Tack för infon! Uppdatera gärna när du fixat klart med sågen.
 
vectrex skrev:
Det har väl gått bra. Jag har dock inte renoverat/fixat den något än. Jag har använt den ändå, trots skrikande kullagerstyrning. Jag skulle behöva byta båda kullagren samt köpa nya blad. Dessutom vill jag modda den så att jag kan koppla på spånsug/dammsugare. Samt sätta på hjul på basen. Har inte hunnit med något av detta då jag prioriterat annat (läs bygga möbler samt bygga spånstos till min ännu nyare inca rikt/plan). Sen har jag varit bortrest ganska länge, kom hem med lite nytt snickerigodis, Veritas slipjigg bland annat.

Jag skall försöka få klart det matbord jag påbörjat, sedan skall jag ta tag i bandsågen. Håller även på att bygga ett dammhanteringssystem i snickeriboden, det har troligen högre prio än bandsågen.

Det jag trots allt har sågat har fungerat riktigt bra. Jag har klyvt ned bordsben och skapat fasningen på dessa mha bandsågen. Bordsbenen är 60x60 och i björk. Detta är ingen match alls för incan. Jag har även testat att såga faner från 150mm högt ämne. Det funkade också, men det tar lite tid.
Nu ska jag försöka ta tag i denna såg. Den är ju sjukt användbar med rätt blad och fullt fungerande.

Skruvade ner den lite snabbt igår för att påbörja kullager byte i bladstyrningen. Men stötte på patrull direkt.
1-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1. Vad är det egentligen för dimension på lagren? 22mm utvändigt mått, det är väl relativt standard? Men innermåttet vet i sjutton vad det är, mäter axeln till 9mm.
3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Hur får jag av lagret från axeln? Måste man ha lageravdragare (det har inte jag så tipsa gärna om något lämpligt)? Hur får man dit det nya? Jag har aldrig mekat med sånt här så total nybörjare.
4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag försökte samma men lyckades inte! Det slutade med att jag badade lagren länge i olja på spisen, oljan blev mycket skitig så det hjälpte nog. Efter det fungerar dem!
 
Lagret är vanliga inlines/skateboarddimension och finns att köpa typ överallt (clas olsson, sportaffärer, biltema etc) 8×22×7. 608 är beteckningen och sen lite olika ändelser beroende på tätning (2rs dvs gummitätning på båda sidor är väl att föredra).

Kommer inte ihåg om jag drog av mina med avdragare. Annars funkar det att borra ett hål i en planka, låta lagret vila uppe på och axeln ner genom hålet och knacka med något (typ m6 eller m8 skruv) på axeln så den ramlar genom hålet. Sitter det stenhårt (vilket mina inte gjorde) är det bättre med avdragare, typ biltemas minsta.

För att montera nya lager så kan man pressa på dom med ett litet rör. Man ska helst pressa bara på inre lagerbanan så det är där röret kommer in i bilden. Knacka lagerna på plats med dorn funkar också i nödfall.
 
Redigerat:
Använd ett rör som pressar bara på inre lagerbanan, som Ola C tidigare påpekat.
Pressa kalaset lugnt och gulligt i ett skruvstäd, smörj gärna tappen så det glider lätt.
Undvik att slå på ett lager!
 
Jag la min tapp i frysen 30minuter innan monteringen av kullagret.
 
Ola C skrev:
Lagret är vanliga inlines/skateboarddimension och finns att köpa typ överallt (clas olsson, sportaffärer, biltema etc) 8×22×7. 608 är beteckningen och sen lite olika ändelser beroende på tätning (2rs dvs gummitätning på båda sidor är väl att föredra).

Kommer inte ihåg om jag drog av mina med avdragare. Annars funkar det att borra ett hål i en planka, låta lagret vila uppe på och axeln ner genom hålet och knacka med något (typ m6 eller m8 skruv) på axeln så den ramlar genom hålet. Sitter det stenhårt (vilket mina inte gjorde) är det bättre med avdragare, typ biltemas minsta.

För att montera nya lager så kan man pressa på dom med ett litet rör. Man ska helst pressa bara på inre lagerbanan så det är där röret kommer in i bilden. Knacka lagerna på plats med dorn funkar också i nödfall.
Tack så mycket för hjälpen! Särskilt du OlaC, men även ni övriga!

Det lagret som sitter på är från SKF och är metalltätat. Beställde nya kullager från kullagergrossisten.se. Det var så billigt så jag köpte några gummitätade och några metalltätade.

