Murarsnöre och en halvstor tuss som inte sätter sig av sin egen storlek.
 
Jag har kört med ett snöre som jag slog en rätt stor knut på. Men då hade jag möjlighet att mata på i ena änden och suga i andra.
 
Frigolitbit och tunnaste lättaste sytråden. Sen drog jag in grövre snöre och sen drog jag i kabel. Puh!
 
Har ni dåliga dammsugare eller otäta rör???

Jag körde med vanligt persiennsnöre utan tuss, det gick direkt. Man ska bara se till att fästa andra änden väl :D
 
  • Gilla
Mattsan33
  • Laddar…
Jonas L 84 skrev:
Har ni dåliga dammsugare eller otäta rör???

Jag körde med vanligt persiennsnöre utan tuss, det gick direkt. Man ska bara se till att fästa andra änden väl :D
Nä jag valde och köpa något skräp till slang på Bauhaus så lite läckage ingick från början
 
Och visst kan man undra lite, jag har ALDRIG under mina många år varit med om att behöva en dammsugare för att få igenom trådarna. Och då har jag dragit många tiotusentals meter och om man räknar in mina "kolegor" så handlar det om många hundratusentals meter :confused:
 
elmont skrev:
Och visst kan man undra lite, jag har ALDRIG under mina många år varit med om att behöva en dammsugare för att få igenom trådarna. Och då har jag dragit många tiotusentals meter och om man räknar in mina "kolegor" så handlar det om många hundratusentals meter :confused:
Inte jag heller när jag jobbade i branschen. Men vi använde tryckluft en gång för att blåsa kabel genom slang, räknas det? ;)
 
Murarsnöre och en tuss plastpåse, skickade in i en pem slang kunden grävt ner som elrör. ~50m gick som hejsan
 
Vid långa sträckor kan jag förstå, men det blir det ju aldrig vid vanliga elinstallationer i bostäder. Sällan över 10 meter och skulle det bli bort emot 20 m sätter man hjälpdosor.
 
elmont skrev:
Och visst kan man undra lite, jag har ALDRIG under mina många år varit med om att behöva en dammsugare för att få igenom trådarna. Och då har jag dragit många tiotusentals meter och om man räknar in mina "kolegor" så handlar det om många hundratusentals meter :confused:
Prova med Bauhaus billigaste slang och någon tvär böj på det så kommer dammsugaren bli din bästa kompis. Slangen flaxar som en gummisnodd.
 
elmont skrev:
Och visst kan man undra lite, jag har ALDRIG under mina många år varit med om att behöva en dammsugare för att få igenom trådarna. Och då har jag dragit många tiotusentals meter och om man räknar in mina "kolegor" så handlar det om många hundratusentals meter :confused:
Jag har tvingats till detta då en befintlig VP-rörsdragning hade så många vinklar och böjar att dragwiren inte gick igenom. Körde med vanlig hushållstråd (utan något i änden) och den åkte igenom på någon sekund trots att avståndet totalt var närmare tio meter. Men det var trots detta inte lätt att få igenom trådarna utan det krävdes ett rejelt ruckande fram och tillbaka i flera böjar.

Har även en telefontråd som uppenbarligen drogs innan väggen sattes igen i huset, den går inte ens att få ut ur röret. Har provsugit och det fungerar så det har nog inte delat på sig i alla fall...
 
Suhagg, det är knappast slangens fel att någon gör tvära böjar och fäster slangen för dåligt. Det är den som dragit slang/rör som ska "lastas" ingen annan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
elmont skrev:
Suhagg, det är knappast slangens fel att någon gör tvära böjar och fäster slangen för dåligt. Det är den som dragit slang/rör som ska "lastas" ingen annan.
Fast jag måste ändå säga att Bauhaus ljusa slang är fullständigt värdelös så jag förstår TS. Visst, VET man att den är dålig får man tänka till lite extra och vara mer noggrann men förlägger man den som vanlig slang blir det riktigt kasst.

Jag har lyckats köra en vanlig plastfjäder rakt igenom en skarp böj. Det hade aldrig gått med en normal slang. Kunden lärde sig två saker, köp riktigt material och gör ordentliga böjar. :)
 
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.