Hej!
(Mitt första inlägget på byggahus.se)

Jag är nybliven husägare till en villa från 1928 där det nu ska ske ett pannbyte.
Idag står det en lastgammal ctc kombi panna och den ska ersättas av en beg Nibe vedex 3000 med tillhörande acktankar på 3x500l. Jag är nu i full färd med att placera in mina isolerade acktankar där oljetanken tidiagre stått.

Frågan är om det finns några regler för vad man får ha i pannrummet?, jag tänkte nämligen sätta en 10cm frigolits mellan tankarna och den gjutna ytterväggen.

Samt om det finns någon regel hur nära från pannan som veden får förrvaras?

Mvh Peter





 
Du får säkert ha frigolit i pannrummet även om det är dumt av två skäl:

1. Även om det isolerar lika bra som mineralull teoretiskt är det väldigt svårt att få det lika bra som med mineralull. Detta pga att frigoliten är stum och inte fyller ut utrymmet helt. Det blir även glipor i skarvarna.

2. Brandrisken, det är mycket brännbart material om det skulle börja brinna...
 
ok
Det var ur brandsynpunkt som jag tog upp frågan.

Jag var lite osäker mot att lägga mineralull rakt mot yttervägg men det kanske är obefogat?!?

Tankarna är ju isolerande med galvad plåt runt, men jag tycker ändå att det borde förbättra funktionen jämfört med att ha en luftspalt.
 
Ja det är ingen fara att lägga mineralull direkt mot väggen. Får du nån fuktvandring går fukten från varmt till kallt. Dvs genom väggen och ut i marken.

Känner man på tanken märker man att plåtarna blir förvånansvärt varma. Dvs tankarna fungerar som element!! Så mer isolering är inte fel, gärna uppepå och på framsidan också.
 
Uppfyller ditt pannrum kriterierna för en brandcell lägst IE30 (typ dubbelgips med förskjuten skarv etc)? Finns det några lokala krav hos din kommun att anmäla pannbyte och därmed också klargöra uppfyllnaden av brandskyddskraven på pannrummet? Där skulle i alla fall jag börja fundera för att inte få några obehagliga överraskningar.

Lite frigolit är nog inget problem ur brandsäkerhetssynpunkt men jämför bara då med förvaringsregler för bensin (10 liter för husbehov).
 
BBR säger att panna över 60 kW placeras i pannrum, under 60 kW=inget pannrum.
Då gäller "bara" de grundläggande reglerna om eldstäder: avstånd till brännbara material, underlag, eldstadplan mm.
Gå in på Boverkets hemsida, där står allt du behöver veta.

Men frigolit skulle jag inte ha i närheten även om det är tillåtet, skulle det ta eld bildas en tjock, svart giftig rök. Isolera med mineralull!
 
Fotografen säger att panna över 60 kW placeras i pannrum, under 60 kW=inget pannrum.
Då gäller "bara" de grundläggande reglerna om eldstäder: avstånd till brännbara material, underlag, eldstadplan mm.
Gå in på Boverkets hemsida, där står allt du behöver veta.
quote]
Du verkar insatt i vilka regler som gäller :), har läst på boverket och om brandskyddslagen utan att hitta svar på min fråga... :-?
Kan sotaren (branskyddstekninkern) kräva att sätter en dörr till mitt "pannrum" (eller vad det räknas som)????
Förutsättningarna är en Vedpanna på 33kW som istallerades 1992, i rummet som ligger i källaren har det förmodligen eldats lång tid tillbaka eftersom där finns en gammal stor bakugn som är byggd med huset år 1941.

I rummet finns inget brännbart..betonggolv, putsade stenväggar och gipsat i taket. Pannan står längst in i hörnet och det är ca:4,5m till "dörrhålet", i angränsade rum där utanför finns det trätak (vilket dom anmärker på). Det har aldrig suttit någon dörr där och kommer att bli ett stort projekt att få dit en pga. olika omständigheter.
Fick en anmärkning 1:a vid brandskyddskontrollen  för snart 2 år sedan på denna avsaknad av dörr, fick även en 2:a pga. uppbyggnaden av eldningspipan nere vid anslutning till bakugnen. Det är fixat med insattsrör och besiktigat..dörren fixar du vid senare tillfälle sa han bara då?!. Sotarna har inte anmärkt på någon dörr efter detta heller. Men nu är det dags för brandskyddskontroll snart igen...och ingen dörr har jag satt dit..vill inte ha någon dörr där.

Ursäktar trådkapningen.... :), hänvisa gärna till länkar.
/danso
 
Nu är vi inne på sotning och brandskyddskontroll, då är det räddningsverket som gäller!
Regler för brandskydskontroll finns här: http://www.raddningsverket.se/Util/getRSDoc.aspx?id=326

Där står bla annat att brandskyddskontroll sker enligt de regler som gällde när anläggningen togs i bruk, dvs 1992. Installerades hela värmeanläggningen då eller var det pannbyte?
Jag vet inte på raken vilka regler som gällde 1992 men nu gällande BBR finns här: http://www.boverket.se/upload/publicerat/bifogade filer/Boverkets byggregler/bbr12/bbrfulltext.pdf

Läs avsnitt 5:4, sid 89 och franåt:
5:41 , omgivande ytor av brännbart material ej över 85 grader, dvs tillräckligt långt bort. (Vilket även gäller taket!!)
5:421 , panna över 60 kW i pannrum.

