradera högtalarna till CM10:surprised:r och gissar att jag kommer uppskatta ett slutsteg mellan receivern och de nya stereohögtalarna.


MEN jag har aldrig ägt ett slutsteg/förstärkare och vet inte hur man ska tänka.

passar alla slutsteg min receiver med tanke på anslutningarna?
styr man fortfarande volymen på receivern?
måste man manuellt slå igång även slutsteget eller känner det av när man startar receivern?

prisklass kanske 10-15K

om det hela är en dum ide får ni gärna upplysa mig om det :)

kanske inte passar på byggahus men här finns säkert kunniga även inom detta område :)
 
Min rekommendation är att börja med det du har. Om du tycker att din receiver inte räcker till så kan det vara idé att fundera på uppgradering.

Tror att din receiver räcker rätt långt. Jag har en NAD T748 som driver ett par CV AT100, och det räcker inomhus. Visst hade lite mer effekt suttit fint, men i ärlighetens namn finns inget behov. Den extra effekten skulle bara behövas om man lyfter ut högtalarna på gräsmattan och kör riktigt utedisco. (Om vi hade haft några grannar så hade de garanterat inte uppskattat det, såvida de inte var inbjudna och deltog förstås.)

Misstänker dock att lyfta ut dina nya B&W CM10 på gräsmattan inte är något särskilt sannolikt scenario...?
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Jag skulle rekommendera att du börjarmed att införskaffa de nya högtalarna och kopplar in till din nuvarande receiver. Tycker du att det låter ok och att effekten räcker till har du sparat pengarna. Vill du ha mer/bättre ljud skaffar du ett slutsteg - eller en ny receiver (använder du surround eller bara tvåkanal?) För 10 till 15 k får du även en bra hemmabioreceiver. Di receiver är drygt 10 år gammal och saknar då tex hdmi anslutningar som jag tycker är ett måste för en modern flerkanalsreceiver, man är du nöjd med receivern och anslutningsmöjligheterna så behåll den.
Du kan koppla ett slutsteg till din nuvarande receiver, tror den har RCA utgångar för fler zoner där du kan koppla in slutsteget.

Det finns slutsteg som känner av signal och startar/stänger ner automatiskt. Andra får du starta manuellt (eller som jag gör låta stå på 24/7), eller skaffa ett grenuttag med master/slave som sköter detta åt dig automatiskt.

Du styr volymen med receivern och allt annat med receivern (som nu kommer att bli ett försteg till ditt slutsteg)

För 15K får du ett mycket bra slutsteg nytt, och begagnat kan du köpa bland de bästa som finns för de pengarna. Jag hade köpt begagnat. Finns en hel del på blocket.se, hifimagasinet.com, eller inbyten i hifibutiker.
 
  • Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
3805 räcker ganska långt.

Jag själv körde 2808 på ett par b&w 604s3 men gott resultat för några år sedan. Iofs fick jag en annan ljudbild när jag skaffade ett Vincent-slutsteg. Men börja men det du har först.
 
tack för svar!

tanken är bara musik i stereo eller möjligtvis 2.1

receivern är som sagt gammal men jag tror cdspelaren 3910 med denon link står sig riktigt bra ännu idag.

det som jag vill koppla in utöver cd är en vinylspelare så jag tror jag klarar mig utan hdmi?

(använder du surround eller bara tvåkanal?
kan man köra 3805 bara i 2 kanal? gör den det automatiskt i läget "stereo" kanske?

idag används inte några av mina prylar, men jag ska plocka fram dem såfort mitt hobbyrum är klart :)

jag kommer börja med CM10 (eller kanske något ur 800 serien om jag hittar något begagnat) CM10 är gränsen nedåt så att säga, och köra med befintlig receiver

men jag är rätt säker på att ett slutsteg kommer lyfta ljudet och vill börja spana efter lämpliga kandidater redan nu, vem vet, det kan ju dyka upp beggat till kanonpris!
 
