På flera ställen här på forumet sägs det att man måste förstärka bjälklaget om man ska lägga golv på vinden. Men det kan väl knappast behövas i mitt fall där nockvinden är så smal? Se bild. c/c-avstånd på takstolarna är 120 cm.

Men vad ska man sätta för golv, kan man sätta golvspån fast det är ouppvärmt? Eller är det bättre med spåntat?
hus-markerad-vind2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inget tips? Någon?
 
  • Gilla
Gidden
  • Laddar…
K
Jag hade valt något lite tjockare men massivt. Nån 28 mm spontat plank kanske. Det blir ju inte några krafter att tala om men golvspån riskerar väl att börja hänga om det står några lådor på dem och luftfuktigheten blir hög

Kraftg råspont skulle nog funka
 
Kallebo skrev:
Jag hade valt något lite tjockare men massivt. Nån 28 mm spontat plank kanske. Det blir ju inte några krafter att tala om men golvspån riskerar väl att börja hänga om det står några lådor på dem och luftfuktigheten blir hög

Kraftg råspont skulle nog funka
Kan bara instämma, lättare att lägga om det är trångt dessutom och det blir inte en massa kapande av spånskivor....
 
OK, tack för tips. Låter vettigt. Men var hittar man 28 mm spontat i Sthlm-området? En snabb sökning på Byggmax, K-Rauta och Bauhaus ger max 20-21 mm på spont.
 
Slätspont kallas den och finns i 27-28mm. Finns på Beijers, 100% Proffs i Bandhagen och Rotebro, XL-Bygg har nått liknande... Borde även finnas på Bauhaus och HB.
 
Finns inte på Bauhaus, 100% Proffs och XL-Bygg verkar bara vara för proffs (och det kan jag inte utge mig för att vara...).
Nåja, ska väl gå att hitta nånstans...
 
Den duger. Skit i ändsponten. Den blir bara krånglig när du ligger och kryper på vinden. Dessutom så blir det svikt i de fritt hängande skarvarna när du har 1200 cc. Lägg lite tid på att mäta upp hela måttkedjan och kapa till allt virke innan du bär upp det. Generalskarva kan du göra undantagsvis. Det är nog inte så viktigt att det ser pefekt ut ändå, och strukturellt har det ingen större betydelse där uppe på vinden.

Mättips: Förse dig med ett par spritpennor i olika färger och tag upp en så lång bit bärläkt som du kan få upp på vinden (blir samtidigt ett test på hur långa golvbräder som bekvämt kan tas upp). Den lägger du ut ovanpå bjälkarna och stryker helt enkelt av alla mått med spritpenna. Du har fyra sidor att markera på så det borde rimligen räcka. För att se eventuella snedheter i huset mäter du på minst två linjer för att se om takstolarna är ur vinkel.
Nere på marken igen så ritar du upp alla skarvlägen och sedan är det bara att kapa efter mått och bära upp efter hand och spika fast.
Lycka till
hälsar Findus
 
  • Gilla
pelig
  • Laddar…
Tack för grymma tips, findus42!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.