Hej

Är det någon därute som har erfarenheter av "Elektronisk Skadedjursbekämpning"?
Typ Top Stop från Soveco... se www.musfritt.nu

Fungerar det verkligen??

-Hannu-
 
Förra året verkade vara ett riktigt gnagarår i mina trakter, det knaprades och sprang mest överallt i väggarna nä hösten kom. Råttfällor samt två elektroniska musskrämmor införskaffades. Efter 6 fångade möss så blev det tyst i huset.

1 månad senare så bestämde vi oss för att ta hand om en halvt ihjälfrusen sommarkatt trots kattallergi i familjen. En kattlucka monterades i det vidbyggda garaget. När vår garagekatt repat sig efter två veckor började det ligga råttrester överallt i garaget och eftersom det var under köldperioden förra vintern så gick katten inte ut i onödan, så de flesta av dess bör ha kommit innifrån huset.

Kontentan av den här utläggningen är nog att nja, det kan fungera men inte alls jämfört med en riktig katt.
 
Har inte Topostop utan en Silverline
http://www.miljocenter.com/
Den funkar inte hos oss! Mössen dansar tango under diskbänken en halvmeter från skrämman! Numer har jag uppgraderat musskyddet till två vassa katter som ännu bara är ungar men som jag hoppas ska bli riktiga killercats!
 
Hmmm.....
Tack för tipesen co och Sne4.
Det låter som jag måste skaffa katt :)
Det tråkiga är att jag är allergisk mot katter.

Nåja.... jag har införskaffat en sån där Topostop och så fort jag har installerat den så
ska jag informera om hur det har gått.

Har nämligen möss/råtta i trossen mellan övervåning och bottenvåning. På nätterna hör man hur de gnager och härjar runt i trosen. Skitjobbigt!!

-Hannu
 
Har du råtta/mus inne nu??? De brukar ju annars ta sig ut på vårkanten! Du har inte byggt om eller gjort några andra åtgärder som stängt inne det lilla vidriga odjuret? En gång när vi trott oss få ett läckage på avloppstammen kröp min man in i krypgrunden på vårkanten. Sedan slarvade han med att stänga luckan och in kom mössen - då stängde han luckan ordentligt. När mössen fortfarande härjade runt inne långt fram i maj öpnnade vi luckan igen och sedan försvann de!
 
Javisst!!
Visst är det konstigt? Trodde först inte på sambon men när hon började väcka mig på nätterna när det härjades som värst så blev jag övertygad. (om att de var tebax) se nedan.

Upptäckte i Januari att möss/råtta hade varit och härjat runt under diskbänken.
Vi lyckades fånga en råttunge i Feb i råttfälla (under diskbänken). Sen så vart det slut med springet under diskbänken ett tag. Sen efter ca 3 veckor så började springandet i trossen i stället höll på några veckor men inga spår efter möss/råtta under diskbänken och ingenting i råttfällan. Sen så blev det tyst igen och jag trodde, precis som du skrev, att de äntligen hade lämnat huset för sommaren.

Har försökt med både råttfälla och råttgift (under diskbänken) men råtfällan är tom och giftet orört.

Byggt om??
Lagt om golvet i köket :-?
Men då kan jag väl inte ha stängt in dem??

-Hannu-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.