Räkna med att varje lecaskift bygger 20 cm på höjden. Resterande höjd klaras med dubbelt hammarband. Lämpligt utförande av takstolen beror på taklutningen. Undvik taklutningar under 27 °. Ju högre desto bättre. Det kan vara lämpligt att ha samma taklutning som på resten av huset. En W-takstol (fackverkslösning) för den aktuella spännvidden och taklutning 27° kräver 45x145 mm C24 till högben och hanbjälke och 45x120 mm C24 till övriga delar. www.traguiden.se har exempel på lösningar. Beroende på hur mycket isolering du vill ha i vindsbjälklaget kan det vara lämpligt med högre dimension på hanbjälken. Låt högbenen gå ut minst 30 cm utanför fasadlivet och fäst en längsgående bräda på högbenens ändar. Yttertakpanelen skall gå ut en tumstocksbredd utanför denna bräda. Täta sedan till mellan takstolarna ovanför lecastenen med k-plywood eller råspont. Gör ingen ventilationsöppning vid takfoten. Det funkar inte med dagens isoleringstjocklekar. Det är enklast att sätta träpanel på gavelspetsen. Vilket som är snyggast får man nog vara på platsen för att kunna avgöra.
 
Funderar på tassalternativ 4 på denna bild för då har jag lite att gå på när det gäller var väggarna exakt hamnar? Och prefab fackverkstakstolar?

Vilket tassalternativ är enklast?

Vad betyder måtten i offerten som är inringade i rött?
Vad blir S1och S3 i mitt fall tegelväggensbredd? Eller tegelyttervägg + leca innerväggs bredd?

Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

takstolar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alltid bra med prefab takstolar om man har rätt mått och andra förutsättningar. Vid tassalternativ 4 blir det en låda. Man får se upp så det inte blir en samlingsplats för getingar mm. S1 och S2 tolkar jag som bedden på hammarbanden. Vinkel 1 och vinkel 2 är taklutningen för respektive sida. (Skall alltid vara lika, men en tillverkare ska naturligtvis vara beredd på avvikande mått.) H är höjden som man kan ange i stället för vinklarna. C är centrumavståndert mellan takstolarna. Bör vara 1200 mm.
 
Tycker det är helt rätt med att mura med lättklinker innanför teglet.
Jag har gjort likadant i ett badrum. Där murade jag med 15cm breda block med en luftspalt på ca 3 cm och fyllde den med lättklinkerkulo, en lösning som kommer hålla i många år. Därefter finpustade jag ytan med c-bruk (murade med b-bruk) och sen rollat tätskikt och sedan kakel.
Tips, i luftspalten går det utmärkt att dra slang för elen. Så slipper man fräsa spår efteråt.

Det bästa är också att låta allt vara färdig murat i ca 2-3 månader och sen efter det putsa. Putsar man för tidigt ökar risken för sprickor i putsen.

Skickar med en bild på vardagsrummet som jag gjorde likadant fast med 9cm block.

IMG_20160112_184704.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När jag snabbt räknar får jag ut att taklutningen nu är 45 grader kan det stämma?

Finns det nån riktlinje om vilken takvinkel jag bör ha?

Om jag väljer Tassalternativ 1 kan mått A vara hela regelns bredd eller varför är där inritat en linje att "skala av" regeln? Finns det nåt att vinna på detta?

Är det jättenoga när jag beställer prefab takstol att alla mått är på millimetern t.ex. spännvidden eller är det bättre att ta till några centimeter extra så jag har lite att gå på?

Du pratade innan om en bräda mellan takstolarna för att täcka hålet ovanför lecan kan denna bara spikas i hammarbandet då? Eller menade du att täcka in högbenen i takutsprånget underifrån?

S1 och S2 är alltså inte summan av innervägg + yttervägg? Blir det inte stabilast att fästa in hanbjälken med vinkeljärn i både hammarband på yttervägg och i hammarband på innervägg?

