Hej! Jag har den här golvkonstruktionen på gång. Under bjälklaget finns en torpargrund.
Jag kommer lägga golvspån ovanpå detta, och har tänkt fylla ut den här lilla kovesen med EPS-cement. Plastar jag in allt, hivar i EPS-cement, slätar av, och är nöjd?
Teglet i botten av "nischen" är ganska löst, så det går att ta bort. Borde jag ta bort de lösa tegelstenarna för att få en tjockara kaka EPS?
Ska EPSen täckas med något efter jag gjutit?
Jag har sett golvspackel i andra situationer, men här ska det ju ligga golvspånskivor ovanpå..

20160428_112041x.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(ursäkta stökig bild)
 
Jag ska kanske lägga till, om det inte framgår tydligt av bilden, att jag byggt bjälklaget runt en gammal kakelugns-sockel, som går hela vägen ner till marken, och sen fyllt ut med det förhatliga fogskummet så att eventuell EPS-inte ska rinna ut.
 
Finja rekommenderar att alltid överspackla EPS-
Betong med minst 20 mm avjämningsmassa från
Finja armerad med Finja Golvnät. Flytande trägolv
14 mm och tjockare, kan om så önskas läggas
direkt på EPS-Betong med tillräckligt fuktskydd.
Följ alltid golvleverantörens anvisningar.

Saxxat direkt från Finjas insteuktioner
 
Tack för svar! Om jag fattar det rätt så kan jag fylla ut hålet, lägga en åldersbeständig ångspärr ovanpå, och sen lägga golvspånskivan direkt på EPS?

Deras exempel täcker bara in två situationer, som jag förstår det:

A: Om du ska lägga t.ex klinker direkt på eps+flytspackel
B: Om du lägger flytande trägolv på EPS.

Min situation är något annorlunda, EPSen kommer bara utgöra underlag för spånskivan, men kanske behöver jag flytspackla i alla fall för att få en 100% platt yta? Det är inte helt tydligt för mig.
 
Det går att få eps betongen helt slät också. Men du får nog lägga en plast direkt på Epsen också under spångolvet.
 
Utmärkt! Tack för snabbt svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.