Japp rakt ner i villatanken, det är tanken ;)
 
Det är tanken
 
Hej. Har du kvar oljan, o isåfall hur mycket ska du ha för den.
 
Hej, nej den är borta
 
Jag har ca 2 kubik (vet inte exakt) vinterolja som jag tänkte sälja och jag undrar hur man gör. Kan vem som helst komma och pumpa ut det via munstycket som sitter i husväggen eller måste det vara en fackman? Behövs ansvarsförsäkring eller är det helt ofarligt? Tanken är inmurad i källaren (Stockholm)...
 
Gholam: Skall du följa lag får privatperson inte transportera en behållare med mer än max 450 liter diesel och max 1000 liter / transport om vissa bestämmelser i ADR-S uppfylls!

Däremot är det tillåtet att transportera diesel med traktor, terrängvagn eller motorredskap om det sker i behållare till exempel fat eller IBC-behållare. Då finns inga begränsningar när det gäller mängder, förutsatt att det ska användas inom jord-, skogsbruks- eller trädgårdsnäringen. Dock inte tillåtet att transportera diesel för förrådshållning, exempelvis till den egna gårdscisternen eller mellan två cisterner!
http://skogsforum.se/viewtopic.php?t=6794
 
Gholam skrev:
Jag har ca 2 kubik (vet inte exakt) vinterolja som jag tänkte sälja och jag undrar hur man gör. Kan vem som helst komma och pumpa ut det via munstycket som sitter i husväggen eller måste det vara en fackman? Behövs ansvarsförsäkring eller är det helt ofarligt? Tanken är inmurad i källaren (Stockholm)...
Jag var i samma sits som du för något år sedan.
Jag vågade inte chansa på att någon annan skulle tömma tanken med risk för spill, så jag gjorde det själv.

https://www.byggahus.se/forum/olja-...t-stanga-pannan-3.html?perpage=15#post2207244

Kan du låna eller hyra en riktig pump så gör det! Jag lånade en pump och det gick riktigt snabbt och smidigt.
Var bara försiktig så att du inte spiller. Jag hade byggplast under faten som jag ramat in så att eventuell diesel inte skulle rinna ned i marken.
Men tar du det lugnt och kollar så du inte överfyller och låter dieseln rinna ned i slangen vid varje paus så spiller du inte något alls.
Lycka till!
 
Jag har 1,3 m3 villaolja i tanken som måste göra av mig med så fort som möjligt. Värmepumpsinstallation är redan bokad. Oljan finns i Sturefors söder om Linköping.
 
Tag kontakt med lantbrukare i närheten som kanske vill ha oljan till någon gammal traktor.
Eller enklast, gå den naturliga vägen. Boka av värmepumpsinstallationen, elda upp oljan först och planera in värmepumpsinstallationen när oljan tar slut.
 
Redigerat:
Sälj den på blocket. Det funkar utmärkt att köra dieselmotorer på den. Med det förekommer ju även värmare och andra applikationer som behöver diesel.
 
Hej, hoppar på den här tråden och kollar om nån vill köpa 1,5m3 villaolja? Finns i Uppsala. Vi byter till bergvärme och arbetet startar om 1 vecka... finns i inomhustank.
 
Vad är literpriset för den här sortens olja?
 
Far min har ca en kubikmeter villaolja, finns i nordöstra Skåne. Hör av er vid intresse ..
 
Kollade lite och verkar som att billigaste pris är runt 10,700kr/m3. Jag kan tänka mig att sälja för 7kr/litern. Känns fair?
 
R Renoveramera12 skrev:
Kollade lite och verkar som att billigaste pris är runt 10,700kr/m3. Jag kan tänka mig att sälja för 7kr/litern. Känns fair?
Du har PM :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.