Andreas isoleringslösning med lättklinkerkulo hur är den jämfört med mina 10 cm mineralull? Är 10 cm cellplast ett bättre alternativ? Har tillgång till cellplast i udda mått så blir ju en del skarvar men kanske ändå ett bra alternativ?

Eldragningar i isoleringen mellan väggarna är ok?

Går det att bygga en egen lecabalk att lägga ovan ett fönster på 100cm lecabalkar verkar dyra?

Många frågor men enormt tacksam för engagemanget här!
 
Hur ska du klä väggarna bara putsa och måla?
 
Redigerat:
Om nuvarande takvinkel är 45°, så behåll den! Det är en perfekt takvinkel med lång tradition. Belastningen på taket blir mkt lägre. Vid tassalternativ 1 brukar man tunna av högbenet för att få ett nättare intryck.Inte nödvändigt men brukligt. Eftersom dina ytterväggar sannolikt inte är helt parallella bör du utgå från det största breddmåttet. Du måste göra öppningen ovanför lecan och mellan takstolarna tät så att inte fåglar och andra kan ta sig in där. Detta kan göras på många olika sätt. Takstolstillverkaren vill veta upplagets (=hammarbandets) bredd och den fria spännvidden för att kunna beräkna takstolens dimensioner. Inget hindrar att du även fäster takstolen i ett andra hammarband på lecaväggen. Jag tror att lecakulor är som lecablock ur isoleringssynpunkt. Du behöver dubbla bredden jämfört med mineralull. Det går bra med frigolit men mineralull anpassar sig bättre till utskjutande brukrester etc. Beträffande elkanaler i mellanrummet finns ju en viss kondensrisk om de ligger för långt ut i väggen. Jag skulle kolla med en erfaren elektriker. Visst kan man bygga en egen lecabalk om man armerar den och fogar ihop den på rätt sätt. Finns nog beskrivningar på nätet.
 
Ok vad skulle du säga är standardmått A för tassalternativ 1?

Om jag fäster takstol i både inner och yttervägg blir sammanlagt hammarband 50cm? Eller ska jag bara uppge ytterväggens hammarband till takstolstillverkaren? Är det onödigt att fästa i båda väggarna? Känns ju mer robust eller?

Har fått tak på spikplugg till bra pris funkar dessa även i leca?

Ok svårt ta reda på bredaste måttet efter som jag inte vill riva taket innan jag har nya takstolarna lång leveranstid o.s.v. Finns de nån risk att lägga på 5cm på måttet jag har vid gaveln så jag har lite att spela på och inte har en för kort takstol?

Går det att mura in 16mm flex/vp rör i horisontella fogen på leca?
 
A bör inte vara mindre än 7-8 cm. Man bör kunna fästa in en takfotsbräda där. Till tillverkaren skall du uppge måttet till ytterväggen, men det är absolut inte fel att fästa i båda. Spikplugg funkar i leca men du måste kolla med tillverkaren vilken last de tål i dragriktningen. Du kan väl mäta utrymmets största bredd inifrån. Låna en lasermätare om du inte redan äger en sådan. Lite marginal måste du ha på breddmåttet. Den horisontella fogen i lecamuren skall pressas ihop till ca 10 mm. Vissa typer av lecastenar har kanske spår som räcker. Annars är det lätt att fräsa spår i lecamurens utsida.
 
Såg på ett hus där man fällt ner takstolarna i den murade väggen istället för att lägga hammarband vilket är egentligen bäst/enklast? Hur sker i dessa fall själva infästningen?

Du skrev att skippa ventilation vid takfot. Menar du skippa masonit o.s.v. så ingen luft kommer in mellan isolering och råspont? Jag bör väl ventilera kallvinden i nocken med typ två ventilationsgaller?

