Snor min gamla rubrik från tråden om mitt fritidshus och moddar den lite. Här återfinns originalet:
https://www.byggahus.se/forum/socia...knar-erfarenhet-och-ska-bygga-fritidshus.html



:(

Jag lovade mig själv att inte ge mig in i ett dylikt projekt. Å andra sidan är jag nästan åtta år äldre nu, har två barn och massor av fritidsintressen. Plus hämta och lämna på dans och dagis, underhåll av stuga, familj mm

Vad kan gå fel? :rolleyes:


Tack och lov har jag lite mer erfarenhet av livet, mer verktyg och en stuga att fly till när pressen blir för stor. Vi kunde helt enkelt inte låta vårt drömhus passera bara för att det behövde lite (mycket) renovering.


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
H_kan@88 och 35 till
  • Laddar…
Denna tråd ska bevakas.
 
Ska följas! Lycka till (y)
 
Kul!
Perfekt med en så fin sommarstuga att fly till när renoveringskaoset är som värst.
 
Spännande!
 
  • Gilla
n0zen
  • Laddar…
Bara det inte blir en sådan själv-uppvisande tråd a la Facebook "titta vad jag gör nu".
Ge oss bra inspiration, tekniska lösningar, elller konkreta frågor. Då blir det bra!
 
  • Gilla
n0zen
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Bara det inte blir en sådan själv-uppvisande tråd a la Facebook "titta vad jag gör nu".
Ge oss bra inspiration, tekniska lösningar, elller konkreta frågor. Då blir det bra!
Du har helt rätt! Det var lite brist på motivation som stod bakom förra inlägget. Hädanefter kommer det sådant som faktiskt kan bidra till något :) Det och eventuellt en del roliga verktyg.. för det är alltid roligt.


Edit: för er som inte får ihop kronologin så fanns det ett inlägg med en selfie och en tigersåg-in-action-bild strax före Thomas inlägg.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
"saknar erfarenhet" hahahahaha
Kör hårt...

//AA
 
  • Gilla
bruka
  • Laddar…
Mikael_L
Verkligen fint hus, på en fin gård.

Jag får gratulera.


... och ...
Var rädd om dig och hela familjen. :)
(men du har ju däremot en hel del erfarenhet numera ... ;))
 
  • Gilla
Vante
  • Laddar…
Börjar lite smått då. Vi har gjort upp en prio-lista över sådant som måste åtgärdas innan inflyttning. En av punkterna på denna var: kallvattentryck.

När man öppnade kranen så rann det mer eller mindre. Gissningsvis handlade det 1-2 l/min, så ni kan ju tänka er att man blev lite misstänksam. Eftersom jag i vuxen ålder alltid bott i lägenhet så blev klivet till en egen brunn med pumpanläggning ganska stort. När jag kom ner i källaren så tog jag lite bilder, la upp på forumet och frågade en rörmokare. Sedan så satte jag mig bokstavligen och tittade på anläggningen, skruvade lite, knackade lite, skrev lite och googlade. Nu har jag stenkoll på på min anläggning och går nått sönder så känner jag att det går att laga/byta ut själv :)

Sagt och gjort började felsökningen av denna fantastiska anläggning från -69
DSC_0798.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har vi ringpumpen som suger och trycker in vattnet i tryckkärlet.
DSC_0611.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är tryckgivaren och det ohemula gummislangen.
DSC_0616.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och är är tryckkärlet. Lite galvat, lite koppar, lite gummi..
DSC_0613.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag öppnade upp tryckkärlet för att se hur det såg ut på insidan möttes jag av detta.. tänk er konsistensen av röd slamfärg.
DSC_0804.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr tog jag inga bilder men att blanda koppar och galvat lite här och var är ingen höjdare. Dom galvaniska strömmarna hade orsakat att dom galvade rören var mer eller mindre igensatta och likaså alla kopplinga. Ett knapphålshuvud gick igenom på några av ställena. Till råga på det så var det från glada 60-talet insatt 16mm rör. Dagens standard med 15mm rör innebär att kopplingarna ser annorlunda ut. För att lösa detta krävdes två stycken Securex-klämringskopplingar som omvandlade den gamla 16mm kopplingen till en modern 15mm koppling. Gick att beställa hos Dahl.

