Vad säger forummedlemmarna om klinker i sovrum i ett rum med målade putsväggar väggar är det vansinnigt?

Tänker mig dessutom eventuellt utan golvvärme ..

Är klinker i sovrum tabubelagt i Sverige?

Tänker mig vita putsade väggar, vit furupanel som innertak och något ljust klinker typ ljusbeige.

Skulle ni använt golvlister och taklister i denna lösning?
 
Kanske skönt med svala golv på sommaren men resten av året inte lika skönt med kalla/iskalla golv. Skulle aldrig lagt klinker i sovrum men om skulle kag ha golvvärme. Omysigt, ljudet studsar speciellt om ni har stenväggar också. Kanske ska ni fundera på andra färger än ljusa då de flesta inkl mig själv vill ha mörkt i sovrummet?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tabu kanske det inte är, men det följer väl kanske inte riktigt den svenska "stilen" :)
Personligen så tycker jag sådana rum känns kalla, men de nu så populära klinkersen med träimitation kanske skulle ge ett annat intryck?
 
Närmast tabubelagt alltså. Sen tänker jag att trivs man inte med klinkergolvet ärdet enkelt att läggaparkett eller laminat ovanpå....

Tar gärna emot mer input.

Kanske bättre med ett mörbrunt klinker?
 
Det behövs inte mycket till misstag i plattsättningen för att det ska bli svårt att lägga annat golv ovanpå och få det bra, om du inte också limmar golvgips tror jag.
 
Oki eller flytspackla tunt?
 
Äsch! Kan bli jättesnyggt! Men låt klinker se ut som klinker dvs utan mönster. Inga golv-eller taklister. En skön fårskinnsfäll på golvet att sätta tassarna på under vintern. Lite som en gammal slottscell (y) gråvita nyanser - kanske trevligt med obehandlat tak så att det känns varmare?. Jag själv ser inte nödvändigheten med mörkt sovrum. Avskalat ger själsro när man ska sova.

... men det är ju så jag byggt mitt hus ... :cool:
 
Klinker i hela huset är ju normen i hela sydeuropa. Inget konstigt med det. Men golvvärme är nog närmast ett måste i Sverige, alternativt lägger man in en stor tjock matta under vinterhalvåret.
 
Vit "mjölklaserat" furutak tänker jag...

Kanske får bli golvvärme...

Är verkligen golv och taklister totalfel?
 
Nej, inget fel med lister. Men rent praktiskt behövs de ju inte vid golvet i allafall.
 
Om jag ska lägga elektrisk golvvärme antar jag att det måste flytspacklas på betongplattan och sedan fästmassa och klinker?
 
Novisfixaren skrev:
Om jag ska lägga elektrisk golvvärme antar jag att det måste flytspacklas på betongplattan och sedan fästmassa och klinker?
Ja, det är nog standardlösningen. Om du absolut inte vill att det bygger något så finns det 12V golvvärme som är tänkt att läggas i fixet.
 
Ok kan man gjuta in elektriska golvvärmen i betongplattan? Ska gjuta en lite mer betong på gamla plattan i vilket fall...
 
Novisfixaren skrev:
Ok kan man gjuta in elektriska golvvärmen i betongplattan? Ska gjuta en lite mer betong på gamla plattan i vilket fall...
Ja, det finns inga problem med det vad jag kan se. Du måste låta betongen brinna i minst 3 månader innan du använder golvvärmen bara.
 
Jag hade inte lagt klinker i sovrummet, det blir ju kallt och hårt att gå på och ger en otrevligt akustik för ett sovrum och ger heller inte en varm och ombonad känsla. Men visst, lägg in om du vill ha. Man kan ju alltid rulla ut en heltäckningsmatta över klinkern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.