Det är inte svårt att kakla efter en linje.
 
Mikael_L
KnockOnWood skrev:
Jag är lika frågande som alla hantverkare här.
När bänkskivorna är på plats är det ju lättast att få första plattraden på rätt höjd
samt rak och jämn.

Hur gör ni annars? Sätter upp en tillfällig list på väggen för att få den första plattraden rätt?
Ja det måste ju vara nära på omöjligt att få första raden rakt. Det är väl därför det är vanligt att plattsättare sätter andra raden först i badrummet. ;)
 
  • Gilla
osiris och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Ja det måste ju vara nära på omöjligt att få första raden rakt. Det är väl därför det är vanligt att plattsättare sätter andra raden först i badrummet. ;)
Själv sätter jag typ den mittersta raden först och bygger ned till golvet runt hela badrummet innan jag sätter övre halvan av väggarna :p
 
Som sagt... problemen som kan uppstå med att få dit graniten gör att jag inte skulle göra i någon annan ordning än jag alltid har gjort eftersom det är granit i typ 8 av 10 kök jag monterar idag. :)
 
  • Gilla
P@Home
  • Laddar…
Absolut! Om stenleverantören har problem med att det är kaklat före monteringen så får man givetvis anpassa sig efter det. Jag har inga åsikter om det. Om det är befogat eller ej kan jag ej säga eftersom jag inte känner till alla tänkbara typer av installationer. Men i mitt fall var det jag som skulle göra monteringen av stenskivorna och jag gjorde bedömningen att det inte skulle bli några problem med att det var kaklat först och det var inte heller något problem alls.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
D
Håller på göra om köket så även om tråden är gammal så känns ganska nära min fråga.

Hur hade det funkat om man med IKEA kök med skena. Man sätter upp skenan för både vägg och bänkskåpen.
Sedan så sätter man dit bänkskåpen och bänkskivan. Har utmätt vart väggskåpen ska sitta men att man kaklar innan man sätter upp väggskåpen?

Varför jag funderar göra på det sättet är för elen kommer från håll där kaklet sitter. Sitter i dagsläget ett eluttag i en kakelplatta i översta raden därifrån går sedan elkabel upp i överskåpet för att fortsätta till uttaget för fläkten sedan vidare till lampan under väggskåpen. Funderar om det hade varit värt att flytta upp hållet så att säga även om elen just är nyligen omdragen med nya trådar. Funderar annars sätta ett lock på och om man sedan drog upp en sladd till fläktuttaget för att sedan därifrån dra ner till eluttag och lampor under väggskåpen.

Den andra fördelen tänker jag man slipper vara försiktigt på att skita ner överskåpen när man kaklar. Sedan har inte mätt men ska kolla men en tanke är om man kan få till ett snyggare avslut som slutar precis ovanför underkanten av överskåpen. Tänker ju överskåpen har ju en plast klos som gör de kommer ut från väggen.

Hör gärna åsikter.
 
Hur proffsen gör har även med tradition och logistik att göra , bl a.
Om man skall leda ett jobb och leja underleverantörer till höger och vänster så kan man göra på ett eget sätt som sparar någon timme, eller göra på ett sätt som gör att alla kan räkna på, och förbereda, jobbet.

Kök som hänger på skenor gör det enklare att kakla först.
Skruva ihop ett över- och ett underskåp, häng upp dom på två ställen, ta höjd för bänkskivan, och rita lite streck,
ta ned skåpen och kakla. Ungefär.
Och se till att du VET att skenorna hänger rakt!
Och se till att du VET att ingen el etc skall dras i väggen, bakom kaklet ...
Och se till att du vet om du skall montera bänkbelysning i en täckskiva under överskåpen
för att kunna fälla in kablaget etc.
Och se till att ...
Och se till att ...

Löser man allt det så är det troligen enklare och snabbare att kakla först. Sedan hänga upp överskåpen, och sist montera underskåpen. (enklare att hänga överskåpen innan underskåpen är i vägen.)

Eller också accepterar man merjobbet med att kakla sist så behöver man inte tänka så mycket i förväg.
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.