Det gäller här att inte vara "vårdslös" med ordet, begreppet, "pannrum"; står det tex "pannrum" på ritningen till ett bygge gäller pannrumsreglerna (sök på pannrum i bbr-dokumentet) även om det kanske inte ens finns någon panna där!
Frågar sotarn efter pannrummet vid brandskyddskontrollen svarar man "jag har inget men pannan står i källarn",(förutsatt att den är under 60 kW, då!!) så har man, på gott och ont förvisso, lagt ribban.

Sedan är det förvisso också så, om du läser hela brandskyddskontrollreglementet (skilj här på regler och allmänna råd!!) att sotarn även ska ta en liten helhetstitt, dvs att om det skulle vara osedvanligt ostädat, lågt i tak etc så kan han föreskriva tex en klassad dörr. Detsamma gäller även vid nybygge om det tex tar lång tid för brandkåren att anlända.

Om inget av ovanstående gäller ditt rum där pannan är placerad har jag svårt att se att sotarn kan kräva en dörr vid brandskyddskontroll, det gäller bara att tala om det för honom på ett sådant sätt att han inte sätter taggarna ut...

Tänk även på att svensk bygglagstiftning inte är retroaktiv, det som gällde när det byggdes gäller än idag för just den byggnaden, förutsatt att det inte sker någon större ombyggnation och att det inte är direkt brandfarligt, då kommer lagen om skydd mot olyckor in...

Brandskyddskontroll är myndighetsutövning, och då måste man följa de fastställda regler som finns, inte hitta på egna...lycka till med sotarn och hans svartkonster!
 
:)Tackar så mycket för svaret, ska läsa på det där.
Hela anläggningen utom murstock/skorsten kom till 1992, dvs. vedpanna, acktankar, radiatorer och rör. Dock har jag kopplat in en tank till och en laddomat21, men det har sotarna nollkoll på, dom har inte varit inne i rummet bakom pannan där tankarna mm. står så länge jag har bott här och inga uppgifter om tankstorlek mm. är angivet..bara blankt på protokollen.
Dom har inte ens brytt sig om att lägga till att det finns ett rör i pipan ännu..2år sedan. Står fortfarande bara TSK och sotaren muttrar när han kommer upp på taket och har fel viska med sig. Ska ansöka om att sota själv nu, är trött på att betala 400kr för att få källare/panna nerskitade 2ggr om året.

Har du någon ide om hur man skulle kunna få veta vad som gällde -92, kanske inte ens behövdes anmälas/besiktigas då?

"Brandskyddsteknikerna" muttrar om brandcell, vilket hade gått att kring gå om jag inte haft trätak i resten av källaren...då hela källaren räknats som brandcell. Den första teknikern som var här och dömde ut pipan och anmärkte på dörren så att det räckte med en vanlig innedörr klädd med minerit. Den teknikern som var har och provtryckte röret tyckte att det gips :surprised: på en trä dörr kunde räcka.

Det beror nog på dagsformen vad som är godkänt och inte, hörde att brandskyddskontrollerna blivit bojkhotade i vissa kommuner och inte ens utfördes ::)

/danso
 
Mycket tolknings frågor i dom där texterna :-?
Risken att det skulle börja brinna i taket i angränsande rum är 0%, såvida man inte tar ut brinnande ved ur pannan och håller den i taket.
Min 90-åriga granne använder en kökspanna som primär värmekälla...hela köket är i trä, tror inte ens han har gips i taket. Hur fick han detta godkänt?
Nu sprang pannan från 60-talet läck i våras och han installerade en annan, vilket sotaren kände till då vi snackade om det sist han vart här.

Han hade varit där och gjort en extra sotning eftersom det var stopp i pannan precis innan den gav upp, förmodligen läckte den lite vatten redan då som blandades sot.
 
Jag snor åt mig tråden lite snabbt, titeln stämde så bra:)

Jag ska precis till att börja bygga undertak i min källare, och det ska gipsas.

Men jag tänkte strunta helt i all isolering i taket, och bara klä in bjälkarna
och golvspånet med gips underifrån, för att man ska kunna stå raklång med
huvudet mellan bjälkarna, och slippa stå framåtböjd när man ska vara
där nere en längre stund (180cm i takhöjd annars, 197cm till undersidan på golvspånet)

Får man göra så, eller måste man ha plant undertak och obrännbar isolering?

/Daniel
 
danso skrev:
Mycket tolknings frågor i dom där texterna :-?

Min 90-åriga granne använder en kökspanna som primär värmekälla...hela köket är i trä, tror inte ens han har gips i taket. Hur fick han detta godkänt?

Kökspannor brukar vara under 60 kW...
 
Gäller inga regler om brandceller och EI30 om pannan är på under 60kw?
Isåfall är det väl bara reglerna om att brännbart material inte får överstiga 80 grader
pga strålningsvärme?

/Daniel
 
Kökspannor brukar vara under 60 kW...
:)

För kökspanna gäller normalt samma regler som för andra eldstäder i bostadsutrymmen, vanligtivs minst en meter fritt utrymme ovanför eldstaden om taket är brännbart, 10 cm obrännbart golvskydd på sidorna och 30 cm framför. Hur nära pannan får stå brännbart material sidledes beror på pannans konstruktion (vissa har skydds- eller konvektionsplåtar på sidorna).

Jag tror få om någon ny kökspanna överstiger 23 kW (Wamsler, Hergom, Lohberger), gamla (Norrahammar, Husqvarna) vanligtvis ännu lägre.
 
Daniel78 skrev:
Gäller inga regler om brandceller och EI30 om pannan är på under 60kw?
Isåfall är det väl bara reglerna om att brännbart material inte får överstiga 80 grader
pga strålningsvärme?

/Daniel
Alldeles korrekt uppfattat! Plus då de andra reglerna för eldstäder.
Samt då att man inte kallar rummet där pannan står för "pannrum"!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.