Nu vet jag. I stället för budgeterade 7000 kr för armering kommer denna att kosta 50000 kr. Dvs sju gånger mer. Så om ni undrar, 2800 kg kostar lite beroende på dimension c:a 50000 kr.
 
Hej alla!

Istället för att skapa en ny tråd väljer jag att posta här. Har fått följande offert:
Färdiggjuten platta för bostad inkl. utv. EL & VA, exkl. invändig el & vvs, L 400 grund, 300 isolering: 1 563:-/kvm

Är detta ett bra pris?
 
mothership skrev:
Hej alla!

Istället för att skapa en ny tråd väljer jag att posta här. Har fått följande offert:
Färdiggjuten platta för bostad inkl. utv. EL & VA, exkl. invändig el & vvs, L 400 grund, 300 isolering: 1 563:-/kvm

Är detta ett bra pris?
Låter helt ok, hör priser på mellan 2000 och 4000:-/m2
 
Mikael_L
FredrikR skrev:
Låter helt ok, hör priser på mellan 2000 och 4000:-/m2
4000:-/m2 låter i mina öron totalt vansinnigt.

Men materialet till en (normal) platta ligger på runt 800-1000:- /kvm.
Så 2000:-/kvm för färdig platta är inte helt orimligt enligt mig. Men redan där gör gubbarna sig en saftig timpenning. Dom blir inte direkt fattiga på det jobbet.
 
Mikael_L skrev:
4000:-/m2 låter i mina öron totalt vansinnigt.

Men materialet till en (normal) platta ligger på runt 800-1000:- /kvm.
Så 2000:-/kvm för färdig platta är inte helt orimligt enligt mig. Men redan där gör gubbarna sig en saftig timpenning. Dom blir inte direkt fattiga på det jobbet.
2000-2500:- menade jag, sorry.
 
Hej jag skriver här istället för att starta ny tråd. Ska gjuta platta för garage (35m2) samt dränera en sida på huset (ca 15m) fick en offert på detta på 190.000, detta känns för mig sjukt dyrt men det kanske är ett rimligt pris?

Mvh
Jeppe
 
Mikael_L
Låter spontant väldigt dyrt.

Men vi vet ingenting om förutsättningarna.
Jag antar att det är inkl allt!
Är det väldigt lite markjobb, och lättillgänglig arbetsplats osv så är det ohyggligt dyrt.
Men är det grymt mycket markjobb, mycket schakt, markförstärkning, fylle, pålning, sprängning, whatever, så är det kanske t.o.m ett fyndpris.

Du lär aldrig få en platta gjord för under, säg 1200:-/kvm, räkna hellre bortåt 1500:- - 2000:- /kvm, då bara materialet landar på nästan en tusenlapp/kvm. En firma som gör mycket plattor har väl lite rabatter på detta.

Jag tycker att de plattor jag fått veta priset på ofta har hamnat en bit över 1500:-/kvm om det har varit ganska lätta/ordinära markjobb och andra förutsättningar.

Men uppåt i pris finns det ju knappt någon gräns, om man har bestämt sig för att bygga på helt olämplig mark ;)


Du kan kanske be dem speca upp hur stor del av offerten som gäller för dräneringen resp plattan. Blir väl lättare att bedöma rimligheten.
 
Redigerat:
Jo får göra det, det är iaf specat 20 arbetstimmar totalt 21.000:-
 
Mikael_L
Så 190' totalt och 21' för arbete.

Hehe, 169' för materialet till en 35 kvm platta + 15 meter dränering. :D
 
Screenshot_2016-04-28-08-05-22.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser offerten ut.
 
Det är inte en rimlig offert enligt mig. Jag betalade förra året 158' före rotavdrag för en platta på 50 m2 inklusive markarbete, dränering, omdränering 8 m längs befintligt hus, golvvärme, avlopp, tappvattenrör, samt lite extra schaktarbeten. 125' efter rotavdrag, dvs arbetskostnaden var 66'. Nu var detta i Skåne så utvändig markisolering var inte aktuellt, men det kan omöjligt göra så stor skillnad.

Sen är det ju felräknat i offerten, 20 arbetstimmar a 531 kr blir inte 21'. Rimligtvis ska det stå 40 arbetstimmar. Men även det låter lite för arbetet som ska utföras. Mer rimligt vore det dubbla, dvs två gubbar som jobbar ca en arbetsvecka.
 
Mer än 3000:-/m2 ink markarbete bör det inte kosta.
 
Får in en till offert från en annan entreprenör till veckan, blir kul att se om det är någon skillnad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.