Vi har på vårt hus en 60 kvm stor altan, som löper längs husets västra och norra sida. Under denna är det inredd källare, fullt uppvärmd. Ovan källaren är det tak, med takpapp och sedan ligger det trall. Vi ska nu lägga om takpappen på denna, och för att takfirman ska vilja göra detta så vill dom att vi ska höja våra altandörrar minst 5 cm. Vi har tre dubbeldörrar ut på altanen.
Detta gör att kostnaden drar iväg en del. Dörrarna är i dåligt skick och det känns dum tatt inte byta ut dom när vi ändå måste plocka ur dom och höja upp dom.
Tanken slog mig att man kanske skulle strunta i det och vid två av dörrarna bygga ut huset i stället. Ovanför altanen så finns en balkong, så man skulle kunna få till en utbyggnad liknande bifogad bild. utbygge.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

eftersom det redan finns en grund under så är det ju "bara" väggar och tak jag behöver ha. Frågan är vad man grovt kan räkna med att en sådan utbyggnad skulle gå på? Storleken skulle bli ca 8x2,5m och 3 meter högt.
Man skulle ju kunna bygga ett vinterbonat uterum också på samma yta, men en riktig utbyggnad typ som bifogad bils skulle lyfta husets utseende också. Frågan är som sagt hur mycket det skulle kunna kosta, grovt räknat?
 
Skall du räkna grovt så är det nog schablonen som gäller, trots grund (oklart om den går att använda rakt av eller behöver modifieras på ngt sätt...)

Så 10-20000/kvm, dvs 200 000 till 400 000 kr är en grov uppskattning, om du inte gör ngt själv, troligare i det lägre intervallet då...

/K
 
Min lilla utbyggnad jag gjorde landade på ca 5000-6000kr kvm och då hade jag befintligt tak men ingen platta utan gjöt en ny med golvvärme.

Gjort allt själv förutom den lilla el som är där.
Så det går att bygga hyfsat billigt men då får man lägga ner tid själv
 
  • Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar. Tanken är ju så klart att det kanske inte behöver dra iväg och bli superdyrt, då grunden redan finns. Och vad jag har hört från andra som byggt ut så är det grunden som har varit den stora kostnaden. Men som sagt det man hör och vad som stämmer brukar inte vara samma sak alla gånger....
 
Grunden kostar typiskt 1500-3000 kr/m2 om det är en gjuten platta. Om man räknar i det högre spannet med 20000 kr/m2 totalt så är ju det bara en liten del av totalen.

Jag skulle räkna så här för att få en grov uppskattning: gör en enkel ritning själv och bestäm dimensioner på regelverket, skivmaterial, tak, fönster etc. Räkna ihop hur mycket det blir av varje materialpost. Googla sen på nätbyggvaruhusen och se vad sakerna kostar och summera. Lägg till 10000 kr för skruv, spik, spackel, färg, beslag, diverse etc.

Räkna sen med tumregeln 10 arbetstimmar/m2 färdigt bygge. En arbetstimme kostar runt 500 kr om du lejer ut den, minus ev. rotavdrag. Lägg till 500-1000 kr/m2 för el beroende på hur avancerad installation du tänker dig (den lägre siffran om det bara handlar om enkel belysning och vägguttag och det inte är komplicerad dragning från elcentralen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.