hej hopp

min osorterade hjärna skapar ibland tokiga tankar...

finns det någon anledning till att man inte kan köra diamantkapskiva i en cirkelsåg från typ clasan?

Någon som har provat, eller kan avfärda det på annat sätt?
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
...fast varför...... ::)
 
Möjligen av samma anledning som hundar slickar sig på...

Eller blev nivån lite låg nu möjligen???

Jag fick tanken, vet inte vad jag skall med den till, men vill veta om det går, för någon gång kommer jag att behöva det!

Därför!
 
Klart det går!
Varför skulle det inte gå?
Vilken eminent idé när man ska kapa kakel-klinker och har kommit till dörrhålet-duschen-väggen eller nå´t annat j-a ställe som måste exaktkapas och som vanligt, naturligtvis har man höpt exakt så många plattor det går åt av ren snålhet, vad annars?
Det här är helt i min stil, om du visste så många "udda" lösningar jag hittat på genom åren. Gränsen mellan den stora succén och det ultimata fiaskot är hårfin, men det vet man inte förrän efteråt.

"Framgång är konsten att göra misstag när ingen ser."
 
  • Gilla
ninjaharry
  • Laddar…
Ok, jag förstår. Ett skäl så gott som något.

När jag skulle kapa tiomiljoner takpannor funderade jag över att använda både byggsågen och Boschkapen men det föll mest på att jag inte hade lust att sabba sågborden med stenskrap. Klingor gick nog att hitta.

Fast jag undrar om varvtalet blir i närheten av lämpligt? Vinkelslipar (som vi andra använder) brukar ju snurra rätt fort....

;)
 
Små golv-väggsågar, dvs. diamantkapar snurrar med 1400-3000 varv så det är inget problem.
Jag byggde en golvsåg, visserligen med 400 mm klinga och körde den med en 1400 varvsmotor på 1/3 hästkraft och det gick skitbra så en vanlig handklinga ska bara funka. Det är inte varvet som är avgörande, det är matningshastigheten då det är slipande avverkning.
 
MathiasS skrev:
Ok, jag förstår. Ett skäl så gott som något.

När jag skulle kapa tiomiljoner takpannor funderade jag över att använda både byggsågen och Boschkapen men det föll mest på att jag inte hade lust att sabba sågborden med stenskrap. Klingor gick nog att hitta.

Fast jag undrar om varvtalet blir i närheten av lämpligt? Vinkelslipar (som vi andra använder) brukar ju snurra rätt fort....

;)
Iofs för sent, men sätt en masonitskiva på bordet...

Och jag sa ju att det fanns användningsområden ;)
 
Nix skrev:
Iofs för sent, men sätt en masonitskiva på bordet...

Och jag sa ju att det fanns användningsområden ;)

Jo jag tänkte på detta med masonitskivan. Men att montera vattenkylning på FinBoschen kändes inte rätt. Så det blev såhär istället:

PICT1376.jpg

En intet anande Ferm fick lägga sig på operationsbordet....
 

Det går aldeles utmärkt att köra diamantklinga i cirkelsåg.

Vi använder en Festo cirkelsåg med diamantklinga för att kapa 30 mm granitbänkskivor "ute på fältet".

Raka snygga snitt om man använder Festos styrskena.
Med andra ord klart bättre än att använda en vinkelslip med diamatklinga. (Dock ej lika bra som våtsågnng förstås)

Men, du behöver oftast en adapter då diamantklingorna har större hål än klingorna till cirkelsågar har.

MvH
Thorsten
 
  • Gilla
Therese von Hackwitz
  • Laddar…
Vad häftigt med vapenvård du måste ha fått för att återställa Feston till ursprungligt skick efter allt stendamm :surprised:
 
He he he...

Nääää då!

Jag använder den bara för sten. Blåser av den då och då men det räcker.

Kanske en följd av att det är en kvalitetsmaskin? ;D

MvH
Thorsten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.