Har ett hus i Göteborg(mölndal) där vi ska installera braskamin. Enplanshus med en befintlig öppen spis och gammal skorsten som byts ut. Eldabutiken vill ha 10.000 kr i fastpris för att installera den nya braskaminen och skorstenen. Tycker att det låter mycket. De ska ju bara ställa dit den och skruva på ny huv osv, hål i taket finns ju redan.

Men ska man orka leta efter någon annan, och hur mycket kan man spara?
 
  • Gilla
StupidiputS
  • Laddar…
D
Busenkelt att göra själv, speciellt om all håltagning osv redan är gjord. Du sparar ca 10,000:- då ;)
 
i Stockholm kostar det 12500:- så det är nog ett normalt pris. Blir ju såklart billigare om du gör det själv.
 
D
Fast ingår det i jobbet för 10,000:- att ta bort den gamla skorstenen? Jag rev ett skorstensschakt i två våningar, satte igen hål i 2 golv + 2 tak och sågade ned den tunga stålskorstenen. Det var ett grymt jobbigt projekt ända tills svärfar tröttnade på att se på eländet och började rycka ur skorstensrören i långa och svintunga bitar som vi bar ut.

Men uppsättningen av den nya modulskorstenen var alltså barnsligt enkel (fast svärfar fick lite sömnlösa nätter då, när han märkte att den nya skorstenen skulle komma upp mitt där det stod en vägg på andra våningen)... ända tills vi lyckades förklara att det var planen att integrera skorstenen som en del av väggen för att minska utrymmet den tog.
 
Vad ska egentligen göras? Definiera braskamin. Vi satte in en kassett som bara den kostade 14.5t. Sen lika mycket till för arbete.
 
Sätta in en Contura 510. Inget annat förarbete, för den gamla kaminen har vi slängt ut. Nej, det blir nog till att göra det själv...
 
Jag har för mig att jag betalade 8000 i installation för en braskassett i öppna spisen (Sthlm). Då ingick lite material också. Det tog två man en halv dag, dvs ca 8 mantimmar. Då ingick leveransen av kaminen också (dvs de hade den med sig). Ett sådant tvåmansteam bör hinna två jobb om dagen i samma stad.

Jag tror det är ungefär samma arbetsåtgång hos dig. Som alla andra relativt små fastprisjobb så är det dyrt, nästan dubbelt upp mot vad det borde kosta. Priset efter ROT borde vara priset före ROT....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.