själv kommer jag välja segel istället...
 
Fick en markis monterad i veckan, från Nordic Light storlek 5*3,1 meter, jag valde enfärgad grå dels för att synas mindre samt för att slippa "tivolieffekten". Kostnad 11.000:- monterad. Motor som tillval hade kostat 4500:-, känns lite som överkurs.
 
Vi har beställt en terassmarkis på ca. 6m bredd med 3,5 m utfall för några veckor sedan, den har dock inte kommit än, samtidigt beställde vi två fönstermarkiser på ca. 3,5 m vardera.
Vi beställde härifrån: www.sunoff.se, priset blev ganska exakt 20' för alla tre inkl. måttagning och montering.
Alla tre har kassett för att skydda den teflonbehandlade väven som vi valde i "vintervit" (opraktiskt, visst... ::) men ska passa till S1005-Y20R på fönsterfoder) enfärgad nyans med rak kappa, ska dock monteras utan kappa då jag tycker det är snyggast, men då kappan ingick i priset så fick den följa med, kappan är iof. bra mot lågtstående sol så behöver vi den pga. solen får vi montera på den i efterhand.
Terassmarkisen har en tippfunktion där man kan fälla framkanten i utvevat läge, bra vid kvällssol, motor köpte vi inte, utan får handveva, fönstermarkiserna manövreras däremot inifrån men via draglina, blev snål och köpte ingen motor till dem heller ;)

MVH//Christina.

*EDIT* Kvalitén från denna firma är mycket bra tycker jag, vi hade markiser och terassmarkis därifrån i vårt förra hus,de både såg ut och fungerade som nya då vi flyttade och då hade de suttit uppe i nästan 10 år(hade iof. inte vit,enfärgad väv där utan enfärgad i 'engelsk röd' ;)).
 
några tips från en gammal solskyddsmontör :p

vad gäller sol och vindautomatik så tycker jag personligen det är överkurs på allt annat än t.ex kontor.

man kör ut markisen när man sitter under den/har uppsikt över den, och in med den alltid annars, kvällar, nätter, när man är borta etc
en anledning är ju att det är ett stort "segel", och är det ngt markiser är känsliga för så är det stark vind, vet inte hur många markiser jag bytt armar på, efter att de blåst sönder.

motor är kalas om man inte vill/orkar veva, men lyx egentligen, jag har motor och fjärr vilket jag tycker är kalas, en fördel med fjärr är att man slipper dra el till knappen och bara behöver ström till motorn.

Perma är/var när jag jobbade det bästa märket!
jag har en enfärgad grå med aluminium takprofil, tak är att rekommendera om den sitter oskyddad.

Mvh
/Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.