Framförallt brukar det vara svårt att hitta något som är mer prisvärt än en integrerad reciever ens för tvåkanal. Marknaden är jämförelsevis väldigt liten för renodlade tvåkanalsslutsteg och då blir priset därefter också, så min erfarenhet är att det är svårt att hitta slutsteg som faktiskt presterar hörbart bättre jämfört med en reciever med typ 7 kanaler för ungefär samma pris.

Börja med denon-recievern och se till att stänga av allt lull-lull (brukar finnas något mode som heter "pure direct" eller liknande som stänger av alla filter och EQs, simulerad surround och annat som vanligtvis förstör mer än hjälper).

Lägg istället lite pengar på akustiken i rummet. Majoriteten av rum är för sparsamt möblerade och kala för att ge bra akustiska förutsättningar för hyggliga högtalare. En stor, tjock matta på golvet är bra, gardiner och annat på väggarna som plockar ner efterklangen i rummet ytterligare gör eoner mer än ett nytt slutsteg.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
aaah pure direct känner jag igen, det finns nog på 3805.

rummet kommer bli rätt stort (och kalt till en början) kanske 25 m2, vet inte ännu...
men om ja spar lite isolering i nå säckar så kanske det gör susen... :)

denna gång ska jag verkligen ta del för del när man uppgraderar.

kommer nog börja köra mina DM604 med 3805 förstärkarn... sedan byta högtalare, och sedan troligen ett slutsteg som sagt...

OM det inte dyker upp till kanonpris begagnat så man bara MÅSTE köpa det :)

EDIT: nu ska ja iväg å lyssna på CM10 hos hifiklubben :)
 
Redigerat:
kommer nog börja köra mina DM604 med 3805 förstärkarn... sedan byta högtalare, och sedan troligen ett slutsteg som sagt...
Låter sunt! Men har du möjlighet, så lägg in rumsförbättrande åtgärder också. :wow:

OM det inte dyker upp till kanonpris begagnat så man bara MÅSTE köpa det.
Jooo, det är väl risk för det...:D Och ju mer man tittar, desto mer man hittar... ;)
 
Med ett ca 25 m2 kalt rum med hårda väggar, golv & tak så är både din receiver och högtalarna overkill. Varenda krona du spenderar på att göra rummet akustiskt bättre är i det närmaste 100% effektivare för god musikupplevelse än uppgradering av anläggningen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Cm10 lät bra, men inte så stor skillnad jag hade förväntat mig jämfört med 683 (604ans efterföljare)
Vore kul att höra 800 serien med, tyvärr fanns de inte inne.

Rumsförbättrande åtgärder, gissar det ger mest för pengarna. Vad börjar man med?
 
Ja, akustikreglerande åtgärder ger absolut mest valuta för pengarna vad gäller lyssningen. Eller rättare sagt, alla delar hänger ihop och bildar ett system vars parametrar bl.a. är rummets mått, frekvenssvar, högtalarplacering och högtalarnas specifikationer.

När du lyssnar på din musikanläggning lyssnar du både på högtalarnas direktljud men även på allt ljud som reflekteras från väggar, golv och tak. Summan av alla dessa ljudreflexer är det vi kallar rummets efterklangstid. Den vill vi få så jämn som möjligt över hela frekvensspektrat.

Tänk dig att ljudvågorna från dessa reflexer både kan släcka ut eller förstärka ljudet från dina högtalare. Det är en av anledningarna till att en akustikreglerande åtgärd ger mycket mer för pengarna vs. att köpa dyr teknik osv.

Lägger man ribban högt och vill åstadkomma en så ofärgad lyssningsmiljö med ett så jämnt frekvenssvar som möjligt behöver rummet mätas upp för att på så sätt räkna ut hur designen ska utföras. Nu är detta kanske overkill i detta fall, så jag ger därför några enkla generella tips nedan.

