Y
Idag bygger alla trädäck, och visst vore det fint att ha en gigantisk träaltan längst husets framsida.

Men jag tänker dels då att det är väldigt dyrt. Men även att det måste ju vara ett elände ifall man behöver dränera eller göra annat markarbete vid huset.

Har ni byggt några smidiga lösningar för lätt lossa altanen ifrån sina fästen och kunna lyfta bort ett helt paket, eller chansar ni era pengar på en engångslösning som sedan får sågas i bitar ifall något rör går läck eller kommunen får för sig att tvinga på er något nytt indraget i huset osv?
 
D
Jag rev en altan, dränerade om där och byggde ett uterum där istället (ett uterum gör ju att fuktbelastningen där minskar). Men om jag inte hade tänkt bygga ett uterum, så tror jag det nog hade gått att skruva loss de innersta brädorna i däcket och handgrävt där under (möjligtvis med lite problem eftersom det var fyllt med ganska stor sprängsten).
 
Rimligtvis ser man till att dränera först om det behovet föreligger. Dränerar man först så är sannolikt trädäcket ändå dax att byta vid nästa omdränering...
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Jag tycker nog att ett trädäck är ganska billigt så länge man gör arbetet själv. För t ex 30-40 kkr får man ett riktigt stort trädäck om man håller sig till normalt tryckimpregnerat virke.

Markarbeten och dräneringar är ju normalt sett något man planerar för i förväg så med lite planering så ser jag inte att den typen av åtgärder är något problem. Jag har också svårt att se att kommunen skulle börja tvinga folk att riva sina altaner för att dra in någon nytt i huset - vad skulle det kunna vara?

Att bygga trädäck är bland det roligaste byggprojekt man kan göra då det går snabbt och ger ett uppskattat resultat :)

/Krille
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Anslutning till kommunalt VA är tex en sådan sak som kan innebära innebära ganska stora ingrepp och med lite otur innebära att en altan behöver rivas upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.