Jag har läst att asbest kan hittas i material som:

" Fönsterbänkar och skivor under fönsterbänkar".

Någon som vet hur man kan känna igen detta?
Hur ser denna typ av fönsterbänkar ut och vad är det för "skivor under fönsterbänkar" som man kan syfta på?

Har hört om typ hårda svarta stenaktiga fönsterbänkar med asbest.
Finns det även andra typer av fönsterbänkar där man ska se upp med asbest?
Och, vad sjutton är det för skivor man kan syfta på, som tydligen kan hittas under fönsterbänkar?

Tack på förhand! Om någon har kunskap om detta. :)
 
Gammal tråd, men inga svar. Läste just samma information här:
https://www.av.se/produktion-indust...rivatpersoners-hantering-av-asbest/?hl=asbest

Kan dom mena nån typ av skiva som finns under fönsterbänkarna bakom elradiatorer? Hos oss finns det vita masonitskivor (eller liknande) bakom elementen (för att skydda väggen mot värmen, eller för att stråla ut värmen bättre i rummet). Kan det vara nåt sånt?

Har ej rivit i dessa, men funderar nu om det kan vara såna skivor som innehåller asbest? Och hur känner man i så fall igen asbestskivorna?
 
Det kan vara själva fönsterbrädan. Se t ex https://www.byggahus.se/forum/byggm...d-ar-detta-material-hjalp-mig-faststalla.html
Det kan i äldre hus ibland sitta en asbestskiva under själva fönsterbrädan, samt bakom elementen, ja.

Man kan inte så lätt känna igen om det är asbest i skivorna genom att titta dem, så tillvida att materialet inte är uppenbart bestående av små fibrer (annorlunda från cellulosafibrer (trä)). Ofta kan bara laboratorieanalys ge svar om materialet innehåller asbest. Om du är tveksam, riv inte i materialet
 
Det kan variera hur skivor ser ut, men här är iaf några exempel:

asbestos-containg-millboard-insulation-board-thin-millboard-radiator.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exempel på mjukare porös asbestskiva under fönsterbänk (skydd mot värme från element)
asbestos-containg-millboard-insulation-board-thin-millboard-radiator-3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på materialet.

3655592432_b5ceb0b263_b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bakom element

Asbestos-cement-boards-interior-cladding-radiator_kl.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bakom element (asbestcement/eternit)

3476699276_aedc852cb0_z.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bakom element, mjukare asbestskiva

6930134507_4a9bf86428_z.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bakom gammalt element, mjukare asbestskiva

Många av skivorna är ett material där asbesten inte är helt bunden i materialet, dvs frigörs lätt. Så var varsam som sagt
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Hur varmt ska vattenradiatorn vara för att man tekniskt behöver något (som jag antar tänks skydda träet mot antändning?). På en elradiator av gammal typ känns det mera aktuellt som lösning...

Huset jag växte upp i (1924) hade papp spikat under några av fönsterbänkarna, jag minns att min pappa sa åt mig att inte röra den för att det fanns asbest i (detta är mer än 30 år sen, jag vet inte sanningshalten i det, det kan ju ha varit bara vanlig papp), de bor inte längre kvar i det huset. Men jag minns den gråa "pappen". Sådan skulle jag "sanera" om jag hade det själv. En hård skiva bakom skulle jag personligen vara mer orolig vid borttagandet än att bara låta den vara...
 
Trä kan antändas vid c:a 300 C, känns inte som en särskilt vanlig framledningstemperatur i ett vattenbaserat värmesystem :-D
 
Fönsterbänkar i asbest ser marmoraktigt ut, oftast mörkgrå/svarta till färgen. Man inser dock när man hanterar dem att de inte är fullt så hårda som sten skulle ha varit. Dessa skivor är ofarliga så länge man inte börjar såga i dem, det är ju att andas in fibrerna som är faran. Förra ägaren till vårt hus hade bytt ut de flesta av dessa, och återanvänt dem som kantbrädor till rabatten :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.