Hello.

Helt ny här. Har en fråga som jag hoppas kunna få hjälp med här :)

Jag o min mamma har köpt ett sommarhus på ca 25-30 kvm. Finns två hus till på tomten. Vi har nu haft som plan att bygga ut ett till rum. Ett sovrum. Efter kontakt med en snickare så började vi fundera i nya banor då det antagligen inte slutar där utan mer behöver fixas inom en snar framtid. Att riva skruttet o bygga nytt istället. Huset i sig är i dåligt skick o snickaren skulle ha 250 000 för ett extra rum. Dyrt tyckte vi.

Så nu... Nu kommer frågan!
Vad kostar det i stora slängar att få bygglov, riva, frakta bort skräpet o sen få upp en ny liten stuga. Atterfallshus?Vi tänker oss fortf ett litet då vi inte har massor med pengar, men med ett sovrum iaf o kök/ vardagsrum och inget fancy alls. Sommarstugevariant. Va tror ni? Nån med erfarenhet?? Är det deras gubbar som sätter upp eller fixar man "egna" snickare när man köpt. Ni hör!! Jag måste få hjälp ;)

Tack på förhand! :x
 
Litet blir ju väldigt dyrt per kvadratmeter.

Bygger man "sommarstugor" idag egentligen, alltså byggnader med liten eller obefintlig isolering och utan uppvärmning, man bygger väl "hus", och det är dyrt.

Det mest logiska är väl att behålla byggnaden och bygga en byggnad till, tex ett "Attefalls" det måste ju vara ett väldigt ruttet bygge om det inte fungerar att använda några månader på sommaren..
 
  • Gilla
Tessan1978
  • Laddar…
Ok. Så ditt tips är alltså att behålla huset (där kök o vardagsrum finns) men att bygga till ett på tomten. Ett av husen på tomten (bod och mulltoa) det absolut skruttigaste av de alla husen skulle man då kunna riva o sen där bygga ett attefalls. Fattar jag dig rätt. Måste bolla detta med nån känner jag. I stugan med kök/vardagsrum bångnar taket lite. Konstruktionsfel gissar jag. Luktar inte mögel eller så heller.
 
Urk, 250 för ett rum = rånad! Finns bilder så vi kan bedömma skicket? Hur stort sovrum behöver ni och är andra ytan tillräcklig för ert behov?
 
Nä inga bilder på stugan mer än "finbilder" där jag undvikit de faktiska felen. Ska dit nästa helg så får väl fylla på med bilder på felen då.. Ja tyckte också det va dyrt. O om stugan ändå är risig så kanske man isånnafall tjänar på att bygga nytt. 250 för ett rum är mycket pengar. Snickaren sa iof att han skulle fixa lite andra saker som också behövdes o ett fönster i nya delen då. Men kostar det nästan samma med nytt kan vi ju lika gärna ta det. Svåra beslut. Ska tillägga att vi köpte det billigt under utropspris så man kan säga att vi köpt tomten men gillar ju ändå huset lite helt klart
 
Allting hänger givetvis på hur man ska använda det och vilka pengar man har att tillgå, att bygga till är alltid dyrare jämfört med helt nytt eftersom det går åt mer arbetstid, att bygga till en redan skruttig stuga låter som ett dåligt alternativ, är allt man behöver just nu är ett "sovrum" eller två så är ju en friggebod med lite isolering ett billigt alternativ, och pengarna är ju aldrig bortkastade om bygger ett nytt hus/stuga senare så behövs ju alltid en gäststuga på ett sommartorp..
 
nu skriver du inte hur stort sovrummet skulle blu men man brukar räkna tillbyggnader ca 10 000/kvm för rum och ca 20 000/kvm för badrum. Så det låter som en dyr offert.
 
Se upp innan du river något. Ligger huset på fel ställe (strandskydd t.ex) så kanske du inte kan få bygglov.

Kolla in Sorselestugan. Där kan du köpa hela stugor till mycket lägre pris än snickarens enskilda rum.

Jag hade tittat på möjligheten att skänka bort överblivna hus på blocket. Billigt sätt att bli av med det om man har sån tur att någon vill ha det.
 
Jag är en sådan där trist typ som också har lite estetiska krav. Att bygga ut ett hus på 25 kvm med ett extra rum kanske går att få snyggt ... men jag har aldrig sett exempel i verkligheten på det. Att skaffa sig en privat kåkstad genom att smälla upp bodar och attefallshus på tomten har jag heller aldrig sett som något bra alternativ.
 
Tacksam för svar. Va inne o kollade där o det såg ju jättebra ut.
 
Lutar åt att bygga nytt. Tror som du skriver att det blir svårt att få snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.