Är fullkomligt ny här men har funderingar på att göra om lite hemma och här verkar ju finnas en drös med kompetenta personer som kanske har några bra tips :)

Har i mitt vardagsrum en ljus strukturtapet för tillfället och funderar ifall det går att måla över den eller om det kommer se för taskigt ut?
Finns det något man borde tänka på?
 
Sitter den bara fast, så är det bara till att rolla på färg. ;)
 
Hej,
Det bör fungera hur bra som helst. Vi har gjort det i bl.a. vårt vardagsrum, där det satt (sitter.. ;D) en snygg strukturtapet som hade fått lite färgskiftningar efter gamla tavlor. Vad man bör tänka på är att se till att tapeten sitter fast rejält, speciellt i skarvarna. Om inte, så försök pensla insidan på det lösa med lite tapetlim före ni målar. Dessutom bör man se upp med andra skarvar, ex. gipsplattor. Är de inte riktigt bra från början finns det tyvärr en risk att de syns ändå påtagligare när ni har målat..
Lycka till!
//GoForIt
 
Tack för så snabba svar!
Finns det nåt smidigt sätt att ta reda på om tapeten kommer hålla eller är det bara att måla på vinst och förlust?
Hur ser det ut med skarvarna när man målar då?
Ioförs så känns det som att det nog är ganska bra tapetserat då det varit en yrkesmänniska som bodde här för några år sedan och gjorde det.
 
Nja, risken finns ju att det är fuskat... skomakarens barn brukar ju ha de sämsta skorna som man säger... :-/
Men men, man kan ju hoppas.
Desto viktigare känns det att få veta om det är riktigt gjort eller inte innan jag sätter igång.
 
zeiya skrev:
Finns det nåt smidigt sätt att ta reda på om tapeten kommer hålla eller är det bara att måla på vinst och förlust?
Rolla på bara. Bli inte förskräckt om det börjar se bubbligt ut på vissa ställen. Det drar ihop sig när det torkar. ;)
 
Ok :)

Då kommer nästa fråga (jag fortsätter på samma tråd om det går bra...) :
Nu sitter det trälister runt golvet, i taket och runt dörrarna. De flesta verkar dessutom vara spikade, inte fastskruvade... går det att måla först väggen och sedan måla dem i en annan färg eller kommer det vara omöjligt att inte få listens färg på tapeten och vice versa...?
Har dessutom en spegelvägg som är uppsatt och som fanns uppsatt när jag flyttade in. Vet ni om det kommer förstöra mkt av tapeten när jag tar ner den? (ska sätta tillbaka den på samma plats efter målningen ioförs men ändå...)
Får ursäkta om jag ställer dumma frågor men har inte så mkt erfarenhet av sånt här och vill gärna veta vad jag har att göra med så jag inte tar mig vatten över huvudet ;)
 
Om du känner lite försiktigt med handen vid tapetskarvarna så känner du säkert om de sitter fast, eller inte. Skulle du upptäcka att någon lossnar när du börjat måla, så försök att pensla på lite färg på insidan av tapeten där det släpper så kan det funka som lim. Vad gäller de andra skarvarna jag skrev om, så har vi fått några sådana i vårt vardagsrum. Det är äldre skarvar mellan gipsskivor som börjat spricka lite. Syns tydligast när det är fuktigt väder, och när man som vi gick från en cremevit orginaltapet till att sätta en gul (eller annan färgrik) färg på.
Så till fortsättningen på din fråga:
Skall du måla både vägg och list, så blir det snyggast om du tar bort listen. Att sätta maskeringstejp på listen när du målar väggen är ju enkelt, men att sätta maskeringstejp på en målad strukturtapet är värre. Möjligen kan man använda en stor sickel, eller en bit styv kartong att hålla som skydd när du skall måla listen. Men ta bort dem om det går!
Vet du om spegelväggen är uppsatt med spikstift eller skruvar? Är det spikstift så kan det vara svårt att sätta tillbaka den på exakt samma ställe. Men du kanske kan justera den något i sidled/höjdled?
//GoForIt
PS! Det jag skrev ovan handlade om golvlisterna. Skall du måla om taklisterna också, så gör det först innan du målar väggen, så gör det ju inget om du råkar missa lite någonstans. Tips: Har du vitmålat tak, så bör du kanske måla om taket också! Risk för att det ser konstigt ut annars.
 
