Jag har en fundering att öka isoleringen på min tankar.
Det är 2st Borö TIP1000L.
Jag hade tänkt att göra en låda runt tankarna och fylla utrymmet med Cellulosaisolering.
Behöver jag ta bort den gamla isoleringen?
Att flytta ut tankarna från väggen blir för meckigt så det skippar jag.Finns det någon nackdel med att det kommer bli mindre isolering mot väggen där det bara blir orginal isoleringen"110mm minerallull"
Jag skulle kunna öka isoleringen med ca 35cm ovanpå tanken och 40 cm framför och på sidan om tanken
Tacksam för förslag och fler idér
 
  • MEDIUM25.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag utgår från att du har isolerat rören vid det här laget, annars känns det ju ganska meningslös ;-)

En annan tanke är att byta ut orginalisoleringen mot PUR då det vad jag förstår har bättre isolerande egenskaper.
 
Isolera som du tänkt, mycket bättre kan det inte bli. Och isolera rören noga!!
 
Jag håller med, det går bra att bygga utanpå, om det får plats. Jag hade några dynor till trädgårdsmöblerna, som blivit fuktiga. Jag lade dem ovanpå tankarna, för att torka. Några dagar senare var det riktigt varmt och gott mellan tank och dyna.
Härmed proklamerar jag inte nödvändigtvis att stoldynor är bra att isolera med, men det märks att mer isolering gör skillnad.

Byta isoleringen till PUR är inte rimligt. Jag har PUR-isolering, men den måste träs på innan man kommer dragande med rör, termometrar, elpatroner och liknande.
 
Rören är isolerade redan.Bilden är gammal.
Behöver man ha något mellan isoleringen och betong väggen?
Det är ytter väggar.
 
Hur hade du tänkt göra vid c-pumpen och CBJ:n ?? Tror inte de kommer att "trivas" inne i isoleringen....
 
Hade tänkt att göra en låda till dom.

Lika med el patronen som ska flyttas upp ett snäpp :(
 
Andreas_Hansson skrev:
Rören är isolerade redan.Bilden är gammal.
Behöver man ha något mellan isoleringen och betong väggen?
Det är ytter väggar.
Du behöver inte ha nåt mellan isolering och vägg. Däremot kan man sätta en skiva med ett par cm luftspallt till ytterväggen för att på så vis få in värmen som läcker genom isoleringen. Men tror inte vinsten är mätbar...

Fler ideer:

Isolera med flera lager mineralull, gör en regelstomme i 2"2 och klä med gips, spackla inte skruvarna ifall du vill "titta in" längre fram.
 
Med tanke på temperatur- och fuktväxlingar på sådana väggar kan det vara en god idé att ha en luftspalt. Det är sällan bra att sätta något tätt på väggarna, speciellt inte om det är källarväggar.
 
Jag hade tänkt så här.
Gör som matss säger en regelstomme,Klä med mdf.Jag har ved inkastet brevid tanken så det lär palla lite stötar.

Sen fyller jag utrymmet med Cellulosaisolering. Jag såg att slipperman hade gjort så.

Tankarna står redan mot väggen så jag kan nog inte få dit någon luftspalt.
Väggarna verkar dock vara torra så det tror jag inte är något större problem.

Är det bara att plocka ur termometrarna och stoppa dit sådana med sladd?

 
Om inte annat så kan du sätta isoleringen på själva toppen av tankar - finns gott om plats och gör mest nytta ;)
gaia
 
En liten tanke om finlir: Läckagevärmen tar sig ut från tanken med ledning och konvektion. Nu har du en isolering med ett ytterskal och en skarv högst upp runt kanten och röranslutningarna. Varmluft vill uppåt och kvalitén på den befintliga isoleringen beror både på tjocklek och hur stilla luften står. Jag har sett en exempelbild från en IR-kamera med och utan täta skarvar. Mycket uppmuntrande. Du bör täta befintliga skarvar i ytterskalet mycket omsorgsfullt. Småspalter kan man täta med lite skum.

Om källarväggen: Om du bara fyller på med isolering i befintliga luftvolymen mellan skalet och väggen kommer väggen att värmas upp aningen mer än nu med de trots allt små förluster som tar sig ut. Då blir väggen varmare i rummet mot tanken och kallare utanpå. Det uppstår en fuktvandring från varmt mot kallt. Jag kan bara se det som positivt under förutsättning att ytterväggens yta kan släppa ut fukt (pordränisolering etc?). Om du skulle skapat en luftspalt som ventileras blir väggen kyld till rumstemperatur och när tanken har ytterst lite läckage kanske det åtminstone på sommaren är varmare ute än inne. Då drar du fukt in genom väggen mot källaren.

Mera finlir: Har varit och tittat på en 750 liters tank i ett hus byggt 1931. Taket upp till köket har en sorts slagg och är tjockt, cirka 42 cm (!). Här hade de kapat ur en ruta 2,5x2,5 m mellan golvreglarna (en golvregel ligger alltså innanför den nya isoleringen rakt över tanken) och tagit bort all isolering upp till kökets golvspånplatta. Satt en tunn 45 cm isolering på spånet och 13 mm gips i lådan (tak och i sidor). I köket märks inte detta alls enligt ägarens hustru.
Sedan var tankens isolering kompletterad med stenull och tunn gammal korrugerad alplåt (popnitad) i svepet och en platt MDF på taket och som dragstopp uppåt flera omgångar med tunn svart bastuplastfolie (!). Man kan sticka upp skallen i spalten och titta in i spalten mellan golv och tanktak. Nu var tankens 90 mm PUR alltså totalt PUR plus ull uppe i 45 cm i sida och nära 60 cm uppåt. Nu var det enda mätbara läckaget neråt mot golvet där det var 3 grader varmare än i rummet.
 
  • Gilla
Utlida15
  • Laddar…
Källaren är helt oisolerad och rätt bra dränerad tror jag. Det kommer inte in någon fukt vad jag kan se ialla fall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.