Hej
Har just fått ny fin jord lagd på gräsmattan efter grävarbete.
Har en låda med 10 år gamla gräsfrön, funkar de fortfarande tro?
Eller är det färskvara?
Mvh
Fredrik
 
En del kommer säkert gro men av egen erfarenhet vet jag att man kan behöva strö ut mer och mer ju äldre fröna blir. Det kan bli ganska långt från raketfröerna som kommunen strör ut när som helst på året och på något magiskt sätt blir en tät matta efter någon månad.
 
  • Gilla
Helmersson
  • Laddar…
Absolut kan du så dom. Grobarheten sjunker men det går inte från 99% till 50 % eller mindre i en handvändning, troligen kommer 75 % eller så gro i alla fall.
Jag sådde rädisfrön anno 80-tal för ett par år sedan, nästan alla grodde.
 
  • Gilla
Helmersson
  • Laddar…
K
Min erfarenhet är att desto större frön desto längre kan man spara dem. Gav bort en låda med fem år (över bästföredatum) gamla gräsfrön till en granne och det tog lite tid innan de grodde (fick höra mycket gnäll).

Men efter en två tre månader så såg det ut som om de flesta fröna grott..

Har själv en låda med rädisor och morotsfröer som gick ut sep08. Rädisorna gror med en gång, väntar fortfarande på morötterna som såddes samtidigt i mars...
 
Om man kollar på nätet så verkar det som man får kasta på ganska mycket extra.
Det är också viktigt att fröna är färska då du köper dem eftersom gräsfrön snabbt tappar sin grobarhet. (Grobarheten av två år gamla frön är mindre än 50%.)
 
K
I vilket fall skadar det ju inte att slänga ut de gamla fröna på jorden.. kanske kan du köpa en låda nya och slänga ut färska frön tillsammas med de gamla?

Det värsta som kan hända är att du får en ovanligt tät gräsmatta...
 
BirgitS
Man kan provså fröna i en låda eller större kruka inomhus nu för att se hur stor andel som gror och utifrån det avgöra om det är någon idé att använda dem och i så fall hur många gånger mer frön som behövs.

Se till att blanda om bland fröna först utifall att det skulle vara bättre grobarhet på dem som legat i botten eller tvärtom.
 
Enormt tack för svaren och tipsen!
Ja det är ju liksom tråkigt slänga.
Mvh
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.