Lite meckigt att mäta invändigt då där faktiskt finns innerväggar reglar + gips nu med som är i mkt dåligt skick. Därför är det svårt att komma åt att mäta. Är det bättre att ta till 10cm extra på takstolarna?

Första takstolen på gaveln hur monteras denna kant i kant med putsen eller innanför så man får plats med regelverk för ytterpanel o.s.v? Finns någon standard?

Funderar över invändigt ytskikt i sovrummet som kommer ha 3 väggar i leca bara putsa och måla dessa? Samt innerväggen som kommer vara gips... En fondvägg med träpanel kanske?

Vill ha det någorlunda enkelt och ekonomiskt.

Samma bekymmer i hall/tvättrum en vägg i leca och två innerväggar i gips. Tycker du jag skall kala tvättrummet också trots det också blir en genomgång ner mot sovrummet?

Går det annars att mura innerväggarna i 9cm leca och skippa träinnerväggar helt och hållet? Känns lite krångel att dra ner elen i lecaväggarna dock betydligt simplare att dra mesta elen i de reglade innerväggarna..?
 
Hammarband tycker jag blir lite mer ordning och reda. Takfotsventilation har med dagens stora isoleringsmängder visat sig skapa mer problem än den löser. Använd bara galler i gavlarna.Tidigare byggmetoder har fungerat endast tack vare ett betydande värmeläckage till kallvinden. Jag inser att det är svårt att mäta upp husbredden på ett noggrannt sätt. 10 cm tycker jag är lite överdrivet Försök skapa två parallella linjer som tangerar ytterväggarna och lägg på 5 cm. Första takstolen bör monteras kant i kant med putsen så att gavelspetsens panel hamnar utanför fasadlivet. När det gäller ytskikt är det mycket att ta hänsyn till. En aspekt gäller rumsakustiken. Målad puts dämpar ljud på ett bra sätt. Kan annars bli ett problem med små rum med hårda ytskikt. Jag tycker man skall sträva efter ytskikt som står sig över tiden. Jag tycker det är en bra idé med innerväggar också i leca. Att fräsa in elkanaler i leca är enkelt.
 
Ok glasfiberväv eller tapet på leca bredspacklar man då med vanligt spackel?
 
Kräver alla lecaväggarna armering eller räcker det med armering i 60cm lagret på ytterväggarna? Insidan leca som putsas funkar finja putsbruk c utan nät o.s.v.?
 
Frågorna tar aldrig slut..

Är det bäst att mura med 25 eller 20cm leca ovanför teglet?

Om jag köper U-block och lägger som översta lager kan jag då gjuta in någon form av beslag för att få infästningen av hammarband att gängas med t.ex mutter?

Hur brukar man göra med t.e.x foder m.m. kring en innerdörr monterad i leca på putsad vägg? Monterar man träreglar mot lecan som man sedan skruvar karmen i eller monterar man innerdörren direkt i lecan?
 
Novisfixaren skrev:
Frågorna tar aldrig slut..

Är det bäst att mura med 25 eller 20cm leca ovanför teglet?

Om jag köper U-block och lägger som översta lager kan jag då gjuta in någon form av beslag för att få infästningen av hammarband att gängas med t.ex mutter?

Hur brukar man göra med t.e.x foder m.m. kring en innerdörr monterad i leca på putsad vägg? Monterar man träreglar mot lecan som man sedan skruvar karmen i eller monterar man innerdörren direkt i lecan?
Vilken storlek på blocken du ska ha får någon annan svara på. Jag hade kört 20cm.

Fördelen med u-block är att det inte är några problem att fästa hammarbanden, så ja du kan gjuta in infästningar där.

Jag brukar bara näta puts som kommer bli utsatt för väder och vind. Alltså inte innomhus.

Jag hade inte bredspacklat lecan på insidan, mest för att jag inte kan få det jämnt och fint tycker det är lättare och sätta upp ribbor på väggen som beatämer tjockleken på putsen och dra av med en riktbräda eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.