Hej
Jag har tankar mot att köpa en egen grävnaskin inför starten på vårt husbygge.

Vår tomt är av morän och inehåller mycket sten (mestadels 0,5 till 2 m. stora). Ytan är 1702 kvm. Jag har varit i kontakt med grävare för att göra planingen av tomten. Priser som jag har fått för endast planing är ca 40 000kr / ca 900 kr/h inkl moms. Andra grävare har varit billigare men ofta har det då handlat om mindre hjulgrävare som skulle ta lång tid på sig. Just för stenen krävs en ganska stor bandgrävare.

Jag tycker det är dyrt för endast planing och funderar på att göra detta själv genom att köpa en Åkerman bandgrävare (äldre modell men fortfarande i bruk) för 60 000 kr +moms. Då kan jag göra planingen och ev. förbereda för grundläggningen och ledningsdragning. När det hela är klart kan jag sälja maskinen.

Någon som har erfarenhet eller åsikter kring detta?
 
  • gr.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det låter som en utmärkt idè, om du nu har tid att förbereda för detta. "Hur svårt kan de va" tänkte jag och hyrde en grävmaskin för grundläggning utav mitt garagebygge. Det tar som sagt var lite längre tid men det är ganska kul när man får in snitsen på spakarna.
Lycka till.
 
KÖP, har man bara tid o lust är d en bra affär, har en kompis som köpte en riktigt gammal för 25000, -injänad flera ggr, sen äre bara o säljan!
 
Milkshaken
ja o sen kan du ju gräva brunnar, dränera diken, rensa vass åt folk,,,, schakta garagebyggen mm...:)
 
Jag hörde talas om en maskinist som när han köpte en ny grävmaskin inte ville sälja sín gamla till nån för o inte få konkurrens av nån "bonde"...............
 
Hej

Tack för uppmuntran!

Vi får maskinen till vår tomt på torsdag e.m. Det ska bli kul att sätta tänderna i marken (skoptänderna ;D) och äntligen få något att hända bland all mossa, blåbärsris och stenar.

Min tanke var från början att endast plana tomten men har mer och mer börjat tänka på om man även kan klara grävningen för grunden (krypgrund) och anslutningar ut till gatan. Jag har dock ingen kunskap om hur kritisk denna grävning är. T.ex. att gräva rätt djup o.s.v. Tror dock att man kan få specifikationer från husleverantören (Älvsbyhus) för att kunna ta in abud från lokala entreprenörer.
 
Grävmaskin är så coolt....skulle själv vilja ha en. :p
 
Så länge allt funkar är det ju toppen med eget. Men går en hjulmotor elle hydraulpumpen spinger lätt pengarna iväg. Ideras pris ingår ju allt, både diesel och gubbe. Mycke att överväga. Tar kanske lite längre tid att gräva när man gör det själv så de kanske är värt att jobba lite extra och betala och få det gjort snabbare, eller inte. Svårt detta... Men finns inget bättre en en egen grävare! ;D
 
Av den anledningen har jag (hittills) bara hyrt/lånat diverse grävmaskiner, men det är lika kul för hela familjen ;)
gravskopa.jpg
 
Vad säger reglementet då ?  :D

Jag har nu möjlighet att av en kompis låna en 6,5-tonnare, får man köra vad för storlek som helst, så länge man kör åt sig själv eller ?

....visst visst, "får" och "kan", är ju två olika saker, men hur är det egentligen ?  ;)

Följdfråga:
Om man sedan åker till grusgropen och lastar grus åt sig själv med en L120, vad säger lagen om det ?
 
Har för mig att traktor får framföras på personbilskort oavsett vikt.

Vägverket förefaller hålla med
Traktor & Motorredskap
För att få köra traktor och motorredskap klass II (= motorredskap som är konstruerat för en hastighet av högst 30 km/tim) på väg måste du ha traktorkort, om du inte har körkort. Om körningen på väg avser en kortare sträcka för färd till eller från en arbetsplats eller mellan en gårds ägor eller för liknande ändamål, behövs varken traktorkort eller körkort. För att få ta traktorkort måste du ha fyllt 16 år. Om särskilda skäl finns kan du få ta traktorkort redan vid 15 års ålder (åldersdispens från Länsstyrelsen krävs).

Så fram med lilla spaden som vi kallade "vår" L120 i lumpen och gräv på bara
 
Så fram med lilla spaden som vi kallade "vår" L120 i lumpen och gräv på bara
Hehe, bra namn.

VM i gammal trådupptagning har tydligen börjat...
 
Någon som har köpt grävmaskin och vill hyra ut densamma?
 
Hur stor maskin ska man räkna med att man behöver. Jag har också sten på tomten. Och med en förliten maskin tar det ju en himla tid och kröver mycket tekik för att få upp de stora stenarna. Någon som vet en tumregel?
 
Delar en 11-tons Libher med grannen med rotortilt och två skopor då det var lite att gräva på tomten. Största fördelen är ju att man kan gräva "när man vill" och inte behöver stressa som när man hyr. Har släpat snart 2500 ton jord på plats och det hela börjar ta form allt eftersom .

Visserligen tar det kanske längre tid att gräva än om ett proffs gör det så den ekonomiska biten är kanske inte så stor som man kan tro, men som sagt det är inte den största fördelen enligt mig.

I förra veckan tröttnade frugan på att gå blötan ut till bilen och 20 minuter senare var där en grusad uppfart och torrt om fötterna från dörr till dörr. Inte anlagt på det sätt som det senare ska bli, men vem bryr sig då det bara är att flytta på.

Nackdelen är om något går sönder. Har peppar peppar klarat mig men värt att tänka på är att en ny startmotor 10-15 tusen och en hydralpump är 60-70 tusen, och då finns det två på dom allra flesta maskiner. Går något och man måste byta så betyder det ju inte att man blir av med varenda krona då nya delar (beroende på vad) på en maskin även betingar ett högre värde men bör nog ha en 50 lapp reserverad för oförutsedda utgifter.

Värt att kolla kan ju vara om du kan hyra någon på timme. dvs en gammal maskin som inte används och som kan stå hos dig men där du betalar timmarna. Som någon nämde så vill ibland inte grävaren sälja sin begagnade maskin till någon i trakten men kanske kan tänka sig att hyra ut den.
 
  • Gilla
Stefan o Anna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.