Hej!

Jag är student på Byggingenjörsprogrammet med inriktning Hållbart byggande, Mittuniversitetet, Östersund. Jag genomför ett examensarbete om byggnadsvård och renovering av gamla timmerhus. Åsikter och upplevelser från personer som i egen regi utfört eller planerar att utföra renovering av timmerhus till modern bostad skulle vara till stor hjälp för mig.

Nedan finner du länken till en enkät som består av 6 frågor och tar uppskattningsvis 3-5min.

http://goo.gl/forms/7iyiXczCIp

Enkäten kommer att finnas tillgänglig till 25 maj. Därefter kommer svaren att sammanställas och analyseras som en del av mitt examensarbete. Vid eventuella frågor eller funderingar, kontakta mig via mail:
anbr1209@student.miun.se


Tack för din tid!
Hälsningar
Anders
 
Hoppas du får många seriösa svar.

Själv har jag ju varit inblandad som timmerman i några såna där projekt.
 
  • Gilla
Anders Branden
  • Laddar…
Varför vill du veta varför folk har valt att renovera ett timmerhus till "modern bostad"? Vad är unikt med det? Hur pass hårt ska man renovera enl dig för att kvala in i gruppen som du vill ska svara på enkäten. Jag renoverar inte mitt timmerhus som jag bor i till en modern bostad eftersom jag är byggnadsvårdare, utan jag restaurerar huset. Jag har inte ens ett badrum för det skulle bli ett för stort ingrepp i huset och det hör inte hit.
 
oliva skrev:
Varför vill du veta varför folk har valt att renovera ett timmerhus till "modern bostad"? Vad är unikt med det? Hur pass hårt ska man renovera enl dig för att kvala in i gruppen som du vill ska svara på enkäten. Jag renoverar inte mitt timmerhus som jag bor i till en modern bostad eftersom jag är byggnadsvårdare, utan jag restaurerar huset. Jag har inte ens ett badrum för det skulle bli ett för stort ingrepp i huset och det hör inte hit.
Jag genomför ett examensarbete som bygger på en gammal liggtimmerbyggnad (fd. stall/ bostad/ bakstuga) som ska rivas för att ge plats åt ett nytt bostadshus. Jag är av den uppfattning att det vore synd att riva detta fina gamla hus. Därav kom idén att ta fram ett förslag om ombyggnad/ renovering/ restaurering av timmerhuset till bostadshus.

En del i detta arbete är att undersöka vilka värden det finns i att renovera ett gammalt hus. Med hjälp av denna enkäten vill jag samla in underlag till just denna delen av uppsatsen.

Uttrycket "modern bostad" har jag valt för att läsaren ska kunna göra en egen tolkning om han eller hon känner sig träffad att svara på enkäten. Bekvämligheter så som rinnande vatten, sanitet och värme kan väll vara en hint om frågan känns svår att greppa.

Kul med komentarer! Tack för feedback!
//Anders
 
Redigerat:
Va kul @heimlaga, jag har även lite frågor om praktiska, tekniska utföranden vid restaurering av stommen så maila mig gärna om du kan tänka dig att som yrkesman svara på några frågor via mail.

För övrigt galet intressant allt det här kring timring, byggnadsvård, renoveringar, byggnadsmaterial mm. som jag senaste månaden fått grotta ner mig i under arbetet med mitt ex-job.

Jag är förhoppningsvis färdigutbildad byggnadsingenjör om lite drygt en månad, börjar dock få kalla fötter, jag vill nog bli timmerman egentligen... :S
// Anders
 
Jaha, då förstår jag.. Det handlar om att bygga om en uthus till ett bostadshus vilket är något helt annat än att bo i ett orenoverat bostadshus som är byggt av timmer, vilket jag gör.

Jag har många uthus av timmer men anser inte att det är byggnadsvård att renovera dem till moderna bostadshus. Om personen du skriver om inte vill ha sitt timmerhus för det ska byggas något modernt så kan de sälja huset för flytt till annan plats.

Här har du länkar till timmerstommar som flyttats och byggts om till moderna bostadshus:

https://www.byggahus.se/forum/losvirke-timmerhus/217552-flytta-en-lada-och-bygga-om-till-bostad.html

https://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/121984-timmerhus-200m2-pagaende-flytt.html
 
Redigerat:
Det brukar vara svårt att få fullgoda bostadshus av gamla uthus.
Dels vill ju djurfukten äta upp timret inifrån i gamla stall och fähus i synnerhet om de är av grantimmer. Dels är det helt olika tekniker att timra varme respektive kalla byggnader...... men en byggnad som har varit bostad och bagarstuga är ju timrad för att vara varm så den kan bli riktigt bra.

Anders....du har ett privat meddelande i din postlåda på forumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.