Vi bor i ett radhusområde med 100-tals radhus där alla hus ser olika ut (olika färger, olika fönster, etc).

Vi behöver nu renovera fasaden. Det är träfasad idag och vi skall helt enkelt byta till nya träplankor.

Kommunen kräver dock bygglov för detta, oavsett om vi väljer ny färg eller tar liknande som är i dag.

De säger också att det krävs bygglov för att byta fönster.

Har kommunen rätt att kräva bygglov godtyckligt, för att exempelvis byta träplankor eller har de någon lag att förhålla sig till så vi faktiskt kan byta utan bygglov? Ingen annan i området tycks ha sökt bygglov för exempelvis färg- fasad- eller fönsterbyten. Spelar det någon roll att andra då har gjort dessa ändringar utan bygglov (typ att det blivit någon typ av praxis att det inte behövs?)

Hur hade ni gjort, hade ni sökt bygglov både för fasad och fönster eller kört på som alla andra?
 
Är det inte bara en missuppfattning i ordet "byta fasad" som uppstått. Där handläggaren har uppfattat "byta" som ändra till annat material eller utseende.
För att renovera fasaden med exakt samma panel och färg kräver inte något bygglov. Inte heller ett fönster byte till exakt samma fönster i samma material och färg.

Note: Sök lite på Boverkets hemsida så hittar uppgiften om att du inte behöver bygglov för att renovera fasaden till samma utseende som den redan har.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sans rival
  • Laddar…
Jag tror inte det. Jag fick först svar att bygglov krävdes vid färgbyte och fönsterbyte (även till samma typ av fönster). Frågade då "om vi skulle byta träfasad men behålla samma färg som tidigare?" Och fick svar att bygglov ändå behövs.

Spelar det någon roll om jag vänder på plankorna till lodrätt (de är vågrätt) idag? Alla hus (även i samma längor) har olika färger som valts efter renoveringar utan bygglov. Jag bör dock ändå söka bygglov för eventuellt färgbyte men inte för enbart brädbyte?

Det är idag träfönster, då bör jag ändå kunna byta till nya träfönster utan bygglov? Gäller det även om jag byter så att det exempelvis blir ett stort fönster där det idag är uppdelat i två (det blir dock samma mått i själva stommen. Jag tänkte också byta till vita (från svarta) fönster. Bygglov?

Det här är ju fan Sverige i ett nötskal. Så omständlig jävla byråkrati.Varenda hus är olikt nästa, ändå skall det hållas på och krångla så fruktansvärt för att jag skall fräscha upp ett hus som annars förfaller. Jag har redan skjutit upp det ett år för att jag inte orkat ta tag i tillstånd, ritningar, planer, etc.
 
Om vi börjar med detta: Bara för att andra gjort saker utan bygglov, blir inte det du ska göra mer "lagligt" utan bygglov.
Hade du som tidigare skribenter sagt, enbart bytt panel till en likvärdig utseende och färg och lika fönster, ska det inte krävas bygglov. Men nu vill du ju tydligen ändra utseende på paneler ( stående till liggande ) även ändra utseende på fönster. Allt detta kräver ju bygglov, inge krångligt med det.
Så antagligen söker du bygglov för det du ska göra och sen sover gott på nätterna, eller så gör du bytet utan lov, med risk för allt som kan komma efter.
Reglerna finns ju och ska ju följas av alla. Hur vet du att dom andra inte sökt bygglov och fått det godkänt för dessa ändringar som don har gjort?
Mvh
 
perra i skogen skrev:
Om vi börjar med detta: Bara för att andra gjort saker utan bygglov, blir inte det du ska göra mer "lagligt" utan bygglov.
Hade du som tidigare skribenter sagt, enbart bytt panel till en likvärdig utseende och färg och lika fönster, ska det inte krävas bygglov. Men nu vill du ju tydligen ändra utseende på paneler ( stående till liggande ) även ändra utseende på fönster. Allt detta kräver ju bygglov, inge krångligt med det.
Så antagligen söker du bygglov för det du ska göra och sen sover gott på nätterna, eller så gör du bytet utan lov, med risk för allt som kan komma efter.
Reglerna finns ju och ska ju följas av alla. Hur vet du att dom andra inte sökt bygglov och fått det godkänt för dessa ändringar som don har gjort?
Mvh
För att slippa bygglov var jag beredd att ha oförändrat utseende efter renovering men även det krävde tydligen också bygglov enligt kommunens handläggare.

Jag har pratat med grannar och även begärt ut tidigare sökta bygglov för att kunna använda dessa som bas i min ansökan. Inga sådana handlingar finns så alla har ändrat efter eget önskemål. Husen har funnits i runt 50 år och har ursprungligen ett gemensamt bygglov.
 
O
Börja med att kolla vad som står i DP... Annars är det bara att söka bygglov.... Du behöver inte ha några argument för att söka bygglov. Det räcker med att skriva vad du ska göra. Argumenten kommer sedan om du måste överklaga bygglovet.
 