När du målar är det viktigt att tänka på att du målar "vått i vått" dvs. inte låter färgen torka ut där du målar. Ddetta gäller både väggfärgen och takfärgen (om du nu även ska måla om taket). Om färgen torkar ut så riskerar du att få fula färgskiftningar vilket syns när solen ligger på (cilket i och för sig är rätt ovanligt i detta land nu för tiden ;D).

Använd gärna en förlängare till rollern. Se till att du inte har för lite färg på rollern så att det blir för torrt. Börja uppe vid taket och rolla ca 1m breda remsor från sida till sida lite diagonalt neråt. När du har doppat rollern i ny färg börjar du en liten bit upp på det du nyss målade (dvs. vått i vått). När du kommer ner till golvet så börjar du om med nästa 1m remsa uppe vid taket och går neråt igen. Om du inte hinner måla hela rummet på en gång så bör du åtminstone se til så att du hinner och måla en hel vägg (och inte stannar mitt på). Lycka till!
 
Tack för alla tips :)
Får se om jag vågar ta mig till färghandeln nu och börja måla...
 
visst kan du måla på den men strukturen försvinner inte.Vill du ha bort den så kan du göra så här:

riv bort första skiftet,se till att pappersytan sitter fast,spackla slipa av och sätt upp nåt annat.
 
Sitter på samma "problem" med tidigare målad strukturtapet i ett rum här i lägenheten. Tyvärr är tapeten inte i något vidare skick, det sitter överspacklade plugg och spacklade hål här och där, och att bara måla över sådant blir lite lustigt när det är slätt på vissa fläckar och struktur resten.

Jag hade tänkt köpa "ett par" hinkar spackel och bredspackla, gärna med grövre spackel och få en yta som blir som putsad, för att sedan måla på detta. Skulle det vara möjligt tro?
 
Riv ner och gör ordentligt. Gör väggen helt slät och fin, sen använd Alcro Accent. En färg med lite sand i. Ursnygg då det är väldigt fina sandkorn.
 
Håller med "5.2 racing". Det du gör nu är att skjuta ett problem framför dig. Vad gör du nästa gång du funderar på tapetsera i vardagsrummet? Om du gör allt ordentligt med nedrivning spackling och microlit som du sen målar på, blir det så mycket lättare om ni skulle vilja tapetsera rummet senare. Då är det ju bara att tvätta av väggarna och sedan tapetsera.
 
Jens_H skrev:
Håller med "5.2 racing". Det du gör nu är att skjuta ett problem framför dig. Vad gör du nästa gång du funderar på tapetsera i vardagsrummet? Om du gör allt ordentligt med nedrivning spackling och microlit som du sen målar på, blir det så mycket lättare om ni skulle vilja tapetsera rummet senare. Då är det ju bara att tvätta av väggarna och sedan tapetsera.
Sant, om man inte är ute efter en grövre, putsad yta som jag (tror att jag..) är. :rolleyes:

Det skulle isåfall ändå inte gå att tapetsera ovanpå efteråt utan en del extra slip/spackelarbete, men om den sitter på en hyfsat lättriven strukturtapet så skulle det gå att skrapa väck både tapet och "puts" i framtiden?

Jag säger inte emot er, tycker bara det är kul att fundera på andra sätt. Tror ni det vore möjligt att få en hyfsad men inte nödvändigtvis tapetserbart jämn spacklad yta, som gärna sitter hyfsat fast, ovanpå en målad strukturtapet? (puh, vilken mening...) Är ni med på vad jag är ute efter, eller ska jag försöka förklara ändå otydligare? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.