Här ser man lite av det galvade och den gamla kopplingen.
DSC_0843.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då bergvärmefirman kunde komma lite tidigare än beräknat så blev det lite bråttom med kallvattnet. Annars var tanken att en röris skulle få titta på detta. Men i brist på tid så rev jag det själv och mokade ihop något som fungerar.
DSC_0842.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ah, här hittade jag en bild på Securexkopplingens övergång till 15mm.
DSC_0924.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag valde att sätta in en 120 liters hydropress istället. Efter att ha sett hur den galvade såg ut så lockades jag inte så mycket av att sätta in en ny.. dessutom är den lite smidigare och definitivt billigare.
DSC_0914.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här blev det. Från pump är det följande uppsättning:
1. Flexslang (för tappvatten) för att ta bort eventuella vibrationer.
2. Litet nätfilter (som efter bilden har vridits neråt)
3. Tryckgivare
4. T-koppling där en går ut på systemet och den andra till hydropressen.
IMG_1536.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innan vattnet fördelar sig till toalett, panna, badrum och kök så satte jag ett patronfilter. I början kör jag enkom ett vanligt partikelfilter. När systemet gått några dagar så ska jag i med ett kolfilter i och låta det gå några dagar. Sen är det dags för vattenprov. Före och efter filtret sitter det en ventil för att enkelt kunna byta patronen. En tryckventil på själva filtret gör att det är i det närmsta kladdfritt. På bilden ser ni även Securexkoppling nr 2.
IMG_1535.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är väggenomföringen. Som ni ser har all puts fått bekänna färg.. dränering står på listan över saker att göra nästa sommar.
IMG_1540.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så var det med det. Inte ett läckage och vattnet rinner på :) Dock upptäckte jag nu när jag hade vatten att avloppen var täta.. men det är nu ett ickeproblem. Hade GVO Spolbil på besök som konstaterade att alla våra avlopp var i oförskämt bra skick så där var det ingen fara på taket. Satt lite rötter på ett ställe närmast avloppsbrunnen men det löste vi.
DSC_0815.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nästa inlägg blir kanske om denna :)
DSC_0897.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David Fogsvans och 7 till
  • Laddar…
Då vi försöker få huset beboeligt så gäller det att prioritera. Kranen läckte och vattenlåset blev aldrig riktigt bra. Gör om gör rätt..
DSC_0639.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0643.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två blad gick det åt innan vi var igenom. Gjutjärn är bra hårt.
IMG_2285.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och vips så var det klart. Falu-plast må ha gjort ett fint vattenlås men för förstagångsanvändaren är det som en Rubiks kub :p Vi blev osäkra på gjutjärnsröret så vi säkrade genom att ta två gummimuffar. Självklart var det fel.. så den får jag komplettera med senare. Vi stack ner röret så pass långt att det inte ska vara någon fara just nu, samt att alla avloppsrör är inspekterade.
IMG_2422.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen satte vi in en ny blandare. Nu är vattnet, för ögat, helt rent och luktfritt.
IMG_2423.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När vi renoverar köket sen drar vi helt nya rör och avlopp.
 
  • Gilla
helrob och 9 till
  • Laddar…
Ser fram emot denna tråden. Jag blev mycket inspirerad av din stuga :)
 
Cowabunga, dude!! (y)
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Krilleman
Det går ju framåt! (y)
 
Suck... tur i oturen så lät jag vattnet stå och rinna några dagar på hyffsat flöde. Brunnen hann inte med så idag när jag kom så stod pumpen och gick. Tittade ner i brunnen och där var det torrt. Ner med en stege för att inspektera och såg då att man kopplat på en PEM - slang och en modern bottenventil. Problemet är att slangen är för lång och att ventilen/sugsilen ligger på botten i allt gods.... Inte undra på att det drar med sig så mycket bös.

Så nu ska jag gräva ur det värsta, fylla igen med ny sand och byta slangen inkl. bottenventilen. Men den ska inte ligga på botten ;)

PEM-slangen hade ytterdiameter på 30mm. Kan man köpa PEM på meter hos Dahl? Kan även någon vänlig själ ta fram artikelnumret på en passande bottenventil/sugsil. Det måste vara backventil på den. Själv är jag helt tappad bakom flötet när det gäller slang..

:)

Satte i alla fall upp den här på kvällningen..
DSC_1107.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.