TF83
Tjena!

Skall i den enklaste av former bygga en liten "bod"/utbyggnad mot en befintlig vägg.
Den kommer bli ca 6 meter lång och 1,80cm bred, ca 1,70 hög i den låga delen.
Tänkte sätta 4st 95*95 stolpar enl bild nedan. Bara grus inv som golv.

Tänkte höra om ni tror vanliga jordankare funkar? Vore smidigt å bara ta traktorn å trycka ner 4 sådana.
Plint går ju såklart också men där den ska stå har vi grusat av och gjort ordning plant och fint förra året satt skulle gärna slippa gräva där igen..

Vad kan "hända" om man kör med jordankare jämte plint? Att den tjäl skjuter gör inget då det är en ekonomibyggnad..

Mvh
utbyggnad%20faringrstall_zpsbebdbfba.jpg
 
Redigerat:
Har gjort liknande en gång för ca 20 år sedan.
Då tog vi gamla telefonstolpar och grävde ned i backen.
Kryssade väggen så den inte kunde skeva.
Så jordankare lär funka fint.
 
Jag har ett mycket bra tips, som jag fick för några år sedan som jag testat och som fungerar alldeles utmärkt.

Tjocka armeringsjärn!
Avkapade lite tjockare armeringsjärn, kanske 1-1,20 långa. Översta halvmetern kan man antingen slipa bort rillorna på, eller använda ett elrör, se nedan.

Jag har en bensindriven betongborrmaskin, storlek mindre, med en hylsa på som har ett långt hål, liknande en invändig kona till metallsvarv.
Ett par slag med handslägga så den står hyfsat stadigt, sedan slå ner den i princip hur djupt som helst (om ingen sten i vägen) med borrmaskinen eller bilmaskin (eller traktor?).

Att slipa bort rillorna är för att frosten inte skall haka tag i övre delen av järnet och lyfta undre delen som sitter i packad jord som inte är fost i.

Eller så gör man som jag gjorde, tog ett elrör och trädde utanpå järnet, och knackade ner det såpass långt man vill. Kommer frosten så tar det bara tag i röret, järnet löper sedan fritt.

Järnet drar man sedan fast mot träpelare med en krampa eller två i lämplig storlek.

Gjorde så på min större altan för flera år sedan, funkar klockrent!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.