Hej,
Hade precis gått och lagt mig när det låter som 2 katter slåss något enormt, fast det kommer utifrån. Det pågick i en 45-60 sekunder så går ut i vardagsrummet och mina katter sitter som fånar i fönstret.
Ser ingenting men hör hur något far fram och tillbaka längs husväggen, in i altanen och i källarfönstret så det dunkar.

Tar fram telefonen och gör en liten inspelning av lätet, men ser aldrig något när det låter. Öppnar fönstret, så fort det öppnades lite (gamla fönster de låter) så blir det tyst och jag ser det springa bort. Jag vet inte vad jag såg för djur :(

Storleksmässigt, kanske 40-50cm långt, som en riktigt stor katt (men inte fullt så hög tror jag) som är något överviktig. Ingen direkt svans vad jag såg. Den var snabb den rackaren för han sprang bort en 3-4m väldigt fort, stannade till och kollade mot mig sen sprang den iväg.

Hoppas vi har en massa djurexperter här, jag bor i Eskilstuna (landet) och har skogen 40m från huset.

https://goo.gl/photos/Pu4AwUfiSdPU5q928

Hoppas länken går att öppna och lyssna på.
Mvh, Andreas
 
Kan tillägga att det såg ut som en grävling men ändå inte. Nästan 100 på att det inte var en grävling den såg alldeles för brun ut. Något spetsig ansikte hade den.

Stackars bortskämda innerkatter. De blev helt hispiga :p
 
Redigerat:
Länken funkar. Eftersom du vet att det inte är någon katt blir jag också nyfiken!

Hoppas det inte är en mårdhund.
 
Ska lyssna på klippet imorgon vill inte väcka frun som sover.
 
Aja ska ut direkt imorgon bitti och kolla om man kan se något spår.
Om vi nu utgår från att det var en grävling, vad höll den på med?
Altanen den dunka in i är låg, kanske en 10cm glipa in under. Kan den velat komma åt något därunder som den ville äta upp?
 
Redigerat:
Har du otur så tänker den bygga sig ett gryt.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Hur gör man för att avbryta det?
 
Genom att täta så den inte kommer under (nattetid, så att herr eller fru grävling inte är hemma). Kolla först innan så att den inte redan har ett gryt och lagt ungar i det. Funkar det inte att fysiskt hindra grävlingen, så kan det bli aktuellt med skyddsjakt.
 
T
Det är normalt att ha grävling som du bor, om det nu är det. Men ovanligt att de gör gryt under bostäder där det är mycket rörelse. Om det nu ändå skulle ända så kan kommunen oftast hjälpa till med fällor för att eliminera problemet.

Jag brukar träffa på grävlingar på tomten kvällstid, men ingen som gjort gryt på ca 10 år nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.