BASEN
Det allra viktigaste är att få basen under kontroll pga. dess maskerande effekt. Då ljudtrycket är störst i hörn (vägg-vägg, vägg-tak) är detta ett bra ställe att bygga basfällor på. Ju tjockare isolering + luftspalt, desto längre ned i frekvens absorberar konstruktionen. Man börjar alltid med högtalarplaceringen för att prova ut jämnast möjliga basrespons. Generellt är det en fördel att låta högtalarna spela mot en kortvägg.

FÖRSTA REFLEX
Till skillnad från basen, som inte är rikningskänslig (rundstrålande) , vill vi få kontroll på de första reflektionerna i mellanregister och diskant. Dessa ytor är tak, golv och väggar mellan sweetspot och högtalare.

Här är det enklast att jobba med bredbandig absorption, och då kan man antingen köpa färdiga absorbenter eller bygga själv av tex. mineralull (flexibatt funkar utmärkt). För att dessa absorbenter ska absorbera bredbandigt (tillräckligt lång ned i frekvens) bör dessa vara 95 mm tjocka. Lägger vi dessutom till en lika stor luftspalt ökas absorptionen ytterligare vid låga frekvenser.

Ett smart knep för att veta var dessa absorbenter ska monteras är att använda sig av en spegel. När du sitter i sweetspot och någon går med en spegel mot väggen så kommer du att se högtalarna i spegeln på den yta som behöver behandlas. Samma gäller tak.

Sammanfattning; tunna porösa material (gardiner, mattor) absorberar bara i diskanten där vi faktiskt vill behålla energi. Lägg krutet på:

• Högtalarplacering

• Basabsorption

• Bredbandig absorption av första reflex

Lycka till!

// Björn
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Björn Melander skrev:
Lägger man ribban högt och vill åstadkomma en så ofärgad lyssningsmiljö med ett så jämnt frekvenssvar som möjligt behöver rummet mätas upp för att på så sätt räkna ut hur designen ska utföras. Nu är detta kanske overkill i detta fall, så jag ger därför några enkla generella tips nedan.
Alltså, jag kan tycka att det egentligen inte är overkill :). Just att rummet som högtalarna spelar i spelar så stor roll för hur högtalarna kommer att fungera är det många som inte riktigt förstår -det blir lite som att man lägger en rätt god slant på ett juste årgångsvin, men så häller man upp det i ett glas som redan är halvfullt med gårdagens avslagna budgetrosé...

Jag håller med om allt du säger, men jag tror att det nog handlar lite om tycke och smak vad som ger mest bang för the buck vad gäller prioriteten på rumsakustikåtgärderna. Det är ganska enkelt att minska efterklangen från övre basregistret till diskanten med lite mer fullödig möblering än den typiskt nordiska avskalade möbleringen som råder idag. Även om basområdet är det som brukar vara svårast att åtgärda så är min erfarenhet (jag gillar ett drägligt korrekt stereoperspektiv, btw) att det enklaste sättet att skapa välljud i ett normalt svenskt vardagsrum är att få bort flutterekon och efterklang i de övre registren.

När man väl börjar dämpa lite i rummet kommer såklart basproblemen att manifestera sig med all tydlighet, så du har helt rätt att basområdet är det som man skall lägga krut på, men ska man få bukt med det med någon precision så krävs det ju i princip uppmätning och avstämda absorbenter etc...
 
tack för alla tips!

var och lyssnade på Focal- högtalare häromdagen.

arian 948 tror jag de hette. för runt 30K

de lät bättre än B&W CM10 tyckte jag, trots att focal drevs med en 7 kanals hemmabioreceiver och cm10 drevs med nån stereoförstärkare för samma pengar.

dock var rummet betydligt mindre där focal-högtalarna stod...

så egentligen borde man revidera trådrubriken.. det kanske inte blir CM10:surprised:r (y)
 
Du måste ta hem högtalarna och testa dom i rummet dom ska spela i. Rummet och placeringen i butiken färgar ljudet på samma sätt som jag beskriver ovan.
 
  • Gilla
hevi
  • Laddar…
jo det förstår jag, men frågan är om butiken är villig att göra det?

brukar de tillåta hemmatester?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.