Det är mer det här med att man måste göra en skalenlig ritning (som jag förstått att man måste göra?) och sånt som irriterar. Jag är oduglig på sådant men får väl anlita någon arkitekt eller liknande.

Jag får nog åka in och prata med kommunen för att få klart i vad som gäller.
 
Redigerat:
Du behöver inte göra en skalenlig ritning. Det är bara att skicka in samma ritning som finns hos kommunen för det bef. bygglovet.

Att du skulle behöva bygglov för att renovera en fasad låter väldigt konstigt. Måste vara ett missförstånd på endera sidan. Fönster kan ju vara lite knepigare, för exakt likadana fönster går knappast att hitta idag. Men bygglov för fönsterbyte handlar väl mera om man måste ändra storlek lite, eller sätta bredare foder eller ngt. annat som ändrar utseendet.

Det finns enstaka områden med högt kulturskyddsvärde, där detaljplanen är väldigt hård. I ett sådant område får man ex. inte hänga upp en ny brevlåda utan bygglov. Inte ta bort en buske i trädgården, nästan så det krävs bygglov för att klippa gräset. Men det är som sagt en ovanlig nivå.
 
Förlagan var dålig och jag är tveksam till om samma går att använda igen. Jag vill minnas att jag läst på kommunens hemsida att ritningar skall vara skalenliga, men det kanske bara gäller ny- eller ombyggnad?

Kommunen hävdar faktiskt i någon ny utredning att området har någon typ av kulturhistoriskt värde, av någon konstig anledning. Det blir dessutom komiskt med tanke på hur var och vartannat hus har förändrats.

Förresten, tack för alla svar!
 
Jag har också haft nästan samma diskussion med Sthlms stadsbyggnadskontor.

Jag frågade om jag behövde bygglov för att måla om huset i en ljusare gul ton än den jag har idag. Först fick jag svar att det gick bra att göra, eftersom det inte var en "väsentlig förändring av fasaden". Nästa dag fick jag ett nytt svar från en annan handläggare; och då var det nej; eftersom dom inte kunde avgöra hur stor skillnad det var på den gula färgen!

Då lackade jag ur och mailade det första svaret till den andra handläggaren och fick ett gäng följdfrågor; bland annat var jag bodde, i vilket område, vart på gatan mitt jävla hus stod! och några till. Jag ruttnade rejält och ifrågasatte vederbörandes kompetens... Då fick jag svar att dom ville kontrollera om mitt hus stod i ett kulturhistoriskt område eller nåt liknande. Jag svarade på frågorna och fick svar tillbaka att det var ok att måla om hushelvetet i den gula ton jag ville, enligt första handläggarens svar. Ursäkta mitt språk, men jag får fan puls när kommunen ska styra minsta lilla jävla skitsak.

Om jag var du, och du hade tänkt byta fasadbrädorna och målat om huset i samma färg, hade jag bara gjort det. Utan att fråga, eftersom huset inte byter utseende. But that´s me...
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
O
Jag har svårt att tänka mig att det kan behövas bygglov för att renovera fasaden... Såvida du inte gör någon förändring så som liggande panel eller annan färg. Så vid närmare eftertanke.... kör på...

Att göra en skalenlig ritning behöver inte alls vara så svårt... papper och linjal...
 
Vanbeasten skrev:
Jag frågade om jag behövde bygglov för att måla om huset i en ljusare gul ton än den jag har idag.
Jag skulle nog inte ha kommenterat att det inte är samma nyans. Utan mer: Målar om det gula huset med gul färg. Det kan man väl inte behöva bygglov för. Och vem har koll på exakt vilken nyans det var från början. Såvida det nu inte är ett hus i någon extrem miljö, typ granne med skansen.
 
Ska putsa om huset till sommaren. Från nuvarande vit färg till kolsvart puts. Höganäs kommun kräver inte bygglov för detta.
Bebyggelsen är blandad i området färg- och materialmässigt och det är inte inom riksintresse.
 
hempularen skrev:
Jag skulle nog inte ha kommenterat att det inte är samma nyans. Utan mer: Målar om det gula huset med gul färg. Det kan man väl inte behöva bygglov för. Och vem har koll på exakt vilken nyans det var från början. Såvida det nu inte är ett hus i någon extrem miljö, typ granne med skansen.
Lätt att vara efterklok. Det stod så konstigt på deras hemsida och eftersom jag ville ha koll på läget och hålla mig till reglerna var jag ju tvungen att fråga.

Jag har inte målat om huset än... jag väntar tills jag behöver tak och byta fönster också. Då gör jag om allt på en gång och river av allt i ett bygglov.
 
Att byta gamla brädor till nya likadana i samma färg kräver INTE bygglov och inte heller bygganmälan, bu gör ju ingen förändring. Om man inte ändrar finns inget att anmäla.
Om du byter paneltyp (eller vänder dem 90 grader) kan det behövas. Om du byter färg kan det behövas, men det bör räcka med en bygganmälan. Fönsterbyte behöver heller inte anmälas om du byter till likadana i samma storlek.

De måste ha missuppfattat dig och trott att du menar ändra istället för renovera när du sade byta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.