KristinaRT
Vill bara säga GRATTIS!!!!! till att ha slutat röka!

Det är viktigt att veta just detta, att även om man rökt mycket under många år, så är det ALLTID lönt att sluta!





Sinuslinus - Förmodligen är det så att trenden går som du säger åt "fel" håll eftersom det dels tar tid at utveckla mesoteliom, men också att man lättare drabbas av cancer när man blir äldre.
Läste en studie som ensåg att ALLA människor utvecklar cancer av någon form om man bara lever länge nog... Vet inte hur sant det är, men det är absolut så att cellernas förmåga att hantera skador blir sämre med åren vilket gör att risken att utveckla cancer öka med ålder. Ju äldre man är ju större är risken att det blir fel i de gener som förhindrar cancer, i de gener som bidrar till utvecklingen av cancer, och de mekanismer som ska förhindra cancer blir mindre effektiva.

Jämfört med de som arbetade på eternitfabriker är det nog väldans liten exponering idag, även om man river i det, men SJÄLVKLART ska man föna AMVs riktlinjer och skydda sig. De gånger jag sett asbestsanering har de som arbetade med det iaf varit väldigt väl skyddande, men det är klart jag skulle inte bli förvånad över om det slarvas en hel del (bara för att det är enklare och billigare så)....
 
  • Gilla
Pippirull
  • Laddar…
Pippirull skrev:
Nu ska man bara ta beslut om man ska ta in firma för att ta bort resterande isolering, eller om jag gör själv dock med mer kunskap i ryggen. Tror det lutar åt att spreja öppen isolering med tectyl eller nåt kletigt, blöta upp så gott det går sen vira plastfolie runt allt och kapa rören sen bära ut dom som de är.
Nej, du är på rätt spår. Det är knappast någon idé att ta in firma för problemet med asbestsanering är inte kunskap eller dyra verktyg utan tiden det tar. Jag hade firma hemma för att ta ner rörisolering samt eternitplattor i taket. De jobbade i två dar. Jag gick efter och sanerade efter konstens alla regler; dvs som regelverket föreskriver, och det tog mig 60-80 timmar... Och det är ju ingen som betalar de summorna som skulle krävas.

Så om du som sagt kan ta bort rör utan att behöva rengöra dem, så är det inte svårt att göra det som du föreslår. Nämligen bind med klister/färg/vatten eller dylikt, slå in och ta ut. Det är vid bearbetning som farliga fibrer frigörs så om du kan ta ut hela detaljer utan att behöva störa dem så är risken kraftigt minskad. Så länge man inte slipar, borrar, sågar eller dylikt i asbesthaltiga material, eller måste mejsla bort kakelfix osv. så är det ganska enkelt. Slå exv. upp på arbetsmiljöverket (eller vad de heter nu) hur man skall göra.

Och vad gäller yngre hantverkare eller äldre för den delen. Jag har exv. haft elektriker hemma som utan tvekan borrade flera hål tvärsigenom eternitskiva i innertak, så det är klart att exponering fortfarande förekommer. Sedan hur mycket och vem och vilka, det är en svårare fråga att få bra siffror på.
 
O
Problemet idag tycker jag är folk är livrädda för asbest... Men de bilar upp golvet hemma utan mask... Stendamm är inte så nyttigt det heller...
Det är kul med folk som röker som borstbindare, men de är inte farligt, men asbest och radon då blir människan nojjig...

(Detta var inte menat mot TS överhuvudtaget)
 
Samtidigt är det förståeligt att folk är livrädda för asbest om man tänker på vad det står på nätet om det. I princip får man cancer bara frågan om när, är den uppfattningen jag fick när jag läste runt, även av mediers rapportering och läkares uttalanden osv. Man får lätt uppfattning att asbest är mycket farligare än rökning, även i små doser.
Jag kan då inte klandra andra, inkl mig själv, för att bli livrädd när man läser det.
Men annars håller jag med dig. Är ju viktigt med munskydd även vid annat dammarbete vilket det även slarvats med här (spot on på den punkten)
Sen tycker jag man ska ha en väldig respekt för asbest, det är trots allt en elak fiber. Jag har haft och har fortfarande väldigt respekt för det dock kände jag att man behövde prata av sig nånstans och söka information, därav denna tråd och nu känns det bättre 😊
Kommer definitivt vara noggrannare med riktigt munskydd vid alla dammarbete framöver är min lärdom, och även söka information först innan man gör nåt för man har insett att asbest kan ju finnas lite överallt man inte tänker på.
 
Odjuret skrev:
Problemet idag tycker jag är folk är livrädda för asbest... Men de bilar upp golvet hemma utan mask... Stendamm är inte så nyttigt det heller...
Jo, jämfört med asbest så är det rena sinekuren. Asbest ger i samma mängder som stendamm exakt samma problem som stendam, dvs asbestos. Enstaka exponeringar av stendamm i de halter vi talar om här är praktiskt taget ofarliga.

Men asbest ger som sagt en annan mycket otäckare sjukdom, mesoteliom, med en medianöverlevnadstid efter upptäckt på 9 månader, även vid mycket, mycket lägre exponeringar än de som krävs för stendammslunga/asbestos.

Nu skall man använda mask ändå när man arbetar med exv. gullfiber eller stendamm, eller annat fint damm för den delen, även vid enstaka exponeringar, men det är främst för att slippa de kortsiktiga konsekvenserna, nämligen att slippa hosta upp lungorna. (Retningen ger dessutom lättare för infektioner att få fäste.) Det mår man bättre av.

Så även om man inte skall vara skräckslagen för asbest, så finns det fortfarande anledning att behandla det med respekt. Precis på samma sätt som man behandlar exv. el.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Pippirull skrev:
Samtidigt är det förståeligt att folk är livrädda för asbest om man tänker på vad det står på nätet om det. I princip får man cancer bara frågan om när, är den uppfattningen jag fick när jag läste runt, även av mediers rapportering och läkares uttalanden osv. Man får lätt uppfattning att asbest är mycket farligare än rökning, även i små doser.
Ja, ser man på USA så står cigaretter för ungefär 90% av alla cancerfall medan asbest står för 4%. Men den intressanta kopplingen är som sagt mellan cigaretter och asbest. Om man samtidigt röker och exponeras för asbest så ökar risken för lungcancer (alltså "vanlig" lungcancer) med mellan 50 och 90 gånger.

Så hur kan vi då skilja på den cancer som orsakas av rökning och rökning plus asbest, från den som bara orsakas av asbest? Jo, "vanlig" lungcancer är en annan cancerform än mesoteliom. Och det visar sig att ingen funnit någon länk mellan rökning och mesoteliom. Så får man mesoteliom och exponerats för asbest så kan man vara rimligt säker på att är det som är orsaken (iaf för populationen). Får man "vanlig" lungcancer och exponerats för asbest och röker så kan man vara rimligt säker på att det är kombinationen som är boven i dramat. (Hypotesen som någon skrev ovan är att den upprepade ärrbildningen i lungan ger en inkörsport till de otrevliga kemikalierna i cigarrettrök på ett helt annat sätt än frisk lungvävnad).

Ett pikant historiskt fakta i debatten är att vissa cigarettillverkare på femtiotalet tillverkade och sålde cigaretter med asbest (crocidolit, som är otäck) i filtren på cigaretterna... Så där kan man snacka om att slå två flugor i en smäll. Dessa cigaretter levererade alltså en stor mängd otäcka asbestfibrer tillsammans med röken... Det är ju nästan som om man ville bli av med sina kunder. Vilket ju inte är bra för affärerna.

Så vad visar den anekdoten för dagens förhållanden. Jo att när man river så är det svårt att gissa precis var asbest kan dyka upp. Den förekommer i en hel massa andra byggmaterial förutom eternit och rörisolering, det var t ex inte ovanligt att målare blandade lös asbest i färgen för att dryga ut den och förhindra rinn. Detta är inte så vanligt i villor som tur är. Så en viss försiktighet när man t ex river i linoleum är påkallad.

Och rök inte.
 
  • Gilla
Krikkan och 1 till
  • Laddar…
Visste ni att Hepa-filter och P3 är samma sak? Kan vara bra att veta vid sanering.
 
Njae, så enkelt är det inte.

Det finns en massa olika klasser av HEPA-filter. Namet "HEPA" i sin ursprungliga bemärkelse syftar på ett visst filter med en specificerad minimireningsgrad av partiklar.

"To qualify as HEPA by US government standards, an air filter must remove (from the air that passes through) 99.97% of particles that have a size of 0.3 µm."

Menar du att minimi-kravet för att få kalla ett filter för HEPA är striktare än kraven för P3 i skyddsmasker? (Jag har inte kollat själv)

Sidnot: Nu för tiden finns det säkert kinesiska HEPA-filter, precis som med CE-märkning

Edit: Nu har jag kikat lite på P3 filter, men jag hittar ingen data för filtreringsgrad per partikelstorlek. Dock kan jag hålla med om att "filtreringsgraden" är ungefär samma för H13 och P3 (det är ju rimligt för båda används vid asbestsanering - P3 på arbetaren och H13 i dammsugaren)
 
Redigerat:
  • Gilla
Pippirull
  • Laddar…
Det var vad saneringsfirman sa till mig och vad dom körde med :) Dock gillar jag ditt tänk så att faktan bakom det går att styrka! Jag ska också söka lite samt ringa dom igen. En av sanerarna tyckte jag kunde göra vissa delar själv bara jag arbetade metodiskt enligt följande:

Plasta av så mycket som möjligt
Använd P3 och HEPA
Undvik att damma för mycket / lås asbesten med tejp eller färg
Våttorka allt efter
Om möjligt ha dammsugaren utanför
Helkroppsdräkt

Med andra ord; knacka ner lite köksplattor som inte sitter som tusan, riva mattor, ta bort ett rör och liknande går att göra om man är försiktig. Jag är väldigt glad att saneringsfirman tog ner kaklet i badrummet.
 
  • Gilla
Pippirull
  • Laddar…
Anders243 skrev:
Edit: Nu har jag kikat lite på P3 filter, men jag hittar ingen data för filtreringsgrad per partikelstorlek. Dock kan jag hålla med om att "filtreringsgraden" är ungefär samma för H13 och P3 (det är ju rimligt för båda används vid asbestsanering - P3 på arbetaren och H13 i dammsugaren)
Nej, du kommer nog inte att hitta det. Man mäter bara (i stort sett) för 0.3um stora partiklar eftersom det är dessa som är bäst på att ta sig igenom filter. Så stoppar man 0.3um stora partiklar så stoppar man "alla" andra också.

Det är främst tre olika effekter som stoppar partiklar i ett filter. Dels adhesion, dvs när en liten partikel följer luftströmmen runt filberfibern och kommer mindre än en radie ifrån den så klibbar den fast. Dels ren krock, dvs partikeln kan inte följa luftströmmen runt fibern utan krockar rätt in i den och fastnar, och sedan diffusion, dvs små partiklar krokar med luftmolekyler och får sin effektiva väg genom filtret förlängd. Vilket ökar chansen för att en av de två mekanismerna ovan skall verka.

Så, för små partiklar, 0.1um och mindre, så dominerar diffusion. De har svårt att ta sig igenom, men det beror på luftflödeshastigheten. För större partiklar, 0.4um och större, så dominerar adhesion och krock. De har svårt att ta sig igenom för de kan inte följa luftströmmen runt fibrerna utan kommer nära, eller krockar. Så det är bara för partiklar som är "mittemellan", dvs runt 0.3um, som ingen av dessa effekter är dominerande. De är stora nog att diffusion inte hjälper, men de är små nog för att följa med luftströmmen utan att komma tillräckligt nära fibrerna för att fångas. Så man får hoppas att de krockar, men även det är de bra på att undvika, eftersom de är lätta nog att föras förbi fibern mha luftströmmen.

Så det är därför man bara mäter luftfiltereffektiviteten vid just 0.3um (MPPS - Most Penetrating Particle Size). (Den här artikeln har exv. en trevlig graf över effektivitet som funktion av partikelstorlek.)

Vad har detta med asbestfibrer att göra? Jo, filter är ganska effektiva på att fånga asbestfibrer eftersom de inte är sfäriska och dessutom ofta är större än 0.3um "sweet-spotten".

Kul historiskt faktum: HEPA-filter togs fram inom Manhattanprojektet (som byggde de kärnvapen som användes mot Japan) som lösning på bla problemet hur svarvar man plutonium utan att ta livet av alla i lokalen? Plutonium-239 är som ni ju vet en otäck alfa-strålare, så även om strålningen inte tränger igenom ens ett papper, eller huden, så är det otäckt att få i sig alfastrålande preparat, eftersom de har en extra stor biologisk verkan när de väl kommer i kontakt med känslig vävnad (hela tjugo gånger mer än exv. röntgen eller gammastrålning). Så man vill inte förgifta luften med en massa små plutoniumpartiklar.

Hur göra? Jo de filter som fanns var inte mycket att hänga i julgranen, och ingen förstod egentligen hur filter fungerade rent fysikaliskt/kemiskt. Så forskarna inom Manhattanprojektet slog sina kloka huvuden ihop, tog fram en teori, testade den och fick Arthur D. Little att vidareutveckla och producera filter som kunde användas för att fånga alla de radioaktiva partiklar som uppkommer vid framställning och bearbetning av kärnvapenmaterial.

Efter kriget så insåg amerikanska myndigheter att denna forskning och utveckling skulle kunna komma resten av samhället till stor nytta, så man släppte på hemligstämpeln och HEPA-filtret var fött. HEPA - High Efficiency Particulate Air. På Los Alamos så kallades de för "absolute filters" från början, men de är ju inte riktigt "absoluta" så någon kom på den klatschig akronymen HEPA istället.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Helkroppsdräkt
Och betrakta allt detta material som "smittat". Dvs gå inte omkring i skor/engångsoverall osv. i huset utanför "sanerings zonen". Bygg "luftsluss" m åtminstone överlappande plast och tag försiktigt av dig skyddskläder. Stoppa genast i välförsluten plastkasse och duscha efteråt. Om du kan gå direkt utomhus (exv. genom ett fönster) så är det naturligtvis absolut bäst och toppen. Så byt om utomhus om det öht går.

Och använd sedan aldrig dammsugare i huset som inte har HEPA-filter, så eliminerar du risken för andra fibrer och får en bättre inomhusmiljö i största allmänhet, när du dessutom fångat pollen, kvalster och annat skit som annars hade spridits perfekt iom dammsugningen.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Och betrakta allt detta material som "smittat". Dvs gå inte omkring i skor/engångsoverall osv. i huset utanför "sanerings zonen". Bygg "luftsluss" m åtminstone överlappande plast och tag försiktigt av dig skyddskläder. Stoppa genast i välförsluten plastkasse och duscha efteråt. Om du kan gå direkt utomhus (exv. genom ett fönster) så är det naturligtvis absolut bäst och toppen. Så byt om utomhus om det öht går.

Och använd sedan aldrig dammsugare i huset som inte har HEPA-filter, så eliminerar du risken för andra fibrer och får en bättre inomhusmiljö i största allmänhet, när du dessutom fångat pollen, kvalster och annat skit som annars hade spridits perfekt iom dammsugningen.
Consider it done. Lite så var min plan men i förenklad textform :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Nu tycker jag att många av er tar lätt på asbestfrågan. Men det kanske är så som ni säger att man skapat en onödig oro.
På 70-talet var jag i alla fall med om att alla, ALLA röntgades för att man ville kontrollera eventuell asbestos (tror jag det hette). Undrar om man verkligen skulle gjort det om det är så oförargligt som ni verkar mena att det är!

Edit: Jag hade bara läst en del inlägg när jag skrev mitt svar och ser nu att flera har svarat med större allvar än tidigare och det framgår väll väl att man inte ska negligera riskerna med asbest!
 
Redigerat:
Anledningen att man röntgade var för att se vilka som hade plaques (fläckar) på lunghinnorna, s k pleura-plaques. Dessa orsakades alltid av asbestexponering och en stor del av de som arbetat med asbest fick dom. De sågs som ett förstadium till tumör, men sambandet var inte direkt.
De som hade plaques fick ändå en engångsersättning på 10000 SEK om jag minns rätt.
http://www.asbestos.com/mesothelioma/pleural-plaques.php
 
ansgar46 skrev:
Nu tycker jag att många av er tar lätt på asbestfrågan. Men det kanske är så som ni säger att man skapat en onödig oro.
På 70-talet var jag i alla fall med om att alla, ALLA röntgades för att man ville kontrollera eventuell asbestos (tror jag det hette). Undrar om man verkligen skulle gjort det om det är så oförargligt som ni verkar mena att det är!

Edit: Jag hade bara läst en del inlägg när jag skrev mitt svar och ser nu att flera har svarat med större allvar än tidigare och det framgår väll väl att man inte ska negligera riskerna med asbest!
Vilka menar du med ALLA? Inte hela Sveriges befolkning, väl?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.