Inget dike. Har 6m från stuprören till asfalterad väg. Så det går dåligt.
Tanken var god dock...
 
docboy skrev:
Inget dike. Har 6m från stuprören till asfalterad väg. Så det går dåligt.
Tanken var god dock...
Då vet du inte vart dagvattenbrunnen finns heller antar jag.

På min dagvattenbrunn lyfter betonglocket när det regnar kraftigt och dräneringen fylls då på av trycket från brunnen. Rören in till brunnen har nämligen totalt sett en större dimension än rören ut ur brunnen. Detta innebär också att renssilarna för takavvattningen (i stupröret) inte klarar av att ta emot allt vatten. Men sådana regnskurar får vi kanske en gång vart tredje år. Var dock lite nervös för att få in fukt i huset häromåret när vi fick 200mm på 48h, men jag klarade mig då också. Bor även jag på väldränerad mark (grus på berg) i sluttning.

En bra sak att göra för att inte få problem med dräneringen är att ha en ytnära dränering också. Jag har runt huset lagt ned dränering en liten bit under markytan runt huset som samlar upp vattnet från ytan. När det regnat en längre tid (ett par veckor) så brukar jag kontrollera tillströmningen av vatten i dagvattenbrunnen och då strilar det lite lätt från bottendräneringen, medan det oftast rinner rätt mycket från toppdräneringen. Jag passade på att göra detta för några år sedan då jag ändå lade om stenläggningen framför huset.
 
Har du nån några brunnar du kan öppna o kolla i . Det skulle förvåna mej mycket om du hade stuprören kopplade mot dränering. Praxis är att man avslutar dräneringen i en dränbrunn och därifrån har en tät ledning till en dagvattenbrunn där stuprörsledningarna också går in..Däremot är det ganska vanligt med stuprör som slutar tvärt under mark eller vid en taffligt byggd stenkista nära huset som indirekt leder vattnet mot dräneringen.. Jag skulle öppna alla brunnar och koppla på vatten i stuprören och se vad som händer..
 
Y
Spolbil. Dom har lång slang, erfarenhet, diverse tillbehör ifall det är rötter, kamera osv.
 
Är det något du har erfarenhet av själv?
Känns spontant som lite överkurs...

Ser ju som sagt ingen brunn.
 
Y
Spolbilar som spolat dräneringar har jag sett någon enstaka gång. Ibland går det, ibland inte och då har det grävts upp och dränerats om. Moderna dräneringar plast kan vara känsliga så man får ha lägre tryck under spolningen.
Du pratar på tegelrör. Det hade min ena villa och dom var bomtäta med lera - såg jag när dom byttes ut. (stuprören slutade ovanför mark). Dessa dräneringsrör leddes troligen till en stenkista vilket förklarar varför man inte har någon brunn inärheten man kan öppna locket på och lyckas få ner spolslang i.

Men. som det nämnts tidigare så brukar man ha dränering separat ifrån stuprör.
Du beskriver att vattnet rinner över i silar i stuprör innan de försvinner ner under marknivå vid stora skurar.

- Jag hade testat att stoppa ner en spolande vattenslang och sett hur långt du kommer ner i dessa rör som stuprören är kopplade till. Förra ägaren kanske bara gjort en bluffgrej och att det slutar 0.5meter under jord. Att du då kan göra om stuprören sådom slutar ovanför jord och ha vattentunna där eller något annat kreativt.
- Och som pette skrev, lyft på cementlock runtom huset och se om det rinner ut vatten.

Erfaren spolbilsförare hade troligen spanat ut brunnslocken i närheten, öppnat dessa, sett riktningar på röret och sagt "där! den går mot huset och är gör detdäringa, där kör vi in slangen och testar!" hehe sen hade du fått dyr räkning på 4000 eller något.
 
Men är Du säker på att dräneringen är ngt problem öht? Dt låter ju som det är dagvattensystemet som inte fungerar vid skyfall. Förmodligen igensatt och/eller skjutit pga rötter...
 
Jo det är dagvattnet som är problemet. Vi har diskuterat detta tidigare i tråden.
Trodde dräneringen och dagvattnet gick på samma ledningar med det gör de troligast inte.
 
Ok, har inte lusläst allt. Visste du om det var stenkista eller kommunalt? Är det kommunalt ligger nog ledningen mycket lägre . En quickfix om problemen endast är vid stora skyfall och du inte har problem med fukt i övrigt . Är att koppla en 110 gren strax under mark med minimalt fall ut till en grund stenkista 5 m ut ,modell handgrävd o låta befintlig ledning sitta men alltså fungerar som ett breddavlopp vid stora skyfall. Detta är en bra lösning om du har ett underdimensionerat system.. Är det lika mycket problem på alla stuprör så tyder ju det på ett sammanhängande system iaf.
 
Redigerat:
Detta var faktiskt ett väldigt bra tips. Det är absolut genomförbart.
Går ju faktiskt lösa bara genom att handgräva.

Väntar svar från kommunen om de har ritning på ev dagbrunn.
 
I mitt barndomshem så låg spolbrunnarna, både för avlopp och takavvattning (och ev även dränering) någon dm under gräsmattan, dessa hittades när vi skulle bygga ut huset, efter utbyggnaden så hamnade dom i pannrummet.

I vårt hus så låg spolbrunnen för avloppet någon dm under trädgårdslandet. Sedan har vi en brunn för dräneringen och en brunn för takavvattningen, bägge brunnarna ansluter till kommunala dagvattennätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.