Nästa fråga rör fjädern till bladspänningen. Min verkar vara helt slut. Visaren stannar på 3 på en 5 gradig skala. Har detta någon betydelse annat än för själva visarindikeringen? Bladet verkar gå att spänna rejält ändå men visaren bottnar.

Ytterligare en fråga är hur man mäter storleken på bladet. Mäter man ut till tändernas topp eller till dalen mellan tänderna? Det som sitter på nu är 6TPI och hela 15mm brett (mätt till tandspets), inte konstigt att jag upplevt det som svårt att såga snäva radier. Ska beställa ett 1/4" och ett 1/2" nu efter lite goda råd från Ola C!
 
Ola C skrev:
Grattis till nya sågen!

En sak som gjorde stor skillnad på min såg, speciellt för noggrann sågning med hög höjd (ex fanérsågning) var att jag gängade in en skruv för att stoppa styrningsrotationen. Styrningsanordningen är som en gaffel med två ben, det ena rattas ut och in för att få styrningen på rätt längdposition, andra benet är rotationsstopp. Där är (i alla fall på min såg) någon tiondels spel i rotationsstyrningen. Så, ställer man in styrklossarna fint o snyggt kan sen hela anordningen rotera och man tappar sin fint inställda sidstyrning.

Fjädern under skruvskallen är bara för att skruven inte ska rotera loss av vibrationer.

Jag gjorde även nya styrklossar av Lignum Vitae som är ett superfettigt träslag. Klossar i detta material kan man nolla mot klingan, de gör sågen väsentligt tystare också.



För att svara Ramnemark; Incasågen är en bra liten såg som med rätt blad tuggar sig igenom det mesta. Dock är den ganska liten och lätt och det är rätt svårt att ratta runt tunga plankor på den. Man riskerar att välta sågen långt innan man råkar i problem med sågens kapacitet om man säger så.

[bild]

Är inte helt med på var du gängade in en skruv för att stoppa styrningsrotationen? Menar du att du borrade ett hål och gängade för att få in en skruv? Av din bild att döma så tolkar jag det som att det är där jag markerat med en svart ring nedan:
1-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var får man tag i Lignum Vitae?
 
ebay kan man köpa från, säljes som pen turning blanks och liknande
 
Oj vad många frågor, tar dom i tur o ordning.:)

Min bandspänningindikator är också något "off". Jag spänner förbi 5an (bladet är ganska löst när indikatorn når 5an) och ser inget problem med det. Beror väl lite på bladlängd också, är bladet något långt (eller kort) så stämmer väl inte indikatorn (tror jag, har inte kollat i detalj hur det hänger ihop)

Bladbredd anges inklusive tänder.

Yes, exakt där gängade jag in skruven (M3 tror jag), den ska träffa den där styrningspinnen som löper där innanför annars är väl positionen inte så noga.

Jag köpte Lignum Vitae "pen blanks" från england, trodde det var ebay men finns inte i min historik, kan har varit härifrån http://www.theturnersworkshop.co.uk/lignum-vitae-pen-blank.html
 
Redigerat:
Lignum vitae och pockenholtz är väl samma sak?
Har stor kloss pockenholtz liggande som jag kan dela med mig av.
 
  • Gilla
Jan271
  • Laddar…
vanpire skrev:
Lignum vitae och pockenholtz är väl samma sak?
Har stor kloss pockenholtz liggande som jag kan dela med mig av.
Ja, det verkar vara samma sak vid googling. Vill du så får du gärna dela med dig av det. Det kostade visserligen inte många kronor att köpa från UK men jag har inte kommit mig för än. Jag kan PM:a dig!
 
Mitt liv är lite smått upp och ner just nu så projekten kryper fram. Hursomhelst jag fick en fin bit lignum vitae av vanpire ovan (tack så mycket). Men jag undrar, skall man ha ändträ mot sågbladet eller spelar det ingen roll? Biten jag fick gränsar till lite för kort på det hållet (men det kanske går).
lignum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja ändträ mot bladet. Det där ser väl ut att räcka längdmässigt? Styrningarna behöver inte sticka ut utanför "huset", är dom korta så man inte får grepp om dom utifrån kan man trycka dom i sidled mha bladet.

En annan sak jag kom att tänka på. Jag klippte till små metallbitar (typ ölburk eller 0.1 plåt, kommer inte ihåg) som jag bockade som ett U inuti/runt styrningshuset. Dessa ligger mellan skruv och trä. Kör man skruven direkt mot trä är det lätt att den gräver ner sig och får en fix position som den gärna vill hoppa tillbaka till. Kan fota ikväll.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Otur i så fall. Hör av dig om det är för kort så får jag fixa en bredare bit.
 
  • Gilla